Fiat’s toekomstige Europese productieschema ernstig onder druk

Fiat heeft nog niet laten weten wat het precies van plan is met het productieplan van diverse fabrieken (Mirafiori, Cassino en Melfi) en zal volgens het management op z’n vroegst in oktober met meer inzage komen. Dat is precies dezelfde mededeling die Marchionne ook al aan de bonden deed begin vorige maand. Fiat rekt momenteel zoveel mogelijk tijd, zolang de markt nog hard terugloopt. Het gevolg hiervan is dat de berichtgeving die gisteren via diverse Italiaanse media naar buiten is gekomen, alles behalve positief te noemen is. Diverse bronnen een Italiaans persbureau (Il Sole 24 Ore Radiocor), melden nu dat de nieuwe Fiat Punto bijvoorbeeld pas in 2015 in productie zal gaan en niet in 2014. Oorspronkelijk stond dit belangrijke model voor volgend jaar op stapel.

Fiat wil de nieuwe B-segment hatchback graag met een strategische partner produceren, maar er is nog geen bewijs van een aanstaand akkoord. Verder spreekt men eveneens over de nieuwe 500X, die niet eerder dan eind 2013 in productie zal gaan in Mirafiori (introductie in 2014) en bovendien ook nog onder voorbehoud. Kortom men spreekt over een groot zwart gat als het om de komende 12 tot 15 maanden gaat.

Het meest zorgwekkende is nog het hardnekkige terugkerende gerucht, dat Fiat zelfs haar best renderende Italiaanse fabriek van dit moment -Cassino- uiteindelijk zou willen sluiten. CEO Sergio Marchionne heeft dit onlangs nog als een vals gerucht afgedaan. Nog niet zo lang geleden konden we al melden dat juist ook voor deze locatie een nieuw plan verwacht wordt. In deze in de provincie Frosinone gelegen fabriek worden momenteel nog de Giulietta, Bravo en Delta gebouwd. De grote vraag is nu of na het wegvallen van de laatste twee modellen, nog nieuwe projecten zullen worden toegevoegd, of dat Fiat om financiële redenen ervoor zal kiezen om dergelijke modellen voortaan in China en Amerika te gaan produceren. Sowieso heeft Lingotto laten weten dat Italiaanse fabrieken op de langere termijn enkel rendabel zullen zijn, als ze ook kunnen produceren voor de export naar andere continenten.

Met deze sombere speculaties blijkt weer eens dat het economische klimaat in Italië buitengewoon ongunstig is voor het verder goed functionerende Fiat. Bovendien zorgen dit soort berichten er ook voor dat het niet lang meer kan duren, voordat de Italiaanse autofabrikant noodgedwongen de radiostilte zal moeten opheffen.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Fiat’s toekomstige Europese productieschema ernstig onder druk

  • 27 augustus 2012 om 07:36
    Permalink

    Het ziet er toch zorgwekkend uit voor Italië. Ik kan er inkomen dat de pers hier volop aandacht aan geeft gezien Fiat de belangrijkste werkgever van het land is.

    De oplossing zou zijn dat de regering steunmaatregelen invoert (bvb aankooppremie) om de autosector te stimuleren. Dat lijkt mij de enige manier om uit de vicieuze cirkel te raken.

    Beantwoorden
  • 27 augustus 2012 om 22:53
    Permalink

    De oplossing moet vooral worden gezocht in de arbeidsmoraal in Italie en in de krankzinnige macht die de vakbonden daar hebben. Hun gekrakeel is nog erger dan die van de SP hier. Geen wonder dat Marchionne de productie stapsgewijs verplaatst naar landen waar minder gezeurd en harder gewerkt wordt, Servie, Turkije, Brazilie, Rusland misschien. Tegelijkertijd blijf ik het onvoorstelbaar dom vinden om de komst van nieuwe modellen te blijven uitstellen. Alle Puntobezitters die de komende 3 jaar hun auto willen inruilen worden bijna verplicht om naar de concurrent te stappen. Zie ze vanaf 2015 maar weer eens uit hun VW, Kia, Renault te krijgen. Marktaandeel van de Fiatgroep zal minimaal halveren de komende 3 jaar en dan kan het wel eens te laat zijn om terug te komen. Voor nichemodellen van Lancia en Alfa begrijp ik de tactiek, voor volumemodellen als de Punto niet.

    Beantwoorden
  • 28 augustus 2012 om 12:15
    Permalink

    Het zou wel helpen maar het is geen echte oplossing want we lopen in de EU allemaal structureel achteruit momenteel of je nu in I bent of in NL en zelfs in D. We hebben de industrie te lang elders voor een appel en een ei willen heropbouwen zonder de onze te herzien en nu het wat tegen zit economisch zullen we op de blaren moeten zitten. Zoals je ziet is geen enkele politieke partij nu in staat om banen te creëren..

    Beantwoorden
  • 28 augustus 2012 om 13:15
    Permalink

    De gedachtegang is verkeerd dat kopers die vandaag een ander merk kopen niet meer terugkeren naar Fiat.de kopers van vandaag zijn niet de kopers van volgend jaar en ook de komende 5 jaar niet. Elk jaar heeft zijn eigen groep klanten. Die van vandaag keren over 5 jaar weer terug en in die tijd komen ook kopers van andere merken naar Fiat. Of het Fiat product moet zo slecht zijn dat het niet verkocht wordt.

    Beantwoorden
  • 28 augustus 2012 om 23:43
    Permalink

    @Alfaspeed: ik zou willen dat het waar was, mar de feiten geven al decennia anders aan: merken met een hoge merktrouw scoren stabiel en succesvol in de verkoopranglijsten, zoals Audi, BMW en Volvo. Merken met een lage merktrouwheid, zoals de Fransen en Italianen en de laatste 15 jaar ook Opel, hebben het steeds moeilijker om klanten naar hun showroom te trekken. Het is echt veel gemakkelijk om een bestaande klant een 2e auto te verkopen dan iemand te moeten overtuigen afscheid te nemen van zijn huidige merk ten faveure van een Fiat. Daarom geloof ik niet in Marchionne’s uitstelstrategie voor volumemodellen

    Beantwoorden
  • 3 september 2012 om 18:17
    Permalink

    Als ik alle pers zo eens lees en de verkopen in Europa zo eens bekijk denk ik dat Marchionne geen ongelijk heeft.

    De verkoopcijfers van andere fabrikanten zijn opgepoetst met 50/50 deals etc. die er rooskleurig uitzien.

    Daarnaast worden de auto’s van de Premium merken (Audi, BMW) ook in lage-lonenlanden geproduceerd. Ik denk niet dat iemand hier denkt dat alle BMW’s uit Munchen komen?
    Ander voorbeeld is Ford met zijn options-programma, waarbij mensen dus nooit een auto kopen en tot in lengte van dagen aan dit Options-pakket vastzitten. Erger nog, Ford ook niet…. Ga maar eens na hoe de constructie zit.

    Dat de economie in Italie niet klopt snapt ook iedereen, echter de huidige industrie en regering snappen dit echt wel. Een terugkeer naar Berlusconi is ook geen optie.

    Wat wel goed zou zijn, is een productreeks die voldoet aan de Duitse standaard. Weinig onderhoud en hoge restwaarde. Dat bereik je alleen door uitgerijpte producten op de markt te zetten (desnoods omgebouwde Chrysler producten) die dit kunnen.

    Kortom, ik denk dat enig geduld en doordachtheid wel op zijn plaats is voor FIAT auto. En waarom laten we hier de autoindustrie failliet gaan?

    Groet,

    Rob

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.