Fiat zegt dat alle doelstellingen voor 2014 op schema liggen
Een jaar geleden heb je bij ons zowaar ‘live’ een verslag kunnen lezen van Fiat’s presentatie van een hoogst ambitieus productieplan voor de komende jaren tot 2014. Op het overzicht in sheets viel direct op te maken dat het om een rijk productieplan ging, dat eigenlijk te groot lijkt voor een met de jaren gekrompen autobouwer als Fiat. Uiteraard hing het daarom ook allemaal samen met het al dan niet succesvol samensmelten van de Italiaanse firma met het Amerikaanse Chrysler (schaalvergroting). Die fusie was toen nog maar een jaar gaande en niemand kon eigenlijk nog geloven dat een dergelijk productieplan daarom ook maar enigszins te verwezenlijken viel. Nu Fiat eigenaar is geworden van een inmiddels goed draaiend Chrysler en zelfs in Italië de nodige stappen worden gezet dankzij nieuwe investeringen in Fabbrica Italia, gaan de feiten steeds meer in het voordeel werken van Fiat’s geloofwaardigheid.
Fiat Group Automobiles geeft nu dan ook te kennen, dat alle gestelde doelen tot 2014 gehaald zullen worden. 2011 wordt weer een beter jaar dan het donkere 2010 dankzij een omzet van 37 miljard euro. Het aandeel in Chrysler zal eind dit jaar naar 57% stijgen en modellen als de Ypsilon en de Panda liggen strak op schema en rollen deze maanden al uit de twee modernste fabrieken van Fiat van dit moment (Tychy Polen en Giambattista Vico te Pomigliano d’Arco). Een half jaar geleden bestond zelfs over deze eerste feiten nog ernstige twijfel binnen diverse media. De eerst volgende resultaten houden verband met de investeringen in Mirafiori en de Officine Automobilistiche Grugliasco (voormalige Bertone-fabriek); De productie van twee nieuwe middensegment SUV’s van de merken Jeep en Alfa Romeo, plus een nieuwe compacte vijfdeurs Alfa (MiTo), worden momenteel voorbereid in Mirafiori. In Grugliasco geldt hetzelfde voor een E-segment Maserati (2013) en een grote SUV (2014) van dat merk. Ferrari zal nog steeds elk jaar minimaal 1 nieuw model introduceren.
Fiat bevestigde gisteren -tijdens een presentatie voor Europese beleggers te Londen- meer dan dat; Chrysler zal Alfa Romeo in de VS gaan introduceren en is tegen 2014 in staat om mondiaal 6 miljoen auto’s per jaar te bouwen. De platform-techniek van Italiaanse oorsprong (van 11 naar 5) en van Amerikaanse oorsprong (van 11 naar 7), vormen samen een solide basis voor tal van modellen. Steeds meer fabrieken zullen voortaan in staat zijn om elk type van deze architectuur toe te kunnen passen op ieder gewenst moment. Hierdoor ontstaat een enorme flexibiliteit binnen het productieproces voor de komende jaren. Fiat bevestigde tevens dat de investeringen in Rusland door zullen gaan en dat doelstelling voor de productie in China 300.000 auto’s per jaar zal zijn. Voor India is dat 130.000 stuks in samenwerking met Fiat India Jv Automobiles.
Ziet er goed uit. Hopelijk komen er weer geen tegenslagen onderweg à la bankencrisis.