Fiat’s Up!-killer komt straks uit Brazilië

Fiat A

Een kleinere en goedkopere driedeurs Fiat in het A-segment onder de 500 en Panda, komt straks gewoon uit Brazilië en zal waarschijnlijk het geheime wapen van Pomigliano d’Arco worden. Fiat kan zo in één klap de reeds sterke positie die het heeft in het A-segment verder uitbouwen op de Europese en Braziliaanse markt. Het project is al jaren in de maak en startte eigenlijk bij de vrije brainstormsessie van de Mio. Vervolgens werden de eerste testmodellen met oude Panda-ombouw in 2012 al gesignaleerd in en rond Betim. Afgelopen dinsdag stond dan ineens de nieuwe ‘A-segment’ Fiat, op de presentatiesheet van FCA. Deze wordt al vaak in de wandelgangen liefkozend ‘Topolino’ (‘Mikey Mouse’) genoemd, de bijnaam die Fiat’s eerste massaproduct de 500 (A, B en C) uit de jaren ’30 al ooit had. De Zuid-Amerikaanse versie zal waarschijnlijk Mille heten en de ideale volksauto kunnen vormen na het wegvallen van het oude model. Wat dat laatste betreft is er ook in Europa veel potentie. Fiat kan met dit model een serieuze  stappen zetten in het weer verstevigen van het Europese marktaandeel.

Fiat Mille

Nieuwe investeringen in de Panda-fabriek bij Napels zijn inmiddels bevestigd bij de vakbonden. De nieuwe geheel Braziliaanse Punto, wordt straks de eerste aanvulling als grote Panda naast de huidige assemblagelijn van de kleine vijfdeurs Fiat. Maar Pomigliano is groot en het zogenaamde ‘sector C’ gebouw, staat nog geheel leeg, sinds de productiestop van de Alfa Romeo 147. Werknemers van deze afdeling zitten dus al jaren thuis. Een extra toevoeging van dit kleine stadsmodel, dat in Italië voor enorme verkoopaantallen zou kunnen zorgen, zou de fabriek eindelijk weer op volle kracht kunnen doen draaien. Iets wat FCA zelfs officieel heeft toegezegd. Toch moet een productie in het Poolse Tychy ook niet geheel worden uitgesloten.

Deel dit artikel:

12 gedachten over “Fiat’s Up!-killer komt straks uit Brazilië

  • 9 mei 2014 om 23:00
    Permalink

    @ autoedizione

    Het is dat ik autoedizione wel eens lees, anders zou ik de kop zéér cynisch vinden.

    Orgoglio in optima forma, maar bescheidenheid siert de mens.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 09:40
    Permalink

    Eindelijk iets om de Smart mee te kunnen aanvallen (die zeer goed verkocht wordt in Italië).

    Beantwoorden
  • 10 mei 2014 om 17:39
    Permalink

    Leuk ding. Maken. Fiat moet Europees nog een type hebben wat prijstechnisch onder de Panda duikt. Gegarandeerd succes.

    Beantwoorden
  • 11 mei 2014 om 11:19
    Permalink

    Haha jongens, dit is een photoshop uit een blad op basis van een of andere chinees. 😉 (maar niets is lelijker dan een Up! trouwens 😈 )

    Beantwoorden
  • 11 mei 2014 om 18:38
    Permalink

    @Lancia4ever. Ludieke actie. Maar goed wat blijkt, een photoshop kan simpelweg een VAG ontwerp naar de afgrond doen stuiteren. Best wel triest eigenlijk. 😉

    Beantwoorden
  • 12 mei 2014 om 20:48
    Permalink

    VAG,

    Toont wel aan met de UP!, dat je wel een verkoopsucces uit een onaantrekkelijke auto-ontwerp kunt halen.
    En dat is wel iets om van te leren. Wat doen ze dan goed?

    Beantwoorden
  • 12 mei 2014 om 20:56
    Permalink

    Een aantrekkelijk product (kwa vormgeving of kwaliteit) is slechts een klein onderdeel van een succes. VAG zit in een positie dat ze wel iets heel gruwelijks fout moeten doen wil een model dat ze introduceren geen succes worden. Volkswagen heeft een goede naam, wat weer deels te maken heeft met dat alles dat Duits is een goede naam heeft. Ze hebben veel dealers en zitten goed in de leasemarkt, wat betekent dat ze een goed distributienetwerk hebben.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2014 om 21:02
    Permalink

    @dmantione;

    I rest my case.
    En nu wordt het tijd dat FCA dat doet met haar uitstraling; een eigen positief imago dus, beeld bij de consument; unieke en kwalitatief goede producten en dealernetwerk, direct beschikbaar van de nieuwste modellen

    Beantwoorden
  • 13 mei 2014 om 00:25
    Permalink

    Die afschuwelijke Up uitroepingsteken mag dan bij jullie nog aardig verkopen, hier in België geraken ze ze aan de straatstenen niet kwijt. En dat zegt veel over een VW-product, aangezien mensen het hier normaal gezien om een of andere reden een no-brainer vinden om hun producten te kopen.

    Hetzelfde geldt trouwens voor de Skoda- en Seat-tegenganger, die zie je hier ook nooit rondrijden. Geeft toch aan dat VAG’s schijnbare onaantastbaarheid een grens kent, en dat ze niet zomaar alles op de mensen kunnen afsturen en er kunnen vanuit gaan dat het zal verkopen. Mooi.

    Fiat (en zelfs Alfa, nog nooit meegemaakt) zijn hier nu zelfs bezig met een ferme reclamecampagne via de radio. Ik schrok me een bult toen ik reclame hoorde voor de nieuwe Giulietta en MiTo QV…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.