Fiat’s kleinste stadswagen wordt straks in Brazilië gebouwd
Er bestond tot nu toe veel onzekerheid over de toekomstige plannen van wat in de wandelgangen al de nieuwe Fiat Topolino werd genoemd. Ondertussen zijn we wel getuige geweest van een zeer uitgebreide ontwikkeling van een dergelijk conceptueel project in Brazilië (Mio/FCC III), waarbij Fiat zelfs het publiek betrok. Dat was niet voor niets blijkt vandaag en laten we er maar vast aan wennen dat bijna elk nieuw project van het merk uit Turijn, voortaan een Braziliaanse oorsprong heeft. Juist uit dat land komt nu het nieuws dat het project in volle gang is. Evenals de Uno/Panda en de nieuwe Palio/Punto, zal dus daar -en niet in Servië- straks de eerste vrucht van wat men ‘progetto 344’ noemt van de band rollen. De kleine auto van minder dan 3,5 meter zal de concurrentie moeten aangaan met kleine lowcost producten. Ideaal voor markten als India, China en Brazilië. Geen dure niche dus maar een goedkoop alternatief voor de brommer, trein of bus. In Betim is al een tijdje de ontwikkelingsfase gaande en in 2013 zal in de nieuwe Fiat-fabriek van Pernambuco de productiefase ingaan.
Fiat wil tegen 2014 mede dankzij een dergelijke nieuwe slimme lowcost city car, meer dan 1 miljoen auto’s per jaar bouwen in Brazilië (momenteel zijn dat 750.000). Veel basistechniek van dit modelletje is momenteel al in productie of fase van ontwikkeling doordat ze afkomstige zijn van de Uno of de volgend generatie Palio. Wat motoren betreft moet je denken aan de 1.0 Fire van 70 pk of de knappe 0.9 tweecilinder TwinAir. Over precies twee jaar vanaf vandaag, zal dit nieuwe product gepresenteerd worden aan het publiek. Uiteraard vormt het idee van de ‘Mio’ de basis van dit project en kun je verwachten dat een duurdere versie uiteindelijk z’n weg naar Europa en Amerika zal vinden, zodra er weer meer vraag komt naar hele kleine auto’s.
Als je het aantal Smarts ziet rondrijden in Italië in de steden denk ik inderdaad dat het een goed idee zou zijn om deze auto ook in Europa te verkopen.
Bovendien past het volledig in de geest van de eerste topolino.
Gezien de groei van de Panda 2012 is er aan de onderkant wel weer ruimte voor een instapper.