Gaat FCA het kleine segment delen met PSA?

Eigenlijk heeft Sergio Marchionne het al jaren klip en klaar gezegd; FCA kan in het segment voor de massa niet langer zonder partner verder aangezien de kosten te hoog zijn. Ook Mike Manley heeft die visie, al benadrukte de Britse CEO van Lingotto dat een samenwerking enkel zal plaatsvinden als het 100% voordeel op zal leveren voor de groep.

Ook voor een uitgebreide samenwerking met het Franse PSA staat FCA open. De laatste dagen hebben de mensen in Parijs hetzelfde signaal afgegeven en dat had het nodige effect op de beurs. De hypothese is dat FCA en PSA elkaar op Europese bodem kunnen helpen in het kleinere segment. Zowel wat de conventionele modellen betreft als de nieuwe elektrische producten, die FCA inmiddels in de pijplijn heeft. Dat wil zeggen een volledige nieuwe 500E op een specifiek platform die in Mirafiori vanaf medio volgend jaar van de band zal gaan rollen.

Omdat partnerschap cruciaal is in deze segmenten, heeft FCA besloten de huidige modellen in het kleine gamma nog niet geheel te vervangen door iets nieuws. Hetzelfde geldt voor het B en het C-segment.

PSA wil bovendien heel graag naar Amerika en FCA naar China. Beide partijen hebben op de genoemde continenten nog geen doorbraak kunnen bereiken of hebben daar juist een stevige voet aan wal. Bij een vergaande fusie zou de combinatie PSA-FCA uitgroeien tot de vierde autoproducent in de wereld. Afgezien van de klassieke uitnodigingen voor een gesprek vanuit de beide hoofdkantoren, is er nog niets dat wijst op een concretisering van een dergelijk huwelijk. PSA heeft laten weten ook met andere partijen om tafel te willen.

Deel dit artikel:

18 gedachten over “Gaat FCA het kleine segment delen met PSA?

  • 22 maart 2019 om 17:32
    Permalink

    Gewoon slim , anders draai je straks alleen voor alle kosten op.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2019 om 18:16
    Permalink

    Dit gaat er van komen. De laatste tijd teveel geruchten hierover. Laat ons hopen dat PSA niet alleen de Premium ( alfa, maserati ) leegzuigt. En wat met Lancia, is dat niet het vaarwater van DS? Persoonlijk zou ik liever Hyundai of Mazda horen als samenwerking.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2019 om 22:18
    Permalink

    @Marcello

    Wat een merkwaardige reactie. Waarom zou PSA iets leeg kunnen zuigen?

    Ik denk dat op samenwerking in het kleine segment heel goed kan gaan en misschien op termijn wel een soort alliantie in de stijl van Nissan-Renault. Beide zijn ze nog steeds op zichzelf staand maar hebben een heel nauwe technische samenwerking.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2019 om 23:43
    Permalink

    Juist vandaag komt het nieuws dat iedere vorm van fusie uitgesloten is. PSA wilde dat, FCA vindt het een slecht idee onder andere omdat PSA veel te veel afhankelijk is van de EU markt. Samenwerking op bepaalde technische gebieden lijkt een goed idee, zolang FCA er sterker van wordt. Misschien in de toekomst ook in de EV aandrijving.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2019 om 23:47
    Permalink

    Kijkend naar de schaalgrootte, naar de lage marges op kleine modellen en naar de benodigde investeringen in EV techniek is het vrij simpel: zowel FCA Europa als PSA zijn te klein om de komende 10 jaar te overleven. Veel merken hebben al aangegeven het A en B segment links te laten liggen, dus is dit het moment om de handen ineen te slaan en samen een model te ontwikkelen of op zijn minst de techniek te delen.
    @Marcello: wat is je vraag over Lancia precies? Lancia is 3 jaar geleden doodverklaard door wijlen Marchionne, dealerorganisatie is opgeheven, Lancia is geschiedenis. De met verlies verkochte Ypsilon is een laatste stuiptrekking die nodig is om gedwongen ontslagen en ruzie met vakbonden te voorkomen. Bovendien is DS opgericht om vooral in China goed te scoren, en levert grotere modellen, dat bijt Lancia sowieso niet

    Beantwoorden
  • 23 maart 2019 om 00:20
    Permalink

    @Mareblu

    Wat bedoel je met FCA Europa is te klein om te overleven?? Er bestaat niet zoiets als een alleenstaand FCA Europa, wel het Eu onderdeel van een wereldomvattend FCA. En dat FCA gaat de komende 10 jaar, en meer, heel goed overleven.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2019 om 07:38
    Permalink

    Geschiedenis herhaald zich denk ik, 100 jaar geleden werd ook beweert dat kleine auto’s te duur waren om te produceren tot dat een Italiaanse auto bedrijf Fiat met een muisje kwam en heel Italië mobiel werd zou niet raar van op kijken dat een Koreans fabrikant het zelfde doet als Fiat destijds..

    Beantwoorden
  • 23 maart 2019 om 08:56
    Permalink

    @Henk: wat ik bedoel zijn de Europese activiteiten van FCA. Er zijn in Europa mega investeringen nodig om in korte tijd te evolueren naar EV. VW, BMW, Mercedes, Renault/Nissan, Hyundai/Kia investeren ieder de komende 5 jaar 30-60 miljard euro in tientallen nieuwe modellen, vernieuwde productielocaties, batterijproductie, etc. FCA investeert in nauwelijks in zijn Europese tak, stelt plannen uit, kijkt de kat uit de boom, zet zichzelf in de etalage etc. In 2020 een nieuwe Alfa en een nieuwe Maserati is leuk, hybride techniek ook, maar die race is al lang gelopen. Als FCA in Europa mee wil blijven doen moeten er vanaf 2020 ieder jaar 5 nieuwe modellen komen, waarvan de helft 100% elektrisch. Dat kan FCA niet, en PSA ook niet, en veel anderen ook niet. De komende 10 jaar wordt een slagveld in autoland, en alleen de 5 a 6 allersterksten overleven. In dat geweld is FCA een aantrekkelijke partij, maar niet met hun Europese activiteiten.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2019 om 10:04
    Permalink

    @mareblu
    Zoals je weet, ze hebben net een miljarden investering voor in alleen Italië afgekondigd en heel veel van de techniek wordt buiten Europa ontwikkeld, zoals de firefly motor in Z-Amerika en hybride technieken in de USA. Dat wat de VW groep in elektrisch rijden investeert in bijna lachwekkend hoog, en waarom zou je in batterij techniek investeren zoals VW doet. Het is zoiets als investeren in een oliemaatschappij.

    Belangrijkste: FCA loopt niet als een gek dezelfde weg op te rennen die iedereen doet maar gaat slim te werk en zoekt op deelgebieden samenwerking. . .

    Beantwoorden
  • 23 maart 2019 om 10:19
    Permalink

    Ik geloof heilig in elektrische auto’s in de toekomst, maar niet met batterijen.
    Waterstof aangedreven auto’s is het meest logische, alle pompstations kunnen eenvoudig waterstof tanken mogelijk maken.
    Verder kan de waterstof techniek verfijnt worden en vooral compacter gemaakt worden.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2019 om 11:10
    Permalink

    @mareblu
    Wat ik nog vergeet te zeggen: vaak wordt vergeten dat wat als Jeep op de EU markt komt natuurlijk een onderdeel is van FCA EU. Dat moet je dus optellen bij Fiat, Alfa, Maserati en misschien ooit een heel klein beetje Lancia.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2019 om 13:19
    Permalink

    @Henk: een belangrijk verschil met Jeep is dat die voor een wereldwijde markt worden ontwikkeld. de Europese Fiats, zoals Panda en 500, worden voornamelijk voor Europa ontwikkeld, een veel kleinere markt die bovendien meer dan elders in de wereld kamt met overcapaciteit en lage marges. Daarom is het utopie te denken dat FCA op eigen houtje modellen kan blijven ontwikkelen voor Europa. Een opvolger van de Punto, Tipo, Giulietta, Mito, Giulia, Ypsilon, Ghibili, etc kan alleen winstgevend als je het samen doet met minimaal 1 andere fabrikant. En voor de ontwikkeling van EV techniek geldt hetzelfde.
    De investering die VW heett aangekondigd noem je belachelijk hoog. Ik vind de onvestering die FCA voor Europa heeft aangekondigd zielig weinig, en onbetrouwbaar omdat de plannen meestal al weer worden aangepast als de inkt nog nat is.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2019 om 18:22
    Permalink

    Het gaat tegenwoordig alleen om de belangen van investeerders
    Autoindustrie is ondergeschikt aan

    Beantwoorden
  • 24 maart 2019 om 10:17
    Permalink

    Het lijkt zo simpel: Bouw in Polen op hetzelfde (Vernieuwde) onderstel met één motor, de 3 cilinder met of zonder turbo, een nieuwe Panda, een kleine Jeep, een nieuwe 500 (inclusief stationcar, cabrio en cross), en een nieuwe Ypsilon. Allen uiteraard met of zonder hybride techniek. Goed voor een productie van 1 miljoen.
    Haal de Argo naar Turkije en samen met de Tipo, diverse varianten en met of zonder hybride, moet ook een productie van 1 miljoen haalbaar zijn. En dan Italié: Alfa streeft naar een productie van 400.000. De elektrische Panda en 500- moeten in behoorlijke aantallen daar gebouwd gaan worden. Dan moet er wel flink geinvesteerd worden en moet men komen met aansprekende modellen, die zich onderscheiden van de massa. Volgens een aantal autofabrikanten zal in 2030 het productieaandeel van elektrische auto’s 30 procent bedragen. 70 procent benzineauto’s, met of zonder hybride, zijn er nog heel veel. Volgens Jesse Klaver rijden we allemaal over 5 jaar elektrisch, maar dat gaat echt niet gebeuren. Dat is voor de mensen met hogere inkomens. Ondertussen breidt het vliegverkeer met kerosine verslindende straalmotoren zich steeds verder uit en heeft Airport Lelystad vanaf 2030 meer dan 1 miljoen vlucht per jaar…

    Beantwoorden
  • 24 maart 2019 om 13:28
    Permalink

    80 % van de Europeanen rijden in een A, B of C segment auto

    Beantwoorden
  • 24 maart 2019 om 19:31
    Permalink

    @Karel: je geeft wellicht onbedoeld exact aan waar het probleem zit: als ze inderdaad die 1 miljoen kleintjes en 1 miljoen Turkse Fiats konden verkopen, en 400.000 Alfa Romeo’s, dan was het niet zo moeilijk. Maar in 2018 werden er van de Tipo/Egea slechts 138.000 exemplaren verkocht, waarvan 40.000 in de instortende Turkse markt. Doe je daar de Argos bij dan kom je misschien in 2020 op 200.000 exemplaren, maar niet op een miljoen. Alfa bereikte in 2018 weer een nieuw dieptepunt, met krap 100.000 eenheden, en geen nieuwe modellen in de nabije toekomst, wel een uitfaserende Giulietta, en verkopen van Giulia en Stelvio die momenteel -30% zijn/. Wat Alfa ook doet, het worden geen 400.000 stuks. En dan je idee met de kleintjes uit Polen. Wist je dat er in de top 100 van best verkochte modellen wereldwijd geen enkele Fiat meer staat? Wel de Renegade en Compass, maar die worden ook elders in de wereld gebouwd en verkocht. Ziehier de kern van het probleem met de Europese tak van FCA: veel te klein om te overleven. Ze hebben PSA afgewezen. Die gaan iemand anders zoeken of ze kopen de Europese tak voor een appel en een ei over 3 jaar, zoals ze deden met Opel.

    Beantwoorden
  • 26 maart 2019 om 18:39
    Permalink

    Dat zijn inderdaad veel lagere aantallen dan ik dacht ergens gelezen te hebben. Ze hebben nog een lange weg te gaan!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.