Fiat zet mogelijk enkele bedrijfsonderdelen te koop
Volgens een bericht van Goldman Sachs zouden de geruchten rond de verkoop van Alfa Romeo en een Ferrari aandeel misschien best mogelijk kunnen zijn, al meldt deze bron nu dat het bij de Spin-off veel meer te maken zal hebben Magneti Marelli, Teksid en Comau. Grote Italiaanse industriële onderdelen die voor een belangrijk deel al jaren onder beheer van moeder Fiat vallen. De laatste twee namen komen nu voor het eerst naar voren. Comau is bekend van de specialistische productierobots en de constructie van hele assemblagelijnen. Teksid is een staalgigant dat voor 84,8% onder beheer van Fiat valt. De rest is van het Franse Renault. Teksid produceert 600.000 ton aan staal voor de autoindustrie. Het gaat hierbij voornamelijk voor zware componenten voor motoren, cilinderkoppen en dergelijke. De aandelen Fiat en Renault zijn hierdoor ook vandaag weer gestegen.
Vraag me nu af of we straks dan elektronica van een toeleverancier van het Amerikaanse Crysler in onze Fiats/Alfa’s gesleuteld krijgen.
Eigenlijk best jammer dan, toch stukje historie net als Veglia Borletti, Jeager, cromodora etc. allemaal stukjes auto geschiedenis die ik liever niet zie vervangen worden door naamloze Chinese/Amerikaanse of Japanse producten.
@Saya,
De meeste elektronica is ook bij Fiat al geruime tijd van Bosch. Vooral de markt voor motorsoftware en ECU’s word volgens mij gedomineerd door Bosch. Al kom ik ze ook van Delphi tegen. Ook een speler als Siemens zie je vaak.
Vraag me af waarom Fiat uiteindelijk voor Bosch produkten kiest als het een elektro-producent in eigen beheer heeft? Of willen ze zelf het wiel niet opnieuw uitvinden misschien als een concurent al iets moois in de schappen heeft liggen?
Ai als dat al zo is wie is dan nog een grote klant van Magneti Marelli?
Vooral als straks Fiat ze het hand niet boven het hoofd houd dan gaan ze wellicht dezelfde richting als Bertone op, leeggeplukt en verkocht aan de hoogste bieder.
Het is dan maar te hopen dat de historische naam behouden blijft, is toch een stukje Italiaanse industriële geschiedenis.
Nee volgens mij is MM een heel vitale en moderne bedrijfstak met een mondiaal karakter.
In ieder geval koopt ook VAG in bij Magneti Marelli. De klokkenwinkel van de Scirocco komt daar vandaan. (was ooit te zien in een artikel op Autoblog) Grote kans dat andere klokken en andere produkten ook door VAG daar ingekocht worden.
Vraag me eigenlijk af wat er zoal van Magneti Marelli in Fiat produkten zit? Er moet een makkelijke en begrijpelijke reden zijn waarom men bijvoorbeeld geen motorsoftware uit eigen huis toepast bijvoorbeeld.
Wat er on-topic met Marelli gebeurt maakt me niks uit trouwens. Heb geen idee welk produkt ik van hun in gebruik heb nu. (in me 33 zat geloof ik een Weber ECU en dat is/was onderdeel van Merelli?)
Wel jammer niet jammer.
Ben zelf enige jaren werkzaam geweest in de Italiaanse vliegtuig industrie en heb meegemaakt hoe de ene na de andere firma met een grote historische achtergrond en werkzaam onder die naam van ver voor de tweede wereldoorlog vervangen cq. opgekocht werden door Amerikaanse en andere global players.
ik weet… that’s business maar dan nog…
Ben een nostalgisch aangelegd iemand denk ik.