Fiat zorgt voor 1000 extra banen in Servië
Het Italiaanse Fiat en Servië (voormalig Joegoslavië) zijn al meer dan een halve eeuw één begrip. Maar nooit kwam de samenwerking op de roerige Balkan tot wasdom, middels de productie van hypermoderne producten die ooit in Turijn de tekentafel verlieten. Een bloedige burgeroorlog begin jaren ’90 verstoorde de kansen die Fiat in dit land had en de kwetsbare financiële gezondheid van de autoproducent uit Turijn, zorgde er 10 jaar geleden voor dat er nog weinig stond te gebeuren in de fabriek ten zuiden van Belgrado. Dat was wel anders toen het na de tweede wereldoorlog sterk groeiende Fiat, vanaf midden jaren ’60, onder licentie duizenden aangepaste 600’s liet bouwen (foto). Dit gebeurde zelfs tot 1985. Vandaag de dag rijden daardoor nog steeds meer dan 10.000 Zastava 750’s op de Balkan.
Zoals je gisteren (en in voorgaande berichten) nog hebt kunnen lezen in onze berichtgeving over project ‘L0′ (wat de uiteindelijke naam ook zal zijn), is Fiat weer vastberaden om op deze en andere Oost-Europese markten, flink te groeien de komende jaren. Maar Fiat’s nieuwe plan voor Kragujevac reikt verder dan de Balkan; Fiat werkt daar namelijk aan een nieuwe hypermoderne productielocatie, zoals deze ook bestaan in Tychy Polen, Turijn, Cassino en Napels. Een locatie dat in staat is om aan de hele wereld te leveren. Uiteraard is deze ontwikkeling ook een gevolg van de strategische fusie tussen Turijn en Detroit in 2009. De eerste stap zette Fiat echter al in 2008, toen het samen met de Servische overheid het verpauperde Zastava overnam. De laatste Zastava’s rolden de afgelopen jaren van de band op basis van de vorige generatie Punto (‘Zastava 10’, foto onder). Dat gebeurde echter nog op een behoorlijk ouderwetse manier en was enkel bestemd voor de lokale markt.
De huidige investering van ruim 950 miljoen euro, trekt 7 Italiaanse toeleveranciers naar Servië, goed voor circa 1000 nieuwe banen in en rond Kragujevac. Op een terrein van 120.000 m² te Grosnica, waar ooit een militaire kazerne stond, is de bouw voor deze toeleveranciers inmiddels in volle gang. In de vernieuwde FAS-fabriek (Fiat Auto Serbia) zelf werken straks 2500 mensen, 1000 in de directe omgeving van de fabriek en nog eens 10.000 in daaraan gerelateerde bedrijven in de regio. Magneti Marelli heeft in Servië drie nieuwe afdelingen in aanbouw. Andere producenten zijn Johnson Control Seats’, ‘Proma’, ‘HT&L Fitting’ en ‘Sigit’. Servië ontstijgt dus binnen een paar jaar de tijd waarin het nog een typisch Oost-Europees product produceerde van inferieure kwaliteit. In 2012 start al de productie van de eerste Fiat MPV’s.
Goed nieuws
Een serieuze boost voor Servië. Het is eigenlijk wel triest om te zien dat er in Oost-Europa zoveel wordt geïnvesteerd terwijl er bij ons zoveel fabrieken worden gesloten…