FIAT ziet dealers toch als motor van merk en verkoop
Een koerswijziging?
Het leek zo duidelijk; Stellantis wil de verkoop via internet stimuleren en wil daarom het dealernetwerk drastisch aanpassen en afslanken. Maar vanuit Italië klinkt ineens een ander geluid; “De dealers zijn onze motor en in het buitenland zelfs onze merkambassadeurs.” Dat zei FIAT en Abarth baas voor de Europese markten Gaetano Thorel. In een perstoelichting na de presentatie van halfjaarcijfers (waarin FIAT goed scoort al een van de best renderende merken van Stellantis) noemde Thorel de dealers zelfs cruciaal. Geen nuance dus maar extra nadruk hierop. Alle 1500 verkooppunten in Europa zijn noodzakelijk.
Tastbaar en persoonlijk.
Als klant geef je immers pas tussen de 30 en 40 duizend euro uit als je de auto in levende lijve kunt zien en vooral aanraken, zegt Thorel. Hiermee lijkt de FIAT-baas hardop te zeggen wat iedereen al roept (ook op deze site) sinds bekend werd dat het aantal verkooppunten juist structureel zou afnemen. Verkopers zouden dan meer een soort tussenpersoon worden tussen fabrikant en klant, zonder onderdeel te zijn van een officiële dealer. Voor FIAT staat dit haaks op de meer persoonlijke en belevingsrijke merkfilosofie van het toekomstige FIAT. FIAT lijkt zich met dit standpunt nu dus juist afstand te nemen van een door veel merken ingeslagen koers. Ook het Japanse merk Honda zegt merkdealers juist hoog in het vaandel te willen houden. Duitse merken zoals VW en Mercedes-Benz bewegen intussen in tegengestelde richting en schrappen hun winkels.
Panda, Multipla en …
Na 600 en Topolino, wil FIAT haar showroom (die dus tastbaar blijft) aanvullen met een nieuwe Panda (2024) en ruime C-segment Multipla (2025). Mogelijk volgt een jaar later (2026) ook een extra ruime C-segment 500/600 Crossover.
Als je aantallen wil draaien zijn de lokale dealers onmisbaar. In ons dorp is er, sinds de vorige op pensioen gegaan is, geen Fiat dealer meer, en het aantal Fiats op de straat begint zienderogen af te nemen ten voordele van Peugeots, waarvan er nog wel een dealer is.
Er zal een weerwoord moeten worden gevonden tegenover Tesla: heel weinig showrooms, veel digitaal, weinig modellen en groeiende torenhoge winsten.
Een Stellantis zal zich grotendeels opnieuw kunnen of moeten uitvinden. Geen geleun op Grote Mologgen (Google & co.), maar zelf ontwikkelen en maken. Tesla doet het met SpaceX en Starlink (en nog veel meer). Wat doet Stellantis met anderen? Hoe bouw je een ecosysteem rondom je merken? Airbus, ESA, Thales, Saab, Idra, Ionity etc. Geen (simpel) modellenpallet, maar geloven in meer variatie zonder dat de uitkomst of het nut meteen duidelijk is. Wel als onderdeel van een brede visie. Zoals Musk die visie wel briljant uitrolt, bijv. nu ook met X! Ongetwijfeld gaan we X terugvinden in Tesla’s als OS/Ecosystem, als X veel meer is dan Twitter was. Een Tavares moet die stappen van Musk toch tandenknarsend aan zien?! Musk “multiplied” alles. De ene techniek voedt het volgende product. Tavares, Jackson, Imparato & Co. leggen het individueel qua intelligentie en ondernemerschap ook af tegen Musk. Dat erkennen, het grote plaatje snappen èn daarnaar strategisch handelen is dè opdracht voor nu en de komende jaren in de boardroom van Stellantis.
Stellantis gedraagt zich zeer onbehoorlijk ontneemt dealers het dealerschap, voegt dealers toe en dit alles zonder de Fiat rijders te informeren.
Je belt dus naar je dealer voor een eerste beurt om te horen dat ze geen Fiat dealer meer zijn, zonder een alternatief aan te dragen, ook via internet niet te vinden wie/wat/waar nieuwe Fiat dealers zijn.
Stellantis is telefonisch slechts te bereiken d.m.v een algemeen nummer waar een Belgische dames stem je tijden in de wacht zet.
Dit zijn mijn recente ervaringen met Stellantis.
Klinkt als een onderneming zonder een idee. Geen verrassing!
Wij zijn, zo’n 25 jaar geleden al, door FIAT Auto Nederland als dealer aan de kant gezet; te klein !!!
Met ons zijn er in die jaren nog meer FIAT / Alfa Romeo en Lancia dealers gewoon “gewipt”
Wij en ook weer een behoorlijk aantal van deze “ex-dealers” zijn als “SPECIALIST” in de Italiaanse merken gewoon doorgegaan, wat er voor heeft gezorgd dat deze merken nog in Nederland bestaan, want voor de meeste Mega-dealers zijn deze merken, in de afgelopen jaren, een blok aan het been geweest.
Honda en eigenlijk ook Toyota zijn eigenlijk (nog wel) uitgegaan van de familie (papa-mama) bedrijven.
FIAT wil nu ook weer terug naar “persoonlijke” binding met de klant…..
Ik zou zeggen, Stellantis,ga eens bij deze
“Specialisten” langs en wie weet kan dan iedereen er zijn voordeel meedoen, maar Stellantis, reken er niet op dat de specialist weer contracten gaat tekenen.
Maar passie voor de ITALIAANSE MERKEN, hebben WIJ WÈL! en voor onze klanten ook!!