Fiat zal vanaf 2012 ook een stuk meer produceren in China

Zoals we in de loop van de tijd al vaker aankondigden op onze nieuwssite, zal uiteindelijk ook de tot nu toe redelijk moeizame betreding van de Chinese markt, voor Fiat steeds meer van betekenis zijn.

Dat zal vooral in de provincie Hunan gebeuren. Deze week is een Noord Italiaanse delegatie van allerlei grote bedrijven op bezoek in Shanghai en elders, om de nodige relaties warm te houden. In de Italiaanse media komt naar voren dat de landgenoten niet stil zitten en dat Italië de komende jaren behoorlijk actief zal zijn in deze sterk opkomende economie. De aardig gespecialiseerde Italiaanse industrie kan in China op veel aandacht rekenen. Bovendien is de relatie tussen de beide landen behoorlijk goed. Sommigen zeggen dat Italianen al sinds Marco Polo in China een streepje voor hebben op vele andere westerse landen.

Onder de bezoekers zaten voornamelijk leveranciers voor de autoindustrie zoals Magneti Marelli en Fiat Powertrain Technologies. Vandaag bezocht men ook de fabriek van deze eerste groep in Jiading (Shanghai). Vorige week kwam het gerucht naar voren dat de mogelijk Milanese firma verkocht zou gaan worden door Fiat vanaf de Spin-off begin volgend jaar. Daar blijkt in China nog niet veel van. Vervolgens ging een delegatie van 66 man (inclusief enkele politici uit beide landen) naar de afdeling van FPT. Daar kwam ter plaatse ook naar voren dat Fiat vanaf 2012 dankzij de samenwerking met Guangzhou Automobile Group een aanzienlijk grotere rol zal gaan spelen in China. De investering in de industriestad is de komende jaren de grootste die in de planning staat voor deze regio.

De kracht van de Italiaanse autoindustrie, zijn volgens de woordvoerders daar ook de universitaire opleidingen die Turijn rijk is. Fiat heeft wat dat betreft de juiste ingrediënten in huis om ook in dit land wat te presteren de komende jaren.

Op de sheets hieronder die FGA deze maand openbaar maakte aan analisten, is overigens nog eens in het kort te zien wat de plannen voor het oosten zijn. Overigens staan de bedrijfsonderdelen waarvan geruchten voor verkoop de wereld in gingen (naast Alfa Romeo en aandeel Ferrari) gewoon uitgebreid vermeld als belangrijke onderdelen voor de firma.

[nggallery id=509]

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.