Geen grote of sportieve auto’s meer voor FIAT
FIAT zal zich beter kunnen focussen.
Het voordeel van onderdeel zijn van een grote groep, is dat merken zich beter kunnen focussen op hun USP. Olivier François legt uit in een recent interview met Auto Car. De CEO geeft eigenlijk aan dat toen FIAT binnen FCA bestond, het merk zich te vaak moest wagen aan minder rendabele projecten. Nu is het precies andersom binnen het Stellantis spectrum van 14 automerken. Een FIAT Croma of 124 Spider zal in de toekomst niet meer voor komen en is definitief iets uit het verleden. Auto’s van FIAT zullen behalve stijlvol en kleurrijk ook ten alle tijde compact zijn. Tussen de 3,6 en 4,5 meter lang (Zonder de Topolino mee te rekenen).
Geen beperking voor Abarth.
Tussen neus en lippen door zal de sportiviteit voor Abarth hier echter niet door worden beperkt suggereert de CEO. Een sportieveling als de 124 Spider voorzien van schorpioen blijft in theorie dus mogelijk. Hiermee lijkt er een opening gecreëerd te worden tot Abarth-modellen die niet 1 op 1 zijn afgeleid van een bestaande FIAT. Bij AutoEdizione kregen we vorig jaar tijdens de presentatie van de eerste elektrische schorpioen daar al een eerste signaal van door.
Schoenmaker blijf bij je leest!👍
Dat lijkt me een goede focus. De voorbeelden 124 Spider en Croma waren beide ook niet als Fiat ontwikkeld, maar zijn geadopteerd omdat FCA besloot dat de 124 toch maar geen Alfa kon zijn en de Croma geen Lancia. Auto’s die uiteindelijk ook weinig succesvol waren.
De eerste generatie Croma stond op hetzelfde chassis als de Lancia Thema!
Abarth wordt nu al beperkt met de introductie van die elektrische stofzuiger
Als de termen nu eens duidelijke inhoud krijgen zou dat helpen?
Jammer de 131 Abarth staat nog steeds op mijn netvlies
Ik rijd nog steeds met veel plezier in een Fiat Coupé. Fiat heeft naast kleine praktische auto’s ook een grote traditie van kleine sportieve auto’s zoals 850 spider en coupé, X1/9, 124 Coupé (originele), 128 Racing, Coupé, 3P en natuurlijk de Barcetta en Fiat Coupé.
Ik vind het heel jammer dat zulke auto’s niet meer onder de naam Fiat op de markt gaan komen.
Wat grote auto’s betreft, ik heb Croma gehadd en daarna Tipo SW en beide zijn groter dan 4.50 meter. En beide zijn prima auto’s waarbij de eerste net te vroeg is uitgebracht (cross-over voordat de term bestond) waardoor mensen moesten wennen aan het soort auto en de tweede geremd werd in succes door belastingmaatregelen maar ook de foute keuze om niet gelijk in 2016 de Firefly motoren te gebruiken. Wel toen al in de Argo op de Braziliaanse markt, niet voor de Europese markt. Bizar en dom besluit.
Maar goed, als Stellantis nu komt met leuke C-klasse Lancia’s en Alfa’s, niet zijnde SUVs, dan kan ik dit deel van de focus wel begrijpen.
Het gaat tenminste beter als onder FCA van Sergio Marchionne
De tweedehandsmarkt zal bloeien als nooit tevoren…
Als Stellantis nu eens zou beginnen met de Tonale Hybride als een complete, all-in, uitvoering te leveren zoals Lynk & Co al doet. Dan winnen ze wellicht kopers terug. Dat lukt niet om van de 500X een 600 te maken.
Jammer, heel jammer. Ik zou graag weer een ruime Fiat stationcar kopen. Nu heb ik een stationcar van een ander merk
Die afmetingen zijn nogal krampachtig bepaald. Fiat is in de basis hetzelfde type merk als Peugeot, Citroën of Opel. Wat voor deze 3 geldt zou voor Fiat moeten gelden en vice versa.
Ik zal mijn Coupé 20V Turbo nog heel lang moeten vertroetelen denk ik.
….en ik mijn Stilo Abarth