Fiat’s toekomstige MPV heet ‘Ellezero’
De voorbereidingen zijn in volle gang voor Fiat’s toekomstige offensief in het lagere segment voor MPV’s. Onlangs werden de laatste handtekeningen nog gezet rond de financiering van dit project (940 miljoen euro) met de naam ‘L0′ (L-nul’). Ooit zou dit project in Mirafiori gebouwd worden, totdat de samenwerking met Chrysler meer vorm kreeg en daar nu middensegment SUV’s geproduceerd gaan worden. ‘L-nul’ spreek je in het Italiaans uit als ‘Ellezero’ (‘El-le’ volledig uitgesproken en dus niet op z’n Frans). Dat de projectnaam doorgevoerd wordt als typeaanduiding, wordt nu aangenomen omdat Fiat de domeinnaam www.fiatellezero.com heeft gereserveerd. Mogelijk is het de ideale basis om (net als voorheen met ‘cinquecento’ en ‘seicento’) meerdere varianten te ontwikkelen met een vervolgnaam. Na ElleZero zou bijvoorbeeld ‘EllleUno’ kunnen volgen…al is dat een stuk lastiger uit te spreken.
Volgens de laatste verklaringen van CEO Sergio Marchionne, omvat dit project twee modellen (5- en 7-zits) die samen de Multipla en de Idea opvolgen en zullen deze ook in Amerika op de markt verschijnen om de 500 te versterken. De verwachting is dat Fiat deze modellen uiteindelijk ook op markten in andere werelddelen (inclusief China) zal introduceren. Feitelijk wordt het Fiat’s vervolg op het succes van de 500, want volgens de laatste verklaringen, zullen deze in Servië gebouwde mpv’s dezelfde lifestyle benadering hebben van mooi Italiaans design, zuinige motoren met pit en voldoende ruimte, hoewel compact. Kortom de speerpunten die in een ver verleden ook al golden met de eerste edities van de 500, 600 en de Multipla. Uiteindelijk zal ook Lancia (Chrysler in Engeland) op deze basis een model krijgen (of twee) als opvolger van de Musa. Fiat wil in Servië minimaal 130.000 exemplaren per jaar bouwen op dit platform.
De Fiat Ellezero zal naar alle waarschijnlijkheid volgend voorjaar, op de autosalon in Genève tijdens de editie van 2012 debuteren voor publiek.
Qua vormgeving redelijk out dated en gewoontjes. Mag best wat spannender.
@dutchbird
Niet gek, als je naar plaatjes van de 2e generatie multipla en idea zit te kijken. de ellezero (wat een rot naam), wordt volgens het artikel pas volgend jaar in geneve aan het publiek getoond.
Ik betwijfel het trouwens wel (idd niet echt een toffe naam). De registratie van een domeinnaam hoeft niet perse een bewijs te zijn dat het eindresultaat van dit project zo gaat heten. Het kan ook het begin zijn van een infocampagne zoals met de Giulietta destijds (P940)
Denk niet dat ellezero goed bekt in USA, en nederlands ook niet echt…e l l u ’s e r o o