Gaat Mirafiori weer Fiat’s bouwen?
Volgens de welingelichte bron Quattroruote zullen Italiaanse fabrieken niet per definitie enkel in aanmerking komen voor de productie van auto’s uit het hogere segment. In de jongste uitgave van het magazine, wordt geschreven dat er een kans is dat bijvoorbeeld de aangekondigde B-segment 500 met stationwagen-achtige kenmerken in Mirafiori gebouwd gaat worden. De Mini Club/Countryman concurrent met de voorlopige werktitel ‘Giardiniera’, kan dan min of meer de plaats innemen van de MiTo, die deze maand uit productie gaat. FCA legt wat het merk Fiat betreft het accent meer op het wat luxere 500-gamma en Italië komt blijkbaar gewoon in aanmerking voor de productie van deze modellen. Fiat’s Poolse fabriek in Tychy mag zich dus vooral op de kleine 500 blijven concentreren en andere kleine stadswagens uit Lingotto. Toch is het nog niet helemaal zeker dat de Panda daadwerkelijk terug zal keren naar Polen en dat de succesvolle vijfdeurs Pomigliano dus weer zal verlaten.
Ook de EU steunt de Italiaanse productie, gezien de recente toezegging van 420 miljoen euro voor de periode 2018-2020 door de ECB. Hiermee kan FCA de elektrische techniek die het wil ontwikkelen de komende jaren, vlotter van de grond krijgen. De grote Powertrain-fabrieken van FCA zoals die in Termoli en Pratola Serra komen daarvoor in aanmerking.
FCA wil in Italië vooral de wat hoogwaardiger auto’s bouwen, dus het zou best kunnen zijn dat op termijn de Panda naar Polen verhuisd en de 500 naar Italië als ruil.