FPT: Vandaag benzine en gas, morgen elektrisch rijden
Lucio Bernard, leidinggevende van het onderzoeks en ontwikkelinscentrum van Fiat Powertrain Technologies, biedt inzage in de toekomstvisie van FGA-FPT.
Dit gebeurde in een uitgebreid interview met Motori24, waarin Multiair, Benzine, Diesel en gas het onderwerp waren, en alles wat waar en niet waar is rond de ontwikkeling van elektrisch rijden.
Volgens Bernard biedt diesel nog altijd de beste gewenste resultaten qua effectiviteit m.b.t. verbranding en besparing van brandstof. Qua Co2 reductie is gas de absolute kampioen. Maar dankzij de komst van MultiAir wint de benzinemotor op dat gebied keihard terrein. Met onze technologie kunnen we meer dan ooit de energie van de motor omzetten in vermogen. Meer vermogen en minder verbruik is hierdoor mogelijk. De motor kan veel meer toeren maken waardoor opschakelen minder snel noodzakelijk is. Eigenlijk is Diesel qua verbruik nog steeds de favoriet, aangezien 1liter 10% meer oplevert dan 1 liter benzine. Maar door de komst van een nieuwe milieuwet in 2014, de euro 6 normering, zal de Diesel motor vele malen duurder worden, waardoor de Diesel markt met maar liefst 55% zal inkrimpen.
“Er komt hopelijk nog een dag dat we gas met waterstof, wat zorgt voor een zeer lage CO2 uitstoot, zullen kunnen commercialiseren.” Eind dit jaar zal FPT 100.000 auto’s op aardgas hebben afgeleverd. Op de langere termijn zullen dat in een jaar 2 keer zoveel zijn. Bernard maakt hierbij de opmerking dat het aantal van 800 pompen voor dit soort brandstof in Italië ver onder de maat is.
En elektrisch rijden? “Elektrisch rijden zal een goede uitkomst zijn op het moment dat de fossiele brandstoffen ook daadwerkelijk op raken. Maar er zijn twee redenen waarom een spoedige grootschalige commercialisatie van de Elektrische motor voorlopig niet zal plaatsvinden. Ten eerste de ontwikkeling van de batterijen loopt nog steeds ver achter op wat we wensen te bereiken. Het gewicht is te groot, ongeveer 1kg per km, en het verwezenlijken van een toereikende infrastructuur van oplaadpunten, is een immense onderneming die jaren gaat kosten.”
FPT werkt desalniettemin ook aan een elektrische motor. Nu er een fusie met Chrysler heeft plaats gevonden, zal het voltooien van deze motor binnen afzienbare tijd al plaats vinden.
Ik heb altijd al geweten dat ik milieubewust en vooruitstrevend bezig ben met mijn GT 3.2V6 op LPG… 😉