Fiat wil typeaanduiding 124 opnieuw gebruiken
Fiat zou patent hebben aangevraagd op de typeaanduidingen ‘124’ en ‘124 Spider’. De typeaanduiding 124, dat ooit reeds in bezit was van het merk uit Turijn, wordt door vele bronnen al een tijdje in verband gebracht met een op de Mazda MX5 platform te baseren nieuwe sportieveling. Dat blijkt dus nog echt waar te zijn ook. In de VS ligt de 124 Spider namelijk nog aardig vers in het geheugen. Het nieuwe model dat eind 2015 gepresenteerd zal worden, kan daar handig op inspelen. Het is overigens best mogelijk dat de reservering van beide typeaanduidingen (124 en 124 Spider) met een en hetzelfde model te maken heeft.
We hebben dus niet de illusie dat er ook een coupé op het lijstje staat, laat staan een sedan. Als liefhebbers van Fiat denken we bij het horen van het getal 124 namelijk als eerste aan de bekende achterwielaangedreven vierdeurs die later zo wereldberoemd werd als Lada. De met de Japanners gedeelde techniek, is een uitkomst om Fiat in de VS de komende jaren strategisch flink te versterken. Maar ook Abarth zal als label stevig mee kunnen profiteren en eindelijk het gamma weer eens verder uit kunnen breiden.
FCA heeft aanvankelijk de illusie gewekt dat de lichte sportieveling met een toekomstige Alfa Romeo Spider te maken zou hebben. Toen dat niet het geval bleek te zijn dankzij een openlijke speculatie van de CEO in donkere trui, vroeg iedereen zich daarom af of Alfa Romeo nog wel ooit een Spider zal krijgen behalve die met de toevoeging 4C. Die hoop was na de prachtige concept van Pininfarina, de Duettottanta (foto onder), immers al aardig vervlogen. Volgens een interview van het magazine Car met CEO Harald Wester komt er wel degelijk een. Deze zal echter het achterwielaangedreven platform delen met de nieuwe D-segment Alfa Romeo die medio volgend jaar op de markt komt. Een iets zwaardere jongen dus, die zich bijvoorbeeld makkelijk met een BMW Z4 of Audi TT zal kunnen meten, compleet met zescilinder motoren.
Het goede nieuws is dat er tenminste iets staat te gebeuren, al blijf ik het eeuwig zonde vinden van de duettottanta. Dat zal net als de Fulvia concept weeral een gemiste kans worden voor Fiat…
Wilde gok, noem het ongefundeerde speculatie of wishfull thinking, maar ik durf het aan: de nieuwe alfa’s zullen veel stylingdetails delen met de Duettottanta en Gloria concept. Die FIAT roadster wordt overigens ook gewoon een topper. Gelukkig 2015, wordt mede mogelijk gemaakt door FCA!