Fiat zoekt naar rendabele opvolger Punto

punto2

Fiat zal in 2016 uiteindelijk de productie van de Punto in Melfi tot stilstand brengen. Het model dat dan al meer dan 10 jaar meegaat, is echter niet zomaar even te vervangen. Een paar jaar geleden bleek dit al. Hetzelfde geldt voor het C-segment, maar daarvoor heeft FCA blijkbaar in haar Turkse samenwerking met Tofaş het ideale antwoord gevonden. Fiat klaagt al een tijdje over het feit dat dergelijke massaproducten, die voornamelijk op de Europese markt leunen, niet snel winstgevend kunnen zijn. Daarom is inmiddels ook wel duidelijk dat voor een dergelijk model zijdelings al een tijdje naar een partner wordt gezocht.

punto4

Ondanks dat de laatste tijd de verwachting bestond dat het nieuwe te verwachten B-segment model van Fiat een extra toevoeging zou worden aan het inmiddels uitgebreide 500-gamma, blijkt sinds vorige week dat het management nog steeds op twee gedachten hinkt. Olivier François heeft in een interview namelijk laten weten dat door de meeste concurrenten nog steeds verlies wordt geleden in dit segment (Clio, 208 en C3) terwijl dit niet bepaald aan het product ligt. Waarom zou Fiat daar klakkeloos achteraan gaan met een nieuw model, aldus de CEO van Fiat. Het is niet een kwestie van een nieuw 500-model creëren volgens de Fransman, die hiermee eerdere beweringen van ontwerpbaas Roberto Giolito enigszins tegenspreekt.

punto3

Het ideale antwoord komt waarschijnlijk uit Brazilië. Fiat zal de financiële drempel die deze opvolger van de Punto met zich meebrengt, namelijk willen overwinnen door een basis te ontwikkelen die zichzelf vooral op die markt als eerste terug zal verdienen. Min of meer hetzelfde principe wat met de Uno/Panda ook is toegepast. De naam laat Fiat voorlopig nog volledig in het midden. Brazilië zal een nieuwe Punto tegemoet kunnen zien, maar voor Europa spreekt men enkel over “New B-model”. Ook de productielocatie is nog niet officieel, ondanks geruchten over het Poolse Tychy.

punto5

Deel dit artikel:

16 gedachten over “Fiat zoekt naar rendabele opvolger Punto

  • 30 november 2014 om 07:26
    Permalink

    Klinkt als een zinvolle oplossingsrichting, in tegenstelling tot eerdere berichtgeving over een 36e variant op het thema 500.

    Beantwoorden
  • 30 november 2014 om 08:34
    Permalink

    Ik ben altijd van mening geweest dat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld dat van de Bravo, het uitstellen van een opvolger voor de Punto één van de grootste blunders van Marchionne is.
    Als men bovendien tot op heden nog niet precies weet wat men zal doen met dit B-segment vrees ik dat in 2016 wanneer de huidige Punto uit productie gaat, de opvolger nog steeds niet klaar zal zijn. Fiat heeft het segment waar het niet eens zo lang geleden nog zo sterk stond volledig aan de concurrentie gelaten. En haal ook die kopers nog maar eens terug…

    Beantwoorden
  • 30 november 2014 om 13:20
    Permalink

    Het probleem moet in de ontwikkelingskosten zitten, want ik kan echt niet geloven dat een auto die nog altijd ruim boven de 100000 stuks per jaar verkoopt niet rendabel geproduceerd kan worden. Het waren er alleen nog veel meer en de terugloop van de produktie ervan zal een belangrijk deel van de pijn in de Italiaanse automobielindustrie veroorzaakt hebben. Of Marchionne gelijk heeft hangt ervan af of een nieuw model de produktie in stand had kunnen houden. Dat is erg moeilijk te beoordelen, maar ik neig er ook naar dat men dit niet had mogen laten gebeuren. Het lijkt er er op dat dat men zo druk was met het redden van Chrysler, dat men niet in de gaten had wat er op eigen terrein aan de hand was.

    Beantwoorden
  • 30 november 2014 om 14:08
    Permalink

    Men had zeker wel door wat er op eigen terrein aan de hand was, maar had weinig te kiezen. Het is gewoon letterlijk zoals je het leest: Het is niet rendabel (al heel lang niet) om een auto speciaal te ontwikkelen die bijna 100% op de EU markt leunt als het om verkoop gaat. Oplossing; zoek in tussentijd een partner of ontwikkel een idee dat ook op een andere grote markt rendabel zal worden. Daarom komt straks de oplossing gewoon uit Brazilië (Pernambuco). Als fabrikant denk je altijd minstens 2 modelgeneraties vooruit en dat deed men bij Fiat vroeger (tot 2004) te weinig. Daarom is het goed dat ze voor de Punto naar een langere termijn oplossing zoeken. Voor het C-segment idem.

    Ik denk dat het geen fout is van FCA, maar de juiste inschatting na vele fouten uit het verleden. Ik denk dat Marchionne drommels goed weet wat hij doet, want hij is ook de man die de Grande Punto op de juiste wijze heeft gepositioneerd. Dan weet je dus heel goed wat wel en niet kan. De Punto levert nog voldoende op zoals ie is en blijkbaar is dat meer dan wanneer je het model klakkeloos vervangt. Want dat wat die Fransen doen kun je als minder geïnteresseerde consument bewonderen maar kun je als volger van de automarkt ook wegzetten als achteloos en zonder enige visie. Zij brengen ALTIJD een facelift en vervolgens een vervanger, daar kun je je horloge op gelijkzetten. Tegelijkertijd komen ze niet sterker uit de bus qua marktaandeel en bouwen ze in rap tempo een schuldenlast op waar FCA juist vanaf probeert te komen dankzij een mondiale aanpak. Och ja..de Fransen doen toch wat ze willen bij de gratie van Bruxelles..das waar ook. 🙄 😆

    Beantwoorden
  • 1 december 2014 om 01:07
    Permalink

    Als je voor je grootste volumemodel in Europa geen opvolger hebt dan heb je iets niet goed gedaan als FCA, dat is duidelijk. Dat FCA de rendabele oplossing nu zoekt in een intercontinentaal model (of platform) lijkt me logisch en heel goed, want dat is waarin ze sterker staan dan bv PSA. Japanners, Koreanen en Duitsers doen dit ook waar ze kunnen en dat maakt hen rendabel. Als je met dit in je achterhoofd de discussie leest van vorige week over Lancia in Europa, dan wordt nog maar weer eens heel duidelijk dat Lancia einde oefening is helaas.

    Beantwoorden
  • 1 december 2014 om 09:43
    Permalink

    Ik betwijfel of er binnen FCA een geschikte partner kan gevonden worden voor de ontwikkeling van de Punto IV.
    Ook in Brazlië valt die volgens mij niet te vinden. Alles in het gamma boven de Siena/Palio/Strada is reeds gebaseerd op Europese modellen. En basis van de Siena/Palio/Strada is gewoon te laagwaardig om ook maar enigszins serieus te worden genomen in Europa. En omgekeerd is een Punto eigenlijk te duur voor de braziliaanse markt waardoor men er nooit een groot marktaandeel mee kan halen.
    (Ik heb wel nooit begrepen waarom de Uno 5-deurs nooit de oversteek heeft gemaakt naar India. Want die wagen is daar volgens mij wél voor geschikt.)

    Had men niet beter voor een – ik geef toe halfbakken- oplossing gekozen zoals Opel en een grondige, maar t.o.v. een nieuw ontwikkeld model goedkope, facelift gegeven aan de huidige Punto om hem dan in de markt zetten als ‘nieuwe generatie.’ Dit zou de verkoopcijfers weer een boost(je) moeten geven en zou er ook voor moeten kunnen zorgen dat hij het nog een 4 tal jaar op de markt zou kunnen volhouden. Zo kan er nog een tweetal jaar tijd worden gekocht om buitenshuis alsnog een geschikte partner te vinden…wat geen gemakkelijke opgave wordt.

    Beantwoorden
  • 1 december 2014 om 14:53
    Permalink

    Punto grootste volumemodel in EU? Denk dat daar altijd eerst nog een Panda en 500 aan vooraf gaan 😉 B-segment valt tegen. Bizar veel concurrentie en weinig marge. Duidelijk is ook dat een coop met GM geen optie meer is zo te zien. Suzuki is ideaal, maar daar zit VW zeker nog tussen voorlopig.

    Beantwoorden
  • 1 december 2014 om 17:16
    Permalink

    Ik bedoelde daarmee natuurlijk niet de huidige situatie @lancia4Ever. Ik bedoelde dat FCA geen opvolger klaar had staan toen de Punto nog wel het grootste (misschien op de Panda na) volumemodel was van het concern in Europa. En dat is helaas al weer een jaar 4 geleden. Inmiddels worden ze buiten Italie nauwelijks meer verkocht natuurlijk.

    Beantwoorden
  • 2 december 2014 om 08:48
    Permalink

    Ik volg ook het verhaal dat er zoveel concurrentie in het B-segment is niet. In het A-segment zijn de Aziaten zeer sterk: Toyota Aygo, Kia Picanto, Suzuki Alto… In het B-segment zijn de Aziaten veel minder sterk vertegenwoordigd. Natuurlijk hebben ze er auto’s voor, maar zoek bijvoorbeeld eens naar de aantrekkelijk milieulabels… die vindt je niet bij de Aziatische merken.

    Beantwoorden
  • 2 december 2014 om 09:51
    Permalink

    “Tegelijkertijd komen ze niet sterker uit de bus qua marktaandeel”

    Dit is aantoonbaar onjuist:

    http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Renault&modelserie=Clio

    http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Fiat&modelserie=Punto

    Over de schuldenberg van Renault heb ik geen artikelen gevonden, maar als je operationele winst met 25% stijgt:

    http://www.autoweek.nl/nieuws/29318/kwart-meer-winst-voor-renault

    … dan is het niet logisch als de schuldenberg toeneemt, en als dat toch zo is, dan is het geen probleem, want met voldoende resultaten kan een bedrijf meer schulden dragen.

    Merk ook op dat Renault niet buiten Europa actief is, het maakt dus winst op Europese bodem, iets wat Fiat niet doet.

    Beantwoorden
  • 2 december 2014 om 12:14
    Permalink

    @Di Segno: Het vergelijken van een ouder model met een nieuw model qua marktaandeel bewijst toch niets? Het gaat altijd om het jaarlijkse marktaandeel van een automerk als geheel. Fiat verliest daarin amper terrein. Het groeit niet, maar het verliest ook nauwelijks.

    Waar het om gaat is dat er geen winst gemaakt wordt op de verkoop van de gewone nieuw ontwikkelde Clio. Dat Renault winst maakt in de EU als groep is correct en heeft niet met dit model te maken. Fiat wil de snelste weg naar break-even in de EU (te behalen in 2016) behalen door investeringen op de juiste terreinen en met de opties die ze hebben. Een volledig nieuwe Punto hoort duidelijk niet bij die opties. Daar komt bij dat het conventionele B-segment (lees betaalbare saaie hatchback) voor veel andere fabrikanten ook geen ruime winstcijfers oplevert momenteel. Die markt is duidelijk minder in trek en overbezet aangezien alle merken daarin actief zijn zo’n beetje. Daarom wacht Fiat op het juiste moment.

    Beantwoorden
  • 2 december 2014 om 13:53
    Permalink

    Fiat heeft flink marktaandeel verloren (en dan zijg ik nog over die andere twee merken). Als ze niet groeien bewijst dat het falen van het beleid.

    Volgens de visie van Autoedizione zorgt de introductie van een nieuw model voor een korte toename in de verkopen en daarna is het weer het oude liedje. Echter, dat blijkt niet uit de cijfers van de Franse conculega’s.

    Beantwoorden
  • 2 december 2014 om 14:39
    Permalink

    Fiat heeft op jaarbasis de afgelopen jaren circa 2% aan marktaandeel verloren wegens bezuinigingen. Van 30%+ naar -28% in Italië vanaf 2009. Das te overbruggen met de juiste introducties en investeringen de komende jaren dacht ik zo. Groot verlies is er alleen als je vergelijkt met 10 jaar geleden etc. maar das weer een heel andere realiteit die niets met de huidige koers en bedrijfsvoering te maken heeft. PSA groeit niet ondanks hetzelfde vervangbeleid als Renault en heeft een groeiend probleem. Renault groeit dankzij de mondiale alliantie met Nissan en de goede zaken met Dacia in oost europa, meer dan vanwege de modelpolitiek op de lokale markt.

    Beantwoorden
  • 2 december 2014 om 15:35
    Permalink

    Het maakt natuurlijk wat je op de markt zet. Ik heb vorig jaar proefritten gereden in zowel de 208 als de Clio. Daarbij een opmerkelijk verschil. De 208 krijg je met een traditionele 1.2 atmosferische motor. De Clio heeft de TCE90-motor van Renault, een moderne turbomotor waarvan de cilinderinhoud angstvallig verwegen worden (het is een 0.9). Het verschil tijdens het rijden is opmerkelijk, de Clio heeft veel meer koppel en dat merk je. Tel daarbij op de BPM-voordelen en je kent het verschil.

    De TCE90 wordt ook bij Dacia toegepast en dat merk zal er ook zijn voordeel mee doen.

    We kunnen het er dus over eens zijn dat het enkele feit van een nieuw model neerzetten geen zin heeft. Je moet wel wat beters te bieden hebben dan je vorige model.

    Beantwoorden
  • 2 december 2014 om 22:04
    Permalink

    @Lancia4ever:

    Leuk dat je reageert!
    Maareuh…ik heb nog niks zinnigs/onzinnigs aan deze blog toegevoegd 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.