Geen race in de wereld zonder Magneti Marelli
Magneti Marelli is als leverancier van componenten en technieken uit geen enkele tak van motorsport meer weg te denken. De van oorsprong Milanese producent van autotechniek (van Fiat) is actief op alle werelddelen en is behalve in elke productie-auto, ook in allerlei hoedanigheden terug te vinden binnen de F1, F2, F3, WRC, WTCC, GT1, MotoGP, Superbike en nog tal van andere competities voor vier- en tweewielers. In de F1 gaat het bijvoorbeeld om één van de specialiteiten van Magneti Marelli, namelijk de injectoren. Deze worden speciaal vervaardigd en ontwikkeld door de divisie Magneti Marelli Motorsport. Ze zijn alles behalve standaard en worden geleverd zoals de teams deze wensen te hebben. Verder produceert Marelli voor de F1 ook onderdelen van het veelbesproken KERS-systeem en meetinstrumenten om de prestaties van de motoren te registreren. Maar dat zijn maar een paar voorbeelden die de firma voor de F1 produceert. En men kijkt tevens vooruit, want op het moment wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan het nieuwe ERS-systeem voor het seizoen van 2014. Een systeem dat de motor op bepaalde momenten van nog meer vermogen zal voorzien, op een manier die vergelijkbaar is met KERS, maar dan nog effectiever. De ontwikkeling van hybride techniek zoals KERS begon in 2008 en is dus nog maar het begin van wat komen gaat. Magneti Marelli staat aan de basis van dergelijke ontwikkelingen. Voor het seizoen 2014 werkt Magneti Marelli overigens ook aan nieuwe injectoren en brandstofpompen voor GDI motoren met een benzinedrukregelaar tot 500 bar.
In de WRC is Magneti Marelli Motorsport actief met de levering van GDI injectoren, motormanagement systemen en computergestuurde meetapparatuur voor het verzorgen van data. Citroën is de grootste afnemer in deze tak van sport. In de MotoGP en Superbike levert Magneti Marelli aan teams als Yamaha, Ducati en Kawasaki. Daarbij gaat het vooral om technieken voor het motormanagement.
Al sinds de Mille Miglia van 1927 is Magneti Marelli, dat toen nog maar net bestond (sinds 1919), actief in de motorsport. Dus je kunt gerust stellen dat dit vanaf dag 1 het geval was. Uiteraard bediende de Milanese magneet producent toen het Milanese Alfa Romeo. Vanaf 1950 maakt men de sprong naar de F1, dus ook dat was vanaf het begin. Uiteraard was Ferrari hierbij de beste partner. Vanaf de jaren ’70 en ’80 werkte Magneti Marelli in de rally-sport samen met Weber en Carello en voorzag men Lancia (Stratos, 037, S4, Delta Integrale) en Fiat (131 Abarth) van de modernste techniek.
De eerste Mille Miglia was in 1927…
Excuus: tiepvaut