Foto’s Fiat 500X zorgen voor tweede onthulling
In ieder geval de foto van de 500X bovenaan dit bericht lijkt bewust de wereld in ‘gelekt’ te zijn door Fiat. Je zou zeggen dat de titel daar weer boven niet klopt, maar we willen er eigenlijk mee zeggen dat de auto zich opnieuw bekend maakt voor ons oog, na de ‘sneak peek’ van een paar jaar geleden in Turijn. Uiteraard doet een kleurtje een hele hoop, maar vooral de voorzijde is nu beter te zien en dat bevalt ons prima. De 500X is stijlvol en wat pretentieuzer dan zijn 500-genoten in het gamma. Fiat boort een totaal nieuwe doelgroep hiermee aan en kan nog weleens op Europees niveau op klantentoename rekenen dankzij de 500X. Deze Crossover zal in Italië verwachten we vooral ook heel wat mensen weer richting het nationale product loodsen.
In een Toscaans stadje reed deze mooie rode Fiat rond en wel voor de het maken van de eerste persfoto’s die we spoedig zullen zien. De speciale lens van de fotograaf geeft een ietwat vertekend beeld, maar verhoudingsgewijs wijkt wat we hier zien niet veel af van de realiteit. We denken dat dit model vooral bepaalde Koreaanse, Franse en Japanse autobouwers onaangenaam zal verrassen. Fiat spreekt met de 500X weliswaar opnieuw een eigen (Italiaanse) taal, maar laat ook duidelijk zien dat het merk graag internationaal en door een grotere doelgroep begrepen wil worden.
Het offensief uit Melfi neemt met de model straks grote vormen aan, want de Zuid-Italiaanse fabriek produceert inmiddels ook al de Jeep Renegade. Een meer Off-road variant van hetzelfde fortmaat, maar eigenlijk ondanks het Amerikaanse logo net zo Italiaans als de Fiat. Inmiddels komen over de nieuwe productie de eerste details naar buiten. In de fabriek die begin jaren ’90 werd gebouwd, krijgt het produceren van auto’s namelijk een nieuwe betekenis, dankzij het gebruik van de modernste communicatietechnieken, die soms werken als een app. De interactie tussen werknemers langs verschillende secties van de assemblage, vindt namelijk plaats via ’touch screens’ waarop niet alleen de nodige data in te lezen valt, maar werknemers ook suggesties kunnen plaatsen ter verbetering van de productie. Om de beste kwaliteit te bereiken is het woord dus ook vaak aan de bouwers zelf. Bij een belangrijke klacht mogen teamleiders zelfs via deze weg de productie stilleggen. Vervolgens wordt naderhand met alle teams bij elkaar, ieder voorval opnieuw besproken en geanalyseerd. Melfi zal op deze WCM 2.0 wijze met de 500X en de Renegade, twee zeer hoogwaardig geproduceerde auto’s leveren. Echte kwaliteit in techniek, komt dus net zo goed uit Italië…
Fraai!
En veel meer echt 500 dan de L.
Moet de 500X qua segment concurreren met de Nissan Juke of met de Nissan Quasqai?
@ ilfiammingo: Los van met wie, als het maar gaat concurreren. De foto’s zijn enigszins uit proportie (hoop ik???), maar ik heb er een hard hoofd in. Ik weet even niet wat ik ervan moet vinden, het is het wel, en het is het niet. Nou alvast succes FIAT, eerst maar even in het echt “”bewonderen”. 😉