Fiat X1H project basis voor nieuwe Panda?
Fiat wil de sterkste blijven in Brazilië, ook al is deze markt nu in mineur. Al meer dan een jaar is er daarom een nieuwe compacte auto in de maak met projectnaam ‘X1H’. Deze kleine Fiat schijnt een tikkeltje meer volume te hebben dan de in 2010 voor deze markt geïntroduceerde Uno, en moet straks de immens populaire Palio Fire vervangen (foto onder). De Palio bestaat inmiddels ook als nieuw model (Novo Palio) in Brazilië, maar de eind jaren ’90 geïntroduceerde modelvariant, is als goedkoop alternatief (6.560 euro!) nog altijd in productie en weet nog genoeg klanten te bereiken in deze opkomende economie. De oude Palio is door Fiat bedacht als mondiale auto en is zelfs een tijdje in het Chinese Nanjing in productie geweest. De nieuwe vijfdeurs die we hier gecamoufleerd zien rondrijden is ongeveer 3,8 m lang (De Panda is 3,65 m) en zal straks in Brazilië tussen de Uno en de Novo Palio gepositioneerd worden.
Doel is het creëren van een robuuste, betrouwbare en goedkope auto. Kortom, alle kenmerken die de Braziliaanse Uno, (bij ons geëvolueerd tot de Panda) ook al heeft. Fiat wil met de ontwikkeling van project X1H grondig te werk gaan en werkt zelfs aan een nieuwe 1 liter motor met drie cilinders. Deze is op de 0,9 tweecilinder TwinAir gebaseerd. Dat laatste is een interessante ontwikkeling, die tevens het belang van dit nieuwe model aanduidt. De nieuwe driecilinder vindt waarschijnlijk ook zijn weg naar Europa.
Of deze wat ruimere A-segment auto ook naar de Italiaanse en andere Europese markten komt, is niet echt een vraag aangezien Fiat al haar modellen tegenwoordig met een breder commercieel doel tot stand brengt. Wel is het de vraag in welke hoedanigheid dit zal zijn. De opvolger van de oude Palio heeft feitelijk het formaat van een B-segment auto, zoals deze tot eind jaren ’90 werden uitgedacht (Fiat Punto serie 1/2, Fiat Idea/Lancia Musa). Groot voordeel in vergelijking met de huidige Panda, is dat volwassenen aanzienlijk meer ruimte zullen hebben achterin. Maar omdat de huidige Europese segmentindeling allang aan alle kanten is opgerekt, denken we dat deze compleet nieuwe stadsauto eerder een toekomstige A-segmenter zal zijn, dan een eventuele opvolger van de Punto uit Melfi. Oftewel een nieuwe Panda (variant) die dus iets groeit ten opzichte van de huidige. Mogelijk eerst als alternatief naast het bestaande model.
Het nieuwe model zal hoe dan ook tot Fiat’s rationele tak gaan behoren. Een rijtje van scherp geprijsde, degelijke en praktische modellen, dat start bij de Panda zoals we die nu kennen, en stopt bij de Tipo-familie in wording. Ergens in het midden komen we straks uiteindelijk ook de opvolger van de Punto tegen, die zoals we al eerder zeiden misschien Uno zal gaan heten. Fiat Brazilië zal het nieuwe model komend voorjaar introduceren. Officieel staat de opvolger van de Panda bij ons pas voor begin 2018 op het programma, maar door de huidige groei kon dat nog best eens naar 2017 worden verplaatst. De in Pomigliano d’Arco geproduceerde Panda is dan alweer 5 jaar onder ons. Wie weet vormt het platform dan ook de basis voor een eventuele opvolger van de Lancia Ypsilon.
“een nieuwe 1 liter motor met drie cilinders. Deze is op de 0,9 tweecilinder TwinAir gebaseerd” Moet dat niet de 1,4L MA zijn? 1368/4×3=1026 de 0,9 is een halve 1750MA een 3 cilinder op bassis van de 0.9 heeft een inhoud van 1,3L.
Hoe dan ook, drie cilinder is goed nieuws. En als de panda groter wordt, ontstaat er aan de onderkant ruimte. Daar werd een tijdje geleden aan gewerkt. Ik zie de contouren van een degelijk gamma ontstaan. Zou het dan toch zover komen?
http://motorbash.com/wp-content/uploads/2015/10/Fiat-X1H-front.jpg
De spiksplinternieuwe serie 3-cilinder en 4-cilinder wordt denk ik een mooie en belangrijke serie. De grotere 4-cilinder is ook de basis voor de nieuwe Alfa motoren.
@ AR 159
New modular SGE (Small Gasoline Engine) family. Here are a pictures of it:
http://s8.postimg.org/4yunknadx/Tekst_blok_zpsqabk9lub.jpg
http://s8.postimg.org/qwmj0p00l/Tekst_glave_zpswnldbjlg.jpg
Interessant! Hier een foto van het Twinair-blok:
http://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-500-TWIN-AIR-875cc-Short-motor-engine-block-built-pistons-etc-2011-model-/381232732016
Ik zie weinig overeenkomsten, dus vermoedelijk zijn ze geen familie van elkaar.
Is het dan familie van de 4 cil. Fire?
Een foto van de 1.4 vinden was nog lastig, vond ‘m uiteindelijk “gewoon” op min of meer dezelfde plek op Ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/2010-FIAT-BRAVO-1-4-T-JET-BARE-ENGINE-BLOCK-55209126-55208500-/221443860952
Het blok van de 1.4 Fire heeft grote overeenkomsten met dat van de 1.2 Fire:
https://i.ytimg.com/vi/r4wHLMaoi-E/maxresdefault.jpg
Maar met het op de foto van N.N. getoonde blok zie ik grote verschillen. Reden om enthousiast te worden: Hebben we het hier over een vanaf de grond af aan opnieuw ontwikkelde motor?
@ dmantione
We are talking about all new engine with aluminium block. It will in long term substitute both FIRE and TwinAir.
We are talking about light weight, modern, modular, 1.0 I3 and 1.4 I4 engine. Their most technologically advanced versions will have both GDI and MultiAir.
Kijkend naar de foto’s die op Braziliaanse sites circuleren zie ik twee verschillende auto’s: een exemplaar gebaseerd op de Braziliaanse Uno, hier panda. De ander kleiner, m.n. goed zichtbaar overhang achter en de (compacte) contouren van de achterportieren.
Het lijkt erop dat er meer nieuws uit Brazilië gaat komen. Samen met de nieuwe motoren goed nieuws!