Florentijns sportwagenmerk Ermini herleeft in Genève

Ermini

Een minder bekend stukje Italiaanse automobiel- en racehistorie is dat van Ermini uit Florence. Ermini daagde ooit zelfs Ferrari uit gedurende de jaren ’40 en ’50. En het Toscaanse merk keert nu bovendien terug via het hoge podium van de autosalon van Genève editie 2014. Met een frontaal zo elegant als dat van een legendarische Maserati A6G, brengen de mensen achter de reïncarnatie van het merk een rasechte roadster naar Zwitserland, de Seiottosei (‘686’). Een auto met hetzelfde DNA als de oude creaties van Pasquale Ermini (foto onder). Net als toen prijkt een prominent aanwezige hoofdletter ‘E’ in de grille.

pasquale ermini

Vrienden noemden de helaas te vroeg overleden oprichter ‘Pasquino’, een talentvolle ingenieur die de productie echter graag kleinschalig hield. Ermini was een regelrechte alleskunner, iemand die auto’s bouwen en racen beide in het bloed had. Begonnen als jonge coureur bij grote merken als Alfa Romeo, Maserati en Bugatti en deelnemer aan de legendarische Mille Miglia. Deze pionier maakte z’n technische studie af in 1927 en ging aan het werk in het team van stadsgenoot Emilio Materassi. Deze coureur kwam op dramatische wijze met z’n Talbot om het leven tijdens de GP van Italië in 1928. De Scuderia leefde echter voort met grootheden als Clemente Biondetti en Gastone Brilli Peri achter het stuur. Dit vormde een uitermate goede leerschool voor Ermini die zo in aanraking kwam met het internationale toneel van de autosport.

ermini1

Deze kweekschool bracht Pasquale Ermini tot het oprichten van z’n eigen Scuderia aan de Campo d’Arrigo in Florence en na de oorlog aan de viale Matteotti n.7. Het jaar van de eerste grote stappen was 1946, toen op basis van een Alfa Romeo 2500 ss een racewagen werd gebouwd. Succes bleef ook niet uit, want hiermee won men de eretitel van Italiaans vicekampioen in de categorie Sport Maggiore. In datzelfde jaar bouwde Ermini z’n eerste eigen dubbele bovenliggende nokkenas die hij toepaste op een basis afkomstig van een Fiat 1100. In 1947 werd de Scuderia T.E.S.S (testa emisferica super sport) opgericht, waarmee Ermini in datzelfde jaar al zesde werd in de Mille Miglia.

Ermini2

Ermini’s grootste passie en fixatie waren de motoren onder de kap. Hij deed alles aan het doorontwikkelen van krachtige , ingenieuze en competitieve techniek. Naast de Mille Miglia, was de Scuderia van Ermini ook terug te zien in de Coppa d’Oro delle Dolomiti, de Targa Florio, de Coppa della Consuma, de Coppa Toscana en de Coppa Balestrero. Helaas werd de productie in 1956 al stilgelegd vanwege Ermini’s kwakkelende gezondheid. Wel bleef hij nog tot 1962 de coureurs materieel ondersteunen. Daarna sloot Ermini voorgoed de poorten van zijn bedrijf aan de Viale Matteotti. In totaal werden gedurende deze korte maar bijzondere geschiedenis 37 sportwagens gebouwd met Ermini-logo. Vrijwel alle exemplaren bestaan nog en zijn in het bezit van echte puristen. Een van die puristen is Alessandro Ercoli, die in 1971 een Ermini 357 Scaglietti kocht. Daarmee was een eindeloze liefde voor het Florentijnse merk een feit. Als oprichter van het enige register in de wereld, kocht hij ook de merknaam en werkte tevens aan een eerste terugkeer met een passende auto, die dus volgende maand in Genève te zien zal zijn.

Ermini3

Deel dit artikel:

5 gedachten over “Florentijns sportwagenmerk Ermini herleeft in Genève

  • 13 februari 2014 om 15:27
    Permalink

    Ziet er schitterend uit, zo’n merk met een prachtige historische naam en geschiedenis gun je een Renaissance, toch ?!

    Beantwoorden
  • 13 februari 2014 om 16:37
    Permalink

    Ik ben blij dat er mensen (met budget) zijn die hun passie voor de automobiel op deze manier inzetten. Hoewel de levensvatbaarheid, zeker in deze tijd, zeer twijfelachtig is, draag ik dit soort initiatieven een warm hart toe.

    Beantwoorden
  • 13 februari 2014 om 23:29
    Permalink

    Gruwelijk elegante wagen!

    En vergis ik me nou of heeft ie een beetje dezelfde soort koplampen als de 4C, zou er een trent gezet zijn?

    Alleen dat logo… dat kan ook eleganter

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.