FIAT zet Panda opnieuw op de markt
Basismodel heet Panda en geen Pandina.
FIAT lijkt te strooien met variaties op de naam Panda. Echt veel duidelijker wordt het er niet op maar goed… Deze maand zal het Italiaanse volksmerk uit Turijn officieel het doek trekken van de splinternieuwe elektrische Grande Panda. Tot deze week werd algemeen aangenomen dat de kaskraker uit Pomigliano d’Arco voortaan alleen nog door het leven zou gaan als Pandina, oftewel ‘kleine Panda’. Niets is minder waar. Tijdens de presentatie van de update voor het model waar FIAT nog altijd maandelijks circa 10.000 eenheden weet te slijten alleen al in Italië, werd duidelijk dat de instapversie toch gewoon Panda blijft heten. De duurdere rijk uitgeruste topvariant heet Pandina. Volg je het nog?
Al bijna 2 miljoen exemplaren.
FIAT introduceerde in 2011 een totaal nieuwe hoogwaardige assemblagelijn in de fabriek van Pomigliano d’Arco, ook wel Giambattista Vico Plant geheten. Daar rolden sindsdien al bijna 2 miljoen Panda’s van de band. De kleine vijfdeurs is op de Italiaanse markt onverminderd succesvol. Vooral nu er slechts langzaam en mondjesmaat een overgang richting elektrisch rijden plaatsvindt in Italië, is een economische auto als de Panda Hybrid 1.0 70 pk een ideale optie voor velen. Deze is nu uitgerust met het meest actuele ADAS systeem. Kenmerkend zijn daarbij een nieuw 7 inch digitaal scherm achter het stuur. Ook is er op de Panda optioneel een nieuwe Cruise Control beschikbaar via het pakket City Pack (standaard op Pandina). Hij werkt vanaf een snelheid van 30 km per uur. Bij dat pakket hoort naast parkeersensoren achter ook automatische verlichting (standaard op Pandina). De basisversie heet dus Panda en oogt niet als een Cross. De Pandina daarentegen wel. De Panda en Pandina zijn nu standaard uitgerust met 6 airbags. De ADAS werkt grotendeels dankzij het digitale ‘oog’ achter de binnenspiegel. De Pandina is in het wit of zwart te herkennen aan specifieke deels gele logo’s en gele spiegelkappen. Verder is het model er in rood, blauw en groen.
Ja zelf 14 jaar panda gereden Van familiewegen al zestig jaar Fiat Toen echter de Panda niet meer met het dualogic ( automatisch schakelen ) systeem leverbaar was Overgestapt naar ander merk 😭 Als er nog weer een Panda of Pandina met automaat komt Niet electrisch of hybride Maar gewoon met benzine Gaan wij overwegen om weer Fiat te gaan rijden
Onze 13 jaar oude Panda Lounge heeft ondertussen al 230000 op de teller staan.
Nu is alleen de airco kapot maar dat zou meer dan 1000 euro gaan kosten.
Dat gaan we dus maar niet meer doen.
Nog even doorsparen want de volgende
word gegarandeerd een PANDINA.
Topauto! We hebben onze 4×4 cross (twinair) al 5 jaar en we hebben geen enkel probleem gehad, zelfs geen kraakjes of rammels. We zijn er zelfs een aantal keer mee naar Italië geweest. In de bergen zijn er weinig auto’s die zo vlot naar boven rijden. Bvoendien veel mooier ontworpen dan het merendeel van de gedrochten die nu te koop zijn. Absolute aanrader.
Helemaal mee eens,er rijden inderdaad veel auto’s rond waarvan ik denk,hoe kan iemand zoiets kopen.
Natuurlijk,smaken verschillen,maar toch.
Wij zijn met onze Panda in Oostenrijk,Zwitserland,Frankrijk,Duitsland,,Andorra
en in Spanje geweest.
De duurste reparatie in 13 jaar was 1500 euro voor een nieuw vliegwiel en toebehoren.
Verder geen serieuze problemen gehad.
Alleen wisten wij niet dat als het oliepeil te laag word de auto gewoon uitvalt.
We moeten nu wel het oliepeil goed in de gaten houden omdat hij nu echt wel
wat olie lust.
Maar dat is ook niet gek na 230.000 kilometers.
Huhhh, geef mij maar de gewone oude 4 cilinder met deze nieuwe voertuigen kan ik geen 30.000 per jaar rijden. Beetje jammer dat ze worden gemaakt op 125.000 km afschrijving
Er zijn veel mensen die besparen op onderhoud terwijl dat echt het belangrijkste is.
Die van ons rijd zo lekker en zonder problemen dat ik er nog geen afstand van wil doen.