Fiat zal geen TCT gaan toepassen op nieuwe Dodge

Dodge Hornet

Hoewel de nieuwe Dodge (Hornet?) -die begin volgend jaar op de markt verschijnt- technische een hoop deelt met de Alfa Romeo Giulietta, zal de TCT-transmissie waar wij zo enthousiast over zijn, voorlopig niet worden toegepast op dit model. Althans op de Amerikaanse versie van dit model, want zoals je weet gaat deze middensegment sedan in 2012 ook in China in première als volbloed Fiat. Een woordvoerder van Chrysler zou hebben verklaard, dat de Amerikanen geen risico’s willen nemen met de C635 DDCT van FPT. Hoewel de automaat met droge dubbele koppeling zeer comfortabel op en terugschakelt, vreest men dat de transmissie onvoldoende aansluit op de wensen van de Amerikaanse klant. Ford loopt momenteel met de nieuwe Focus tegen hetzelfde probleem aan.

Hoewel de diverse Amerikaanse bronnen willen doen voorkomen dat het een inzicht is, dat in Detroit tot stand is gekomen, denken wij dat de directie van Fiat dit zelf al een tijdje geleden heeft besloten. De invoering van de TCT werd namelijk ook voor Europa even uitgesteld en de productiecapaciteit van de fabriek in Verrone (TO) is voorlopig ook niet aangepast. Vorig jaar brachten we nog wel het nieuws dat de TCT-transmissie naar de overkant van de oceaan zou reizen, maar in de VS zal men dus alleen volautomatische transmissies toepassen, omdat men daar niet zit te wachten op eventuele extra handelingen tijdens het rijden.

Cambio Alfa TCT Rij impressie Alfa Romeo Giulietta TCT: Fingerspitzengefühl

Deel dit artikel:

5 gedachten over “Fiat zal geen TCT gaan toepassen op nieuwe Dodge

  • 14 november 2011 om 14:06
    Permalink

    Dus….
    Amerikanen willen een luie opa-automaat met 3 versnellingen en vooral zelf niet KUNNEN schakelen ?
    Ik snap niet waarom dat een probleem zou kunnen zijn. De automaat in de TCT schakelt snel en zijdezacht. Is toch de keus van de bestuurder die mogelijkheid te gebruiken of niet…

    Hopelijk gaat dat niet het voortijdig einde van TCT ten gunste van een lamme automaat betekenen zoals de Thema die krijgt…

    Anders was dit mijn laatste alfa..

    Beantwoorden
  • 14 november 2011 om 14:25
    Permalink

    Ik heb hem zelf getest en deze rijdt fantastisch goed. Voor mij is dit voor 98% een volwaardige automaat zoals een andere. Die 2% dat hij anders is, is datgene men weet dat deze een dubbelde koppeling heeft. Bij stapvoets fileverkeer voel je die 2% dat hij ietjes anders is gebouwd, maar dit is helemaal niet storend! Zijn voordelen zijn de snellere reactietijden, lager verbruik en de mogelijkheid zelf te schakkelen. Maar ik zou deze voor 99% zelf laten schakkelen omdat ik graag met automaat rijd.

    Beantwoorden
  • 14 november 2011 om 14:31
    Permalink

    Om dit er nog aan toe te voegen…. Mijn vrouw rijdt met een Fiat 500C Dualogic(dus nog een andere soort van automaat ->halve automaat) en deze rijd/schakeld totaal anders. Hier voel je hem automatisch opschakelen en ontkoppelen en toch rijd men hier ook volledig automatisch!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.