Fiat wil middensegment sedan gaan bouwen in China en Rusland
Volgens Automotive News heeft Fiat een investeringsplan van 1,6 miljard euro klaarliggen voor een Russische jaarlijkse productie van 300.000 auto’s. Het probleem wat dat plan betreft is natuurlijk het vinden van de geschikte partner, maar Fiat zou zelfs de middelen hebben om een fabriek te bouwen zodra de Russische regering daarmee akkoord zal gaan. Het Russische plan is volgens dezelfde bron een onderdeel van het Chinese productieplan dat vanaf volgend jaar in werking zal gaan in een nieuwe fabriek te Guangzhou. Een compacte sedan op Compact Wide platform ligt reeds in de planning als Dodge en zal in januari de Caliber opvolgen op de Amerikaanse markt. Deze zal in de VS geproduceerd worden. Ook een Crossover ligt in het verlengde van dat plan. Deze laatste zal als Fiat tevens de opvolger zijn van de huidige Bravo. Op dit platform bouwt Alfa Romeo straks de Giulia Berlina, Sportwagon en ook nog een SUV.
Fiat wil op deze opkomende markten dus onder eigen logo een C/D segment sedan lanceren, dat dus voor 99% identiek zal zijn aan de Dodge die we begin volgend jaar zullen zien debuteren. Vanmorgen nog kwam het nieuws naar buiten dat ook op een vernieuwd B-segment platform (‘Small’) het nodige zal gebeuren voor de merken Fiat/Dodge (Punto 2012), Chrysler (‘100’) en Lancia (‘Delta’). Dit zou een verlengde versie zijn zoals ook de huidige Linea (foto), gebruik maakt van een verlengd B platform. Fiat zou nog geen besluit hebben genomen over het al dan niet lanceren van een compacte sedan in West-Europa. Als dat wel het geval zou zijn krijgt Lancia die eer, aldus Autmotive News (buiten Europa als Chrysler). Onduidelijkheid alom dus, als het gaat om deze nieuwe Lancia-modellen tussen de Ypsilon en Delta in. Het project zou in ieder geval al in verre staat van ontwikkeling zijn. Als AutoEdizione willen we AN erop wijzen dat een Lancia op Compact Wide platform, eigenlijk een D segment ‘Flavia’ is, dat tevens als Chrysler de opvolger zou kunnen zijn van de eind vorig jaar gelanceerde 200.
Het is wél duidelijk dat het excellente Compact platform en diens verlengde versie, een belangrijke rol zal gaan spelen in de wereld. Ook Jeep zal de meest compacte modellen op dit platform gaan baseren. Ook deze zullen in China en uiteindelijk Rusland geproduceerd gaan worden, evenals Turijn (Mirafiori).
Hoop dat het plaatje een illustatie is, omdat het net een vag lijkt.
Ben benieuwd naar de spec en het gewicht.
@Tammo: LOL! Dat plaatje is een persfoto van de Linea uit 2006. 😉
Het blijft wel zonde dat ze niet méér met die Linea hebben gedaan. Volgens mij was er hier ook beste een markt voor geweest, bvb ook met stationwagenversie.
@Lusso : inderdaad.
Mijn Fiat garagist (kleine garage !) had die graag gehad.
Als VAG met sedans kan scoren, waarom Fiat dan niet ?
Ontwikkeling is gebeurd, productie kan groter worden, onderhoud en mechaniek is (zo goed als) hetzelfde als de rest.
Enkel reclamefolders wat dikker maken (2 blz ?).
Misschien een eerste samenwerking met VAG?
Koop maar Jetta’s in en zet er een Fiat badge op.
Ik had hem in 2007 ook graag besteld. Noodgedwongen moest ik het doen met de Croma :). Toch heb ik destijds ook vraagtekens gezet bij het feit waarom Fiat (dan wel Fiat Italie, dan wel de Nederlandse importeur) deze fraai gestileerde auto niet op de markt heeft gezet in NL. In Polen werd ie toen wel verkocht…
In Nederland schijnt er geen markt te zijn voor auto’s met “koffer”.
Heb dat nooit begrepen, is volgens mij nog een idee van iets wat in de jaren 80 een oorsprong had maar anno nu? kom Fiat verkocht is verkocht breng maar naar hier die auto’s.