Gamma Fiat Tipo uitermate concurrerend de markt op
Fiat deelt commercieel gezien rake klappen uit met de komst van de Tipo, zoveel is inmiddels duidelijk. Fiat is in eigen land met dit model binnen een paar maanden de top tien binnengeschoten van het C-segment. De sedan blijft de goedkoopste en is ook de komende maand in Italië onder de 13.000 euro al verkrijgbaar. Na deze actie volgt een vanaf prijs van 14.500. Volgens FCA kunnen dankzij de komst van dit model veel mensen zich nu een ruimere auto veroorloven, terwijl men anders naar iets kleiners moest uitzien. De hatchback zal iets duurder zijn vanwege een rijkere uitrusting en de Stationwagon doet daar nog een schepje bovenop. Desalniettemin spreekt Fiat over een instapprijs van onder de 19.000 euro voor de Tipo Stationwagon.
Deze serieuze uitbreiding en concurrerende positie zal Fiat aan een groter marktaandeel kunnen helpen. Vorig jaar steeg deze op Europees niveau met 0,1% naar 4,6%, maar Lingotto verwacht eind dit jaar zelfs tegen de 5% uit te kunnen komen.
Ze zien er ook gewoon goed en mooi uit
Helaas zal het ij bpm-land misschien niet zo scherp geprijsd kunnen zijn
ehh…in de top tien van het C-segment in Italië? Dat is voor een Fiat nou toch werkelijk het aller allersimpelste. Beetje voorbarig allemaal.
Nou nee hoor. Is jaren geleden dat het merk daarin stond met de bravo
@Lancia4Ever
Wat ik bedoel te zeggen: het is zelfs voor een maar enigszins fatsoenlijk Fiat C-model simpel kinderspel om in de thuismarkt Italië in de C-model top 10 te staan. Alleen met een werkelijk bar slecht model zou dat NIET lukken.
Ik verwacht dat de Tipo serie op termijn in de algemene top 10 terecht komt, in Italië dan. Dat zou een mooi resultaat zijn.
Straks met de hatchback en SW stijgt de Tipo in eigen naar land naar de nummer-1-positie in het C-segment. Dit zou wel eens de meest succesvolle Fiat wereldwijd kunnen worden. Helaas niet de mooiste of beste, maar er moet nu eenmaal geld verdiend worden.
Dus de hatchback wordt duurder dan de sedan? Dat lijkt mij zeer onverstandig aangezien de sedan altijd de duurdere variant was. In NL kost de Tipo sedan al 19.145 euro en daar gaat de hatchback dus nog over heen als men deze prijsstelling aanhoud. Voor de stationwagen snap ik dat wel maar voor de hatchback zou het ronduit een domme zet zijn aangezien er heel veel concurrentie is in dat segment en deze auto juist op prijs zou moeten kunnen concurreren want van de verouderde motoren hoef je het niet te hebben. Ik hou mijn hart vast…..voor de Nederandse Fiat dealers die hem moeten gaan verkopen.
Als de ( Italiaanse) verkoop vanafprijs voor de station € 19.000 is dan zal de auto in NL waarschijnlijk vanaf rond de € 25.000,= te koop zijn. Poeh.
Ben ik blij dat ik in Vlaanderen woon. Hier zijn de auto’s een pak goedkoper dan bij jullie
De SW is zeker een mooie auto. De prijs wordt wel belangrijk. De Tipo staat voor no nonsense vervoer. Met de Peugeot 308 af 22.500 als concurrent zou voor verkoopsucces de prijs daar onder moeten blijven.
De alfa giulietta staat te koop vanaf 22500 aangezien alfa hoger in de markt staat moet fiat daar onder blijven
De Tipo moet ook aanzienlijk goedkoper zijn dan de basis 308, Astra etc…alleen al vanwege de “ouderwetse” motorisering. En vergeet de Hyundai’s en Kia’s niet…
Eens met @Bert, de basisprijs moet in lijn zijn met vergelijkbare auto’s zoals Hyundai/Kia ze maakt, Skoda, Renault Fluence, etc. Dus in Nederland max EUR 17500. En helaas lukt dat niet, juist vanwege die ouderwetse motoren (BPM). Ik verwacht dat de Stilo het heel goed gaat doen in belangrijke landen als Turkije, Italie, Spanje, Frankrijk misschien, de Oost Europese landen, maar niet hier. Maar dat zal ook niet de opzet van FCA zijn geweest.
er zijn momenteel al 20000 tipo,s verkocht vooral in italie belgie duitsland spanje
En natuurlijk in portugal
Tipo is een ruimte wonder die groter is als veel C-segmenters ik denk dat de prijs stelling moet zijn voor de Tipo vanaf 16,995 tot 23.000 a 24.000 euro voor de duurste modellen. Misschien kan FIAT nog wat doen aan de CO2 uitstoot met andere eco banden andere katalysator etc waardoor bij minder belast wordt!