Fiat wil volgende maand al naar een aandeel van 52% in Chrysler
Hoewel de soms ondoorgrondelijke CEO in slobbertrui weleens de illusie heeft gewekt, dat Fiat vooral de schulden aan de Amerikaanse overheid wilde afbetalen om zo van een bijna onbetaalbare rente af te kunnen komen, lijkt ras-econoom Sergio Marchionne nu plots met de werkelijke reden voor de dag te komen. Het hoogste doel is namelijk niet het terugbetalen van de schuldenlast, maar het terugkopen van de het aandeel van 6% dat de overheid altijd nog in handen heeft. Fiat is dus niet van plan om rustig richting een meerderheidsbelang van 51% te kabbelen tegen het einde van dit jaar, maar wil nu dus een bod doen op het deel dat nog altijd in handen is van de Amerikaanse schatkist.
Het kan dus heel snel gaan, want met deze transactie kan Fiat half juni al op 52% komen in plaats van de telkens verkondigde 51% in het vierde kwartaal. Uiteraard moet de prijs nog worden bepaald. Dit zal gebeuren op basis van de intrinsieke waarde (waarde van de firma zonder de schulden) van Chrysler, dat in een overleg tussen Fiat en het Ministerie van Financiƫn binnen tien werkdagen al worden vastgesteld. Indien er niet direct een akkoord tot stand kan komen, zullen drie aangewezen investeringsbanken onafhankelijk hun eigen taxatie geven van wat respectievelijk Fiat en de mensen uit Washington voorstellen.
Dinsdag nog betaalde Fiat terug wat men in 2009 van het Witte Huis heeft kunnen lenen. Hierdoor steeg het aandeel per direct van 30 naar 46%. Het is niet helemaal duidelijk wat het terugkopen van de 6% precies aan waarde met zich meebrengt, maar schattingen hebben het over 300 tot 600 miljoen dollar (210 tot 420 miljoen euro). Marchionne sprak tijdens het begin van de fusie met Chrysler in 2009 ooit over ‘handelen met de snelheid van het licht’. In de overeenkomst van twee jaar geleden staat dat Fiat na het aflossen bij de Staat, het recht heeft om binnen 12 maanden ook de 6% over te nemen. Sergio Marchionne heeft binnen drie dagen al actie ondernomen en is dus een man van zijn woord, zoals we van hem gewend zijn.
Men zegt dat beide partijen graag een overeenkomst willen. Enerzijds Fiat-Chrysler, omdat het in Washington niet iets wil opbouwen waar het later maar moeizaam van af kan komen, anderzijds zegt de overheid min of meer hetzelfde met eigen motivaties. Uiteraard gaat de zogenaamde ‘Performance Event’ ook gewoon door en zal Fiat na de presentatie van een extra zuinig en schoon model eind dit jaar haar aandeel vergroten met nog eens 5%. Fiat kan dus voor 2012 al voor 57% eigenaar zijn van Chrysler. De Canadese overheid heeft vervolgens nog altijd 2% in handen en zal evenals de zuiderburen binnen afzienbare tijd hiervoor met Fiat om de tafel willen. De laatste 40% dat in een fonds van het UAW zit, zal vanaf 1 juli 2012 tot 30 juni 2016 in beeld komen bij het management uit Lingotto.
Het is duidelijk dat Fiat zo snel mogelijk op alle fronten een eenheid wil maken van het bedrijf. Sneller dan iemand zich ooit heeft kunnen voorstellen. President Obama is erg te spreken over de prestaties van het inmiddels weer winstgevende Chrysler en zal daarom aanstaande vrijdag de fabriek in Toledo, Ohio bezoeken.
Ondanks mijn kritiek op modellen beleid bij Alfa is dit toch wel echt een prestatie van wereldformaat van Sergio. Hulde aan die man!
Ik denk dat geen mens dit op deze korte termijn had verwacht.
Als men i.c.m. Chrysler sterker uit de strijd kan komen dan komt de tijd voor mooie modellen voor onze geliefde merken.