Fiat’s nieuwe middensegment komt straks uit Brazilië
De nieuwe fabriek in het Braziliaanse Goiana zal niet zomaar voor extra productiecapaciteit zorgen, maar Fiat zal er strategisch zeer belangrijke nieuwe modellen gaan bouwen, om marktleider te kunnen blijven op deze groeimarkt. Tevens zal het zelfs een basis kunnen vormen voor de productie van nieuwe modellen in Italië. Het betreft een grote hypermoderne fabriek met bijbehorend technisch centrum voor productontwikkeling, waar volgens het WCM-principe (World Class Manufacturing) wordt gewerkt. In de noordelijke staat Pernambuco werkt men al geruime tijd aan dit megaproject, dat in 2014 zal worden opgeleverd.
Stadsauto’s is Fiat’s specialiteit ook in Brazilië, maar daar wil Lingotto het niet bij laten; Een nieuwe kleine stadswagen (Project 344), waarvan ook wordt gezegd dat een Europese versie in Polen in productie zal gaan (A-segment), zal niet hier maar in de bestaande fabriek te Minas Gerais, Betim in productie gaan. Ondertussen kan de nieuwe locatie zich totaal richten op het middensegment met de bouw van een SUV/Crossover, een Pick-up en wellicht ook de Fiat Viaggio als sedan en hatchback. Het gaat dus om een totaal nieuw en breed scala in het C-segment, dat je tevens kunt zien als de basis voor nieuwe modellen van Fiat in Europa. Dit segment is in Brazilië erg in opkomst en Fiat brengt daarin reeds de Bravo, maar bijvoorbeeld nog geen Pick-up en Crossover, die de concurrentie al wel heeft.
Op dezelfde wijze als dat de in 2010 geïntroduceerde Braziliaanse Uno, de blauwdruk vormde voor de in Italië gebouwde Panda, zouden deze modellen, in wat luxere vorm in Cassino in productie kunnen gaan. Mogelijk is dit dus goed nieuws voor de Italiaanse fabriek in de provincie Frosinone, waar men momenteel erg uitziet naar een nieuw productieplan. Door deze aanpak kan Fiat op zeer kostenbesparende wijze toch nog in Europa produceren. Voorheen vormden in Italië bedachte en geproduceerde auto’s de basis voor Braziliaanse varianten, maar nu zal dit dus structureel andersom zijn, behalve in het geval van meer niche segmenten, die in Brazilië minder in trek zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de 500, 500L en toekomstige 500X met productielocaties in Polen, Mexico, Servië en Italië.