FIAT wil Tesla voor de gewone man worden maar…

FIAT weet hoe maar niet precies wanneer.

Waarom is het korte termijn programma voor de Italiaanse merken Maserati, Lancia en Alfa Romeo, helderder dan voor dat grote moedermerk FIAT (voortaan in hoofdletters)? Het antwoord zit ‘m in de elektrificatie voor de massa dat nog niet voldoende rendabel is. Dat gaat dus nog niet, maar is wel het hoofddoel van FIAT. Een kleine B-UV uit Polen zit al wel in de pijplijn en zal in begin 2023 in de showroom staan. Deze zal meer de 500 stijl volgen en is dus waarschijnlijk ook iets meer premium en dus minder massa.

Kek en betaalbaar.

Het concept waar FIAT haar aankomende gamma op wil baseren, kennen we allemaal al sinds de mooie Centoventi. Praktische en toch redelijk oogstrelende vormen. Volop configureerbaar zonder onbetaalbaar te worden. Uiteraard vormt de volgende generatie Panda daar de belangrijkste basis van, samen met een compacte maar ruimere Crossover in dezelfde stijl. Deze laatste kun je zien als de opvolger van de 500L uit Servië. Over Servië gesproken, men verwacht dat de volgend Panda als elektrisch massaproduct, juist uit dit land zal komen. Daarboven wil FIAT mogelijk een al even economische ruimere C-segment Crossover/SUV lanceren, formaatje Tonale. Pomigliano d’Arco lijkt dan de aangewezen productielocatie.

Mistig.

Hoe het ook zij, helemaal duidelijk is het allemaal niet. De nieuwe en strategische zeer belangrijke Panda EV uit Servië zal vanaf 2024 van de band gaan rollen. Dat heeft Fiat zich voorgenomen. Inmiddels is in Kragujevac al een eerste aanzet gedaan in het traject dat moet leiden tot een vernieuwde fabriek waar louter elektrische voertuigen worden geproduceerd. Ook de lokale toeleveringsindustrie is hierbij betrokken. Wat de andere twee genoemde modellen betreft is echter nog veel onduidelijk. We verwachten dat dit vooral te maken heeft met de onzekerheid die er nog heerst rond de snelheid waarmee fabrikanten volledig kunnen overschakelen op de productie van EV’s. Is dat binnen 4 jaar? Of duurt het misschien nog 6 jaar?

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.