FIAT zet zich schrap door nieuw dieptepunt in Europa
Fiat zit op de Euorpese markt opnieuw in de hoek met grootste verliezen en noteerde in de maand mei een afname van -12,1%. Fiat Group Automobiles verkocht 82.501 auto’s en kwam in de vijfde maand op een marktaandeel van 7,2%, dat is 0,3% minder dan in 2011. Vanaf januari registreert Fiat een afname van -16,6% met 375.795 eenheden en een marktaandeel dat van 7,4% naar 6,7% is gegaan in vergelijking met vorig jaar.
Alfa Romeo is met -29,7% (-31,3% vanaf januari) het merk dat de grootste terugval noteert, wat uiteraard te maken heeft met de extra negatieve bijkomstigheid van het voeren van slechts twee modellen. Lancia is evenals Jeep een merk dat zich juist handhaaft dankzij een volledig aanbod. Lancia noteert zelfs een kleine groei van 1,1% wat betreft de maand mei en ook de eerste vijf maanden. Het merk Fiat zag de vorige maand echter een afname van -11,7% (-17,6% vanaf januari).
Sergio Marchionne heeft gisteren in een interview vanuit de Spaanse hoofdstad Madrid, laten weten dat hij tot eind 2012 een verdere verslechtering verwacht. De voorzitter van het ACEA was in Spanje om de overcapaciteit in de autoindustrie in dat gebied met betrokkenen te bespreken. Marchionne gaf ook openlijk toe dat zijn persoonlijke pleidooi bij de EU voor extra maatregelen een ‘Marchionne idee’ blijft, zoals hij het gebrek aan respons zelf typeerde. Omdat de mogelijkheden in Europa voor Fiat erg beperkt zijn zegt de CEO dat investeringen in groeigebieden buiten de EU volop zullen doorgaan en zelfs prioriteit krijgen. FGA zal dus op ons continent juist de hand op de knip gaan houden tot het ergste voorbij is. Fiat beschikt over voldoende financiële middelen om Chrysler nu al volledig over te nemen, maar de CEO zegt dat 2012 daar niet het juiste jaar voor is. De Europese automarkt kromp in mei met maar liefst 8,5% (-12,1% op jaarbasis).
Dit bewijst de kracht en visie van Marchionne als leider van een multinational. Hij investeert daar waar de kansen liggen en mijdt de slechte markten. Dat is verstandig en hoopgevend voor het concern als geheel. Tegelijkertijd is dit heel slecht nieuws voor de Europese tak: investeringen worden uitgesteld er zal verder worden gesnoeid in de kosten. Het bericht over de uitstel van de nieuwe Punto is daar een nieuw voorbeeld van. De overlevingskansen van Lancia zullen dus grotendeels worden bepaald door het al dan niet succesvol zijn van de huidige generatie Chrysler rebadges: als die niet aanslaan, en daar lijkt het nu op, ook in Italie, dan zal er niet gekozen worden voor een nieuwe generatie Lancia’s die toch alleen maar in de zwakke Europese markt worden verkocht. De overlevingskansen voor Alfa Romeo worden vooral bepaald door het al dan niet succesvol zijn van hun modellen in de VS. Anders geldt ook voor Alfa: geen investeringen meer in het zwakke Europa.