Geen grote vertragingen voor Alfa Romeo Giulia en SUV
Momenteel rijden ook andere varianten van de nieuwe Alfa Romeo Giulia overuren op en rond de Nürburgring (foto). Zo zou volgens insiders op de Nordschleife ook de nieuwe 2.0 viercilinder inmiddels getest naast de 2.2 MultiJet diesel. De diverse tests zouden nog duren tot maart/april 2016. Inmiddels is sinds vorige week ook gesproken over het door Marchionne reeds aangekondigde aangepaste introductieschema. Marchionne heeft daar inmiddels persoonlijk weer op gereageerd vanaf een Ferrari-event op Mugello (foto onderaan). De introductie van de 8 modellen blijft ongewijzigd op de timing na. Men moet denken aan slechts enkele maanden. De Giulia en de SUV (project 949) zijn als eerste aanstaande en op iets langere termijn volgt ook een E-segment topmodel (project 961).
Marchionne haalde in zijn verklaring afgelopen weekend opnieuw de invloed van de Chinese economie aan op de wat meer gespreide introducties. Hij deed dat uiteraard op geheel eigen wijze; “De export naar China zal moeizamer verlopen de komende tijd en dat heeft ook gevolgen voor Alfa Romeo. De productie van de Giulia zal op die omstandigheden worden aangepast (zoals ook voor Maserati momenteel geldt) wat een paar maanden zal kosten. Als je denkt dat de huidige marktcondities in China geen invloed hebben op de auto-industrie, rook je zeker de nodige illegale sigaretten. China zorgt momenteel voor flinke veranderingen op de dynamiek van de mondiale markt.”
Naast deze opmerkingen over Alfa Romeo is overigens ook Marchionne’s openlijke interesse opvallend in delen van de Volkswagen-groep die in de toekomst door de problemen eventueel zullen worden afgestoten. Er zijn geruchten dat het om de Italiaanse tak van VAG zou gaan, maar Marchionne zegt geen interesse in bijvoorbeeld Ducati te hebben. Verder zinspeelde de CEO opnieuw op een aanstaande (gedwongen) samenwerking met GM, wat dus een belangrijk punt is en blijft.
Typisch Marchionne. Ik ben de nieuwe Giulia al beu gezien(bij wijze van spreken) Als je een model voorsteld breng je het uit. Je toont nooit het topmodel als eerst(zoals eerst een 3 Serie en dan de M3) Een merk als Ferrari moet je niet op de beurs zetten, Een merk als Lancia,… plak je het logo niet op een Chrysler. Een man in zo’n positie loop niet (CONSTANT)in een trui. Een Alfa 159 afbreken doe je niet. De naam 500 hou je maar aan één model van Fiat en geen 500L, 500XL of een 500Z,… maar gewoon logisch 600,… Zet hem gewoon in een zetel dan kan hij lang blijven zitten denken, zoals hij doet.
Alfa Romeo wordt helemaal niet verkocht in China. Wat kan dit nu voor invloed hebben op de introductie in Europa? Als de auto klaar is breng hem dan al uit in Europa. Mensen gaan het welles-nietes spelletje nu helemaal beu zijn. Binnenkort komt hij op de markt met een jaar vertraging en dan loopt hij al achter op de rest. Wat een ongelofelijke idiote beslissing.
@ Lusso
Marchionne doelt op de verkopen van Maserati en niet op die van Alfa Romeo:
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/autonieuws-nieuwe-modellen-en-typen/nid22913-alfa-romeo-giulia-half-jaar-later.html
Overigens, gezien de jaren van wachten, maken die paar maanden ook geen verschil.
‘Geen grote vertraging’ is dus toch weer vertraging. Het momentum is straks weg, de enorme aandacht die er was voor de Giulia bij de onthulling is over een half jaar weggeëbd. Met zo’n vertragingstactiek jaag je mensen de showroom uit. Zelfs de meest trouwe klanten staan in de kou, er is geen auto die ze kunnen kopen. En als ze wachten, dan blijkt keer op keer dat Alfa zich niet aan de aangekondigde introductiedata houdt. Sorry hoor, maar zo kun je geen merk in de lucht houden. Keer op keer als de introductiedata naderen komt er uitstel of afstel. Is er écht nog íemand die echt gelooft dat Alfa de komende 8 modellen gaat uitbrengen? Ik in ieder geval niet. De feiten spreken voor zich.
Het worden gewoon 8 modellen in 10 jaar i.p.v. 8 modellen in 2 jaar. Op die manier vertelt SM toch de “waardheid”.
De Giulia zal nog wel een paar keer worden uitgesteld. Ik was nog positief en hoopte dan ook dat hij begin 2016 bij de dealer zou staan, dat was eerst eigenlijk een maandje na introductie ze hadden immers behoorlijk de tijd gehad sinds 2012. Wellicht moeten we bij ieder aankondiging 5 jaar optellen misschien dat het dan mee zit :). Na Geneve 2020 zal hij vast wel een keer te zien zijn :). Maarja dan zijn die 7000 orders die ze hadden t.z.t. vast wel geannuleerd. 1 voordeel er worden er dan niet veel verkocht en dat is gunstig voor de rest waarde want dan kan de tweedehands vraag het aanbod wel overstijgen nu is dat omgekeerd met uitzondering van de 159 1750TBI TI die is de afgelopen 2 jaar niks goedkoper geworden op de markt.
De Giulia staat nu op de lijst voor auto van het jaar 2016 maar dat zal hij zo nooit worden. Er is nog geen journalist die er mee heeft gereden. dus die kans is reeds verkeken. Of schuift hij automatisch mee door voor auto van het jaar 2017 voor als hij er dan misschien eindelijk is als het toch eerder word dan die 2020?
De Giulia zou in de vorige plannen eerst in Europa uitkomen voordat hij op andere markten zou worden geïntroduceerd. Dat men de Europese lancering uitstelt, omdat er op de Chinese markt problemen zijn, is erg onlogisch en betekent dat men ons met een kluitje het riet in stuurt.
Ik denk dat we de waarheid veel eerder moeten zoeken in dat men veel te laat aan de Giulia is begonnen en de haastklus mogelijk ten koste is gegaan van de kwaliteit, wat men nu moet corrigeren.
@dmantione
Wie zegt dat de Europese lancering wordt uitgesteld omdat er op de Chinese markt problemen zijn?
Eh… Autoedizione?
“De productie van de Giulia zal op die omstandigheden worden aangepast (zoals ook voor Maserati momenteel geldt) wat een paar maanden zal kosten.”
@henk
Naast Marchionne en Autoedizione kritische noten van:
– Luca Ciferri, samen met Nick Gibbs, Automotive News Europe, niet de minsten
– Automobielmanagement
– Richard Hilgert, Senior Equity Analyst, Morningstar
– Max Warburton, gerespecteerde analist bij Bernstein
– Ian Fletcher, Analist bij IHS Automotive
Just to mention a few. Maar die praten elkaar natuurlijk al een paar jaar na.
Laatste argument is dat Fiat niet tevreden is over veiligheidsniveau en rijeigenschappen van de Giulia.
Altijd wat te melden bij AR, dat dan weer wel
Kan mij iemand op de afgelopen introductiedatum na ook de andere officiele datums noemen die FCA heeft vrijgegeven. Ik kan ze namelijk niet vinden.
China kan inderdaad niet de reden zijn. Dat is slechts een afleidingsmanoeuvre. Kwaliteit moet echt in orde zijn, voordat je de markt op gaat. Terugroepactie kosten veel en zijn zeer schadelijk voor je imago. Jammer, nee, redelijk onnozel dat je dan te vroeg blijkbaar je topmodel hebt getoond. Daarmee mis je enorm de impact in de verkoop die het model toen maakte. Nu klinkt het teveel als een herintroductie van een bestaand model. Hetzelfde overkwam de Jeep Cherokee ook. Gedoe met versnellingsbakken of zoiets noodzaakte FCA om het model later dan gepland echt op de markt te brengen. Niet een goeie trackrecord op het gebied van marktintroducties.
Verkopen = winsten
Winsten = investeringen
Geen verkopen = geen investeringen
Lijkt toch een makkelijk verhaal. !!!
Wees blij dat FCA nog bestaat en dat er dadelijk weer meer mooie auto’s aan deze planeet worden toegevoegd.
@Niccolo
Ik weet niet precies wat je bedoeld te zeggen maar wat ik bedoelde is dat er natuurlijk meer aan de hand is dan alleen een 1 op 1 relatie tussen de Chinese markt en het uitstel.
Overigens, je noemt het onlogisch, een mogelijk uitstel als gevolg van de Chinese markt, maar het is logisch als je bedenkt dat de Europese markt andere versies vraagt dan de Chinese. De productiemix en de volgorde van introductie (onder anderen!) zal dus aangepast moeten worden en dat kost tijd.
China is een onzinverhaal van Marchionne, en dat weet hij zelf ook wel. De verkoop van luxe auto’s (D en E segementers, SUV’s, sportwagens) groeit nog altijd hard. Mercedes en bv Porsche boeken spectaculaire verkooprecords ondanks de totale automarkt er (licht) afzwakt. Je moet dus er nu dus juist bij zijn, versnellen ipv vertragen. Maar dat kan FCA al decennia niet. De ideeen en strategie van Marchionne dwingen respect af, maar de uitvoerende organisatie van het concern is nog steeds een drama.
@alfaspeed Of ik je datums kan noemen? Wat dacht van al die mooie presentaties van Fiat de afgelopen jaren waarin allerlei modellen zijn aangekondigd, inclusief het jaar waarin ze zouden komen. De Giulia stond voor dit jaar op de planning (zie laatste presentatie FCA) en is inderdaad onthuld. Maar als het dan vervolgens nog een jaar of anderhalf jaar duurt voordat de normale versies in de showroom staan dan kan je gerust spreken van vertraging. Laten we daarnaast niet vergeten dat de 159 alweer 5 jaar uit productie is. Dan kan je zeggen: er zijn geen datums genoemd door Alfa, maar dat is onzin. In een normale wereld volgt er na de productiestop van een oud model een nieuw model. Bij Alfa niet.
van een ITALIAANS bedrijf dat eigenlijk al niet meer bestond verwachten dat ze op tijd kunnen leveren is ook wel heel erg naief lijkt me en je dan afvragen waar ze me bezig zijn erg onwetend!!
Nou nee, er past maar 1 woord bij dat is wanbeleid.
Jij laat mensen lachen!!
Volgens italiaanse bronnen zou het verplaatsen van de introductie te maken kunnen hebben dat ze zich nu meer en sneller gaan focussen op de europese markt waardoor de sportwagon en nieuwe Giulietta eerder op de markt komen en dat het oponthoudt niet langer dan enkele maanden zal duren.
uiteindelijk is er niets concreet bekend van uitstel en is er alleen bekend dat er een verandering van het beoogde plan is . de te verwachten modellen komen zeker op de markt maar alleen in een andere volgorde zo de bronnen.
@ alfaspeed
Helaas is er als het om Alfa Romeo gaat al erg lang niets meer te lachen.
Het verschil tussen wat een merk is en wat een merk wil zijn is wat ze laten zien. En dat is niet het voortdurend verleggen van de focus of veranderen van plannen.
Andere merken opereren in de zelfde markten en rollen niet alleen plannen en PowerPoint presentaties de pers in, maar laten ook modellen van de band rollen. Met meer of minder succes, maar er gebeurt wat.
In de overtuiging dat het merk Alfa Romeo nog steeds sterk genoeg is om kopers te vinden voor nieuwe modellen, zijn die nieuwe modellen voorwaarde voor verkopen. No cars = No sales.
Een doel zonder plan is slechts een wens.
Ja, een dooddoener, maar dat zijn de plannen met Alfa Romeo ook steeds meer.
De Italiaanse soap opera gaat vrolijk verder. Een verwijzing naar never ending soaps uit de VS, met een knipoog naar Detroit ligt voor de hand.
Op naar de finale!
@alfaspeed Als meerdere media berichten dat er uitstel komt, dan ga ik er alelen aan twijfelen als Audoedizione dat glashard ontkent. Er wordt in dit artikel weliswaar een positieve draai gegeven dat het maar enkele maanden is, maar feitelijk wordt in dit artikel het uitstel bevestigd. Waarom dan nog stellen dat er niets concreets bekend is? Moet er voor elk nieuws een officieel persbericht uit Lingotto komen?
@alfaspeed Uitstel van de Giulia is al concreet. Sinds de onthulling in juni is er niets meer over de auto vernomen. Er zijn geen showroomintroductiedata bekend, geen folders, geen prijslijsten, geen marketing, geen foto’s van de normale uitvoeringen. Er is nog he-le-maal niks. En met het uitstellen van de Giulia worden ook andere modellen naar achteren geschoven. Alfa gaat echt niet die SUV onthullen zolang de Giulia niet is uitgerold, het merk heeft al moeite genoeg met het introduceren van één model.
Ik waardeer je optimisme en toewijding. Beide heb ik ook heel lang gehad, maar het begint langzaam op te raken.
Iedereen rustig: Het heeft niks te maken met het uitstellen van de Giulia die is al helemaal klaar en ligt gewoon op schema zal in het voorjaar van 2016 bij de dealer staan. De Normale modellen staan in Geneve wat FCA bedoelt is dat andere modellen zoals de Sportwagon nu sneller kunnen komen omdat China minder belangrijk is en Amerika en Europa dus belangrijker. Alfa Romeo zal als merk eigenlijk helemaal nieuw starten en je kan het maar 1 keer goed dus reken erop dat ze het echt goed willen doen!
Ciao
Squadra
Heb jij concrete informatie dat dat echt zo is, Squadra? Want de informatie die nu (in vele bronnen) naar buiten komt zegt namelijk derde kwartaal 2016. Bijvoorbeeld:
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/autonieuws-nieuwe-modellen-en-typen/nid22913-alfa-romeo-giulia-half-jaar-later.html
@squadra Wat is op schema? Voorjaar 2016 is bijna een jaar na de onthulling. Fiat NL (uit eerste hand gehoord) zei eerder dit jaar nog dat de Giulia (alle versies) eind dit jaar te koop zou zijn. Dat gaat dus niet lukken.
@dmantione Automobielmanagement is niet echt de meest betrouwbare bron, die papegaaien maar wat na. Zou eerder afgaan op Automotive News.
Dit is het schema dat Autonews laat zien voor de aangepaste marktintroducties:
The first phase of Alfa Romeo’s European product offensive has be delayed. The sales launches of these Giulia-based midsize models will start 6 to 9 months later than originally announced.
Giulia Quadrifoglio
New target: mid-2016
Old target: late 2015
Giulia-based SUV
New target: early 2017
Old target: spring 2016
Giulia base models
New target: late 2016
Old target: March 2016
@dmantione : op elk gerucht reageren is dodelijk vermoeiend en dan alleen het anders zien en geloven wanneer lingotto het officieel ontkend. Voor mij kan het ook niet snel genoeg 2016 zijn maar SM lijkt me geen traditionele wispelturige Italiaan en zal zijn plannen zeker voltooien.Daar is het een veel te harde zakenman voor iets dat Italie al heel erg lang ontbeerd.Na het zien van de auto op de IAA wist ik ook heel zeker,dit is niet alleen top emotie maar ook keiharde business.Geen evolutie maar revolutie en waar heel veel denkwerk inzit. Deze auto is het begin van de wederopstanding van Alfa Romeo en als dit het begin pas is zullen de rest van de modellen de duitse autobouwers hoofdbrekens bezorgen.En of ik in jan feb mart of april pas bij de dealer terecht kan voor een bestelling zal me weinig interesseren.Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen geruststellen.
Weer een gemiste kans van Marchionni. De aandacht verslapt na de stoere intro in Juni van dit jaar. Hij had beter kunnen zorgen dat de eerste normale modellen in Januari uitgeleverd zouden worden. Mss moet hij die trui eens uit doen want snel wordt hij ee niet van
Daar ben ik het dan weer niet mee eens, Eddepet10. De kwaliteit van de auto moet onweersproken zijn i.v.m. het imago van de Italiaanse auto, dus op dat punt is uitstel beter dan een snelle lancering. Het is echter wel zo dat ze genoeg jaren de tijd hadden om een auto goed te ontwikkelen en er op dat punt een potje van hebben gemaakt. Wellicht is dat nog te zwak uitgedrukt.
wat een ellende. Als Alfist in hart en nieren rij ik al jaren Alfa. M’n leasecontract van mn Giulietta kán niet meer worden verlengd! Met pijn in m’n cuore sportivo moet ik, net als vele Alfisti voor mij sinds het verdwijnen van de 159, overstappen naar i.c. BMW!! Hoe dom kun je zijn om in een periode van vijf!!!! jaar gewoon he-le-maal niks nieuws aan te bieden in het populaire D-segment??? En 5 jaar geleden was er geen “China”. En dan kom je met ’n model -de QV- die voor vrijwel geen enkele (lease-) rijder te betalen is?!?! Rare jongens die Italianen. In de showroom van BMW en AUDI vlogen de “bijna gratis-pakketten” me om de oren. Dat zal Alfa niet bieden bij de intro van de Giulia, dus ook dan ondervinden ze zeer zware concurrentie, benieuwd wat hun antwoord is. Helaas komt de Giulia voor mij te laat en zien ze me de komende 4 jaren niet meer bij Alfa.
Wanneer de Giula in de showroom staat is iedereen weer vergeten wat hij of zij vandaag heeft gezegd.
Dat is dan enkel omdat we vooruit willen kijken en de slechte jaren zo snel mogelijk willen vergeten.
Was dat maar waar. Dan komt de volgende soap. En het wachten op de Giulietta-opvolger.