Fiat ziet elektrisch B-segment als vervanging van huidige A-segment

Het A-segment zoals we dat nu in Europa kennen bevindt zich aan de vooravond van uitsterven. De kleine stads-auto, die dus ideaal is in de stad, is voor veel fabrikanten niet langer rendabel te krijgen en is maar zelden een inkomstenbron. Ook voor FCA, dat in dit segment traditioneel marktleider is. De succesvolle 500 levert nog net wat op, maar biedt Fiat geen zorgeloos bestaan. De Panda is, ondanks de grote aantallen op de Italiaanse markt, enkel een auto waar geen verlies op geleden wordt. Dit is ook de reden waarom Fiat met haar elektrificatieproject, aan het voorsorteren is op wat ruimere concepten met meer marge.

De elektrische 500 uit Mirafiori en ook de Centoventi als nieuw toekomstig economisch concept van Fiat, zijn straks groter dan hun voorlopers waarop ze geïnspireerd zijn. De 500 BEV wordt bovendien luxer en het productiemodel van de Centoventi, zal het van uitgebreide keuzemogelijkheden moeten hebben.

Fiat-baas Olivier François zei dit onlangs al letterlijk, door het toekomstige B-segment qua impact te vergelijken met de huidige Panda en 500. Mike Manley schijnt dit vorige week te hebben herhaald tegenover een stel analisten, overigens zonder de huidige 500 en Panda letterlijk als kop van jut te noemen. Deze blijven immers voorlopig op de markt en zullen ook nog als milde hybride debuteren.

De kleine 500 zoals we die nu kennen, maar ook de Panda, zullen op termijn dus geen directe vergelijkbare opvolger krijgen. Al was het omdat het herbergen van batterijen ook om een ander soort (lees grotere) bodemplaat vraagt (vooral bij autonomie boven 200 km). De toekomstige techniek, vraagt dus om een nieuw soort auto. Ook moet een model veelzijdiger worden qua basis, om er verkooptechnisch meer inkomsten uit te kunnen generen. Je zou dus in alle opzichten kunnen spreken over het einde van een tijdperk en het begin van een nieuwe.

Overigens staat FCA op het punt een deal te sluiten met Tesla, over het tijdelijk leveren van batterijen, transmissies en zelfs platformtechniek. Dit was van belang gedurende de zogenaamde eerste fase, waar we reeds over vertelden. Daarna volgt assemblage in Turijn zelf. De samenwerking duurt tot eind 2021, aldus een verklaring van CEO Mike Manley. Het jaar dat de fusie met PSA helemaal vorm moet hebben gekregen. Inmiddels is het aandeel FCA naar een nieuwe hoogte gestegen en legt de aankondiging van de fusie, John Elkann’s Exor bepaald geen windeieren.

Deel dit artikel:

10 gedachten over “Fiat ziet elektrisch B-segment als vervanging van huidige A-segment

  • 4 november 2019 om 23:43
    Permalink

    Voor de aardigheid kunnen we misschien even terugkijken naar de toekomstverwachtingen van de FCA-leiding die sinds 2010 op deze site (en voorganger) zijn verschenen.
    Financieel is het allemaal misschien naar tevredenheid uitgekomen, maar de aangekondigde keuzes voor nieuwe auto’s zijn vrijwel allemaal mislukt, vertraagd of teruggedraaid en daardoor is het marktaandeel in Europa buiten Italië geheel verdampt en in Italië alleen dankzij uitverkoopprijzen met “slechts’ 1/3 gedaald.

    Toen een jaar of 3 geleden werd aangekondigd dat er geen nieuwe Punto kwam omdat daar geen winst op te halen zou zijn, maar wel een nieuwe Panda, heb ik de opmerking gemaakt dat ik niet begreep waarom je op een Panda/500 wel winst zou kunnen maken maar op een Punto niet. Al helemaal omdat die de techniek kan delen met de Argo waardoor de kosten hier beperkt zijn en ook de kosten voor de Argo dalen (ontwikkelingskosten kunnen over meer auto’s verdeeld). Ik toen ook voorspeld dat de toen ingezette daling in de verkoop zich jarenlang door zou zetten door niks meer te leveren in de meest populaire markt in Europa, de B-klasse, en ook onvoldoende te doen aan de C-klasse. Nog onder de naam hans, het CC kwam toen er ook een andere Hans actief werd en ik een tweede Fiat kocht, ook met C.

    Nogmaals, knap wat er door de FCA leiding van dienst op financieel gebied is gepresteerd, maar jammer dat ze daarbij te weinig respect hebben voor zulke mooie merken en een verkeerde visie hadden op de automarkt.
    Alleen in het Amerika van Trump kan je wegkomen met meer van hetzelfde.

    Een deal met Tesla is dan weer wel heel slim. Beter dan geld weg te geven alleen om onder CO2-heffing uit te komen. Het zou nog beter zijn om Tesla gewoon over te nemen of te fuseren. Tesla kan als kleintje de concurrentie met grote merken niet lang vol houden. Het lukt ze bijvoorbeeld niet de productie snel op te voeren. Wel hebben ze prima platforms voor bv een nieuwe grote Lancia of een DS X. En PSA/FCA hebben dan weer de kennis om in korte tijd grote productielocaties up and running te krijgen.

    Beantwoorden
  • 5 november 2019 om 00:04
    Permalink

    Die (f..g) Mike Manley is een Jeep man. Hij snapt totaal de Europese en zeker niet de Italiaanse automarkt en de consument. Die gast maakt alles kapot van de oude Fiatgroep. Gericht op meer marge klinkt prachtig, maar daar moet je dan ook wel consumenten voor hebben die zich dat kunnen veroorloven. Wat een onnozele gast is dat toch. En wat een schande dat juist die man nu chef is van FCA. Shame on you Mike

    Beantwoorden
  • 5 november 2019 om 01:31
    Permalink

    De Agnelli’s hebben hun doel bereikt: ze kunnen met een fikse dividenduitkering ( de 2e, na de verkoop van Magneti Marelli) hu zakken vullen en zich toch langzaam terugtrekken uit de automotive sector. On topic: het stoppen met A-segmenters waar niets op verdiend wordt is iets wat alle fabrikanten overwegen en velen reeds besloten hebben, prima. Het upgraden naar een EV in het B-segment past in de strategie om te mikken op auto’s met een hogere marge. Ook prima. Of het goed genoeg is, en op tijd, dat zal de tid leren. Tavares zal hopelijk het tempo drastisch opvoeren, en dat is nodig ook.

    Beantwoorden
  • 5 november 2019 om 14:51
    Permalink

    Na de 2e wereld oorlog zei men ook op kleine auto’s valt niets te verdienen en toen kwam FIAT met de muis topolino een mega succes bleek later dus

    Beantwoorden
  • 5 november 2019 om 16:44
    Permalink

    @CCHans
    De spijker vol op de kop!
    Wat betreft fuseren met Tesla, het zou een meesterzet zijn.
    Maar of het in de plannen van Tesla past is nog de vraag.

    Beantwoorden
  • 5 november 2019 om 18:47
    Permalink

    @Ordas en CChans
    De market cap van Tesla is 57 miljard dollar, dus veel meer dan PSA en FCA bij elkaar waard zijn. Met een overnamepremie wordt het nog veel meer. Ik denk niet dat ze dat op kunnen brengen. Dan wordt het een “overname” waarbij Tesla de meerderheid heeft. Misschien niet eens zo’n gekke optie. Slechter dan nu kan het niet meer worden.
    Too little too late is de beste omschrijving van FCA. Dan ben ik maar een azijnzeiker volgens sommige roze brildragers.

    Beantwoorden
  • 6 november 2019 om 06:20
    Permalink

    Bij FCA maken ze vooral enkele cruciale denkfouten. In plaats van alleen te kijken naar marges, kun je ook eens kijken naar wie je (potentiële) klanten zijn en wat zij willen. Als je nieuwe klanten aan je merk wilt binden voor langere periode, dan laat je ze “instromen” in betaalbare A of B segmenters. Zij zullen op termijn, mits je ze tevreden houdt, doorstromen naar de hogere segmenten. Zij-instromers op de hogere segmenten? Dan moet je ze uit een andere merk lokken en dat gaat echt niet, of mondjesmaat gebeuren.

    Beantwoorden
  • 7 november 2019 om 13:19
    Permalink

    Bedankt voor de sterke inhoudelijke reactie Harry. Daar hebben we wat aan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.