Franse overheid wil eerst garanties van FCA

Vandaag is er veel overlegd tussen Turijn en Parijs en de Fransen zeggen nog altijd veel in een overeenkomst met de Italianen te zien. Aan Renault zal het niet liggen, het is de Franse overheid die eerst keiharde garanties wil. Dit komt natuurlijk, doordat FCA het initiatief neemt tot een deal en dat de spreekwoordelijke ‘blauwe ogen’ van Elkann niet het enige is waar de Fransen hun lotsbestemming aan willen verbinden.

Een zetel in de raad van bestuur voor de Franse overheid, lijkt inmiddels binnen het akkoord te zijn opgenomen. Renault moet in ruil daarvoor eentje afstaan. Dat was gisteren al overeengekomen, evenals het feit dat Amsterdam ook in een samenwerking de locatie voor het hoofdkantoor blijft, zoals dat voor FCA nu al geldt. De Franse minister Bruno Le Maire gaf vandaag aan, nu niets te willen overhaasten. De Franse industrie en Renault in het bijzonder, mag in de toekomst geen averij oplopen door deze samenwerking met Lingotto, aldus de minister.

Dat het Franse kamp nog geen volmondig ja wil zeggen op het voorstel, heeft alles te maken met de positie van Renault in dit verhaal. De Fransen kregen eind vorige maand een aantrekkelijk voorstel van FCA onder ogen geschoven, terwijl er een voor Renault een impasse was ontstaan in de relatie met Nissan. De Japanners zeggen nu juist heil te zien in het akkoord met FCA. Dit zet Renault, of beter gezegd de Franse overheid als aandeelhouder, verder onder druk.

Omdat die garanties er eventueel wel zullen komen (in welke vorm dan ook), zijn er vanuit Rome vanmiddag ook toezeggingen gedaan. Minister van economische ontwikkeling Michele Geraci (foto boven), liet weten dat een aandeel in FCA misschien niet direct in de lucht hangt, maar dat de overheid wel bereid zal zijn verder te investeren ten behoeve van de positie van FCA op Italiaanse bodem. Geraci geeft aan dat op papier het voorstel zeer aantrekkelijk is voor de Italiaanse industrie. Er komen meer banen bij en er zullen elektrische auto’s geproduceerd worden.

Deel dit artikel:

9 gedachten over “Franse overheid wil eerst garanties van FCA

  • 6 juni 2019 om 00:35
    Permalink

    Met dat ik het lees komt het nieuws door dat FCA en de Franse overheid tot overeenstemming zijn gekomen! Wat een top prestatie, en het is wel duidelijk dat in de relatie met Renault de lijdende positie ingenomen wordt door FCA of zeg eigenlijk maar John Elkann. Had ik het woord topprestatie al gebruikt?

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 00:58
    Permalink

    Breaking nieuws, volgens WSJ, trekt FCA het aanbod in omdat Nissan dwars ligt.
    Hoog spel !

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 02:02
    Permalink

    https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-13/renault-s-anti-pollution-systems-found-to-be-faulty-monde-says

    Renault SA aandelen kelderden nav een rapport dat emissie reductie systemen op de twee van de diesel modellen van de autofabrikant in veel rij-omstandigheden niet werkten.

    Het onderzoek door experts van de Universiteit van Bourgondië wees uit dat twee emissie reductie systemen in de Captur- en Clio IV die waren ontworpen om emissies te filteren, niet werkzaam waren bij een breed spectrum van snelheden en buitentemperaturen, meldde Le Monde maandag en citeerde de resultaten. De aandelen daalden maar liefst 3,2 procent in de handel in Parijs.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 02:22
    Permalink

    Investeerders zijn extreem nerveus over de blootstelling van Renault aan het door VW aangespoorde dieselschandaal, twijfels komen op een slecht moment voor het bedrijf. Het partnerschap van de fabrikant met Nissan Motor Co. is in beroering sinds november, toen voormalig voorzitter Carlos Ghosn werd gearresteerd wegens financieel wangedrag in Japan. Renault is eigenaar van 43% van de Japanse autofabrikant, die dinsdag zijn laagste jaarlijkse operationele winst in tien jaar zal rapporteren, aangeslagen door de dalende verkoopcijfers in de VS, verouderde modellen en een productcyclus die niet synchroon loopt.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 07:38
    Permalink

    Bod is ingetrokken vanwege de twijfelende houding van de Franse overheid. Wat een verrassing.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 07:43
    Permalink

    In Frankrijk speelde bovenal het idee dat FCA technologisch niets te bieden had. Ik zou zeggen: op naar PSA.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2019 om 08:34
    Permalink

    Ja, we kennen de Franse overheid, KLM enzo…..
    Maar het moedig dat zo snel besluiten de eer aan zich zelf te houden en zich niet in de maling laten nemen. FCA met het hoofd omhoog, belabberd optreden Franse overheid, Renault loopt schade op, Nissan helemaal niet blij, weer beduveld door de Fransen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.