FSA-PSA perfect match maar ontvangen met waakzaamheid
Een dagje na de bevestiging van de fusie tussen FCA en PSA, zijn de reacties vooral positief; Volgens Elkann wordt het een bijzondere toekomst vol verrassingen en Tavares zegt dat er eindelijk serieus concurrentie kan worden geboden aan de sterke Duitse industrie. De combinatie uit Turijn en Parijs heeft nu evenveel Europees marktaandeel als VAG. FCA en PSA hebben alle potentie in huis en vullen elkaar goed aan. Ook politici in Frankrijk en Italië beamen dat. Vooral de beurzen zijn vol lof en het aandeel FCA bleef maar stijgen de afgelopen uren (14 euro). Volgens analisten is de fusie momenteel bovenal in het voordeel van de aandeelhouders van Fiat Chrysler Automobiles, al rekent men door de aanstelling van Tavares ook op minder kans op Italiaanse bestuur/invloed van de groep.
Er zijn ook kritische geluiden;. De Franse vakbond vonden dat het benadrukken van het Amsterdamse hoofdadres tijdens de aankondiging te ver ging. Ook Italiaanse bonden waren daar kritisch over, terwijl de garantie dat fabrieken niet gesloten zullen worden, uiteraard goed werden ontvangen. Kritiek was er ook in de richting van de Italiaanse premier Conte, die voor de pers openlijk toegaf, niet op de hoogte te zijn geweest van de hele operatie. Volgens diverse partijen in Italië is dat een zwaktebod. Op het Elysée is dat wel anders, al was het vanwege het aandeel in de groep.
Hoe zit het met de Amerikaanse. aandeel,?
Nog niets over gehoord.
Lancia heeft net zoveel rechten als Alfa..
Ik hou mijn hart vast. Ik beng bang dat het eerste wat er gaat gebeuren is de schamele plannen van FCA On Hold zetten, om te herzien in het licht van deze fusie. Dus nog langer wachten op tastbaar nieuws in de showroom.
PSA wordt net zo uitgekleed als de Italiaanse auto merken
Lees in de NRC (https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/01/le-car-guy-ziet-droom-uitkomen-a3978897) dat Carlos Tavares “le car guy” wordt genoemd. Hij heeft dus wel wat met auto’s en een andere achtergrond dan Sergio. Laten we hem het voordeel van twijfel gunnen en positief blijven kijken (dromen) naar de mogelijkheden van deze fusie.
Als ze niets meer met Alfa en Lancia willen doen moeten ze die merken verkopen en niet verder kleineren
Erg met je eens Hilbert! Verkoop ze aan een grote speler die wel wil investeren en de waarde inziet van deze twee prachtige merken. Ik hoop dat dat gaat gebeuren, maar betwijfel het ten zeerste. Weg bij deze visieloze gasten die alleen, alleen maar denken over het geld. Zelden zo teleurgesteld is in de “management”. Elkan en Mike. Wat een loosers