Fiat wil grote goedkope pick-up van Mitsubishi
Fiat wordt sinds een recent bericht van Automotive News ook in verband gebracht met derde Japanse partij, namelijk Mitsubishi. Fiat Professional heeft namelijk dringend een grotere economische pick-up nodig voor met name de Zuid-Amerikaanse markt. De Strada is daar in een lager segment reeds heer en meester, maar ook een groter alternatief van VW is sterk aanwezig op de Braziliaanse markt. Een zelfstandig nieuw te ontwikkelen model op basis van bijvoorbeeld Jeep, is te duur en past niet binnen het kostenbesparende plaatje. Daarom kijkt Fiat buiten de deur voor een oplossing via de grote Mitsubishi L200. Een succesvol model waar de Japanse autobouwer mondiaal actief mee is, vooral op opkomende markten.
Het ideale antwoord ligt dus in Tokyo. FCA wil nog geen commentaar leveren op dit gerucht, maar men spreekt over een strategisch belangrijk besluit. Mitsubishi doet in ons land momenteel goede zaken met hybride modellen, ondanks dat het merk verder maar een kleine rol van betekenis heeft op de Europese automarkt. Fiat kan overigens ook alle input gebruiken voor het Europese continent, dus de ene hand lijkt de andere te wassen. Voor Mitsubishi is het tevens een kans om ook wat mee te kunnen profiteren van Fiat’s Zuid-Amerikaanse succes. De link met Fiat Professional ligt trouwens redelijk voor de hand, aangezien PSA als trouwe partner van de Italianen, ook al jaren samenwerkt met de Japanners. Fiat Professional verkocht vorig jaar 431.000 voertuigen en hoopt dat dit er tegen 2018 zo’n 600.000 zullen zijn mede dankzij deze strategische zet.
Weer interessante quotes van SM. Bron: Infomotori: En echt definitief over Lancia…
In occasione del Festival dell’Economia a Trento, l’Ad del Gruppo FCA Sergio Marchionne ha rilasciato importanti dichiarazioni in merito al marchio Alfa Romeo, secondo lui molto vicino alla rinascita. Marchionne si è dichiarato molto ottimista riguardo al marchio del biscione, acquistato nel lontano 1986 dal Gruppo Fiat e poi mal gestito dall’azienda torinese, che con Alfa ha commesso moltissimi errori, come ammesso candidamente dallo stesso Marchionne.
Lo stesso Marchionne però incalza i giornalisti e dichiara che Alfa Romeo venderà auto migliori persino delle BMW: “Fiat è pronta a fare a pugni con i tedeschi sul mercato”, continua l’Ad che ringrazia Chrysler e le sue risorse, dato che “prima non sarebbe stato possibile attuare questo piano”. Marchionne racconta poi un episodio accadutogli in prima persona: “Dopo diversi anni ho guidato una BMW (marca che da ragazzo adorava) e ne ho constatato un generale abbassamento della qualità. Alfa Romeo invece sta andando nella direzione opposta ed il merito del rilancio sarà tutto italiano”.
Se Marchionne ha ammesso che su Alfa Romeo sono stati fatti tanti sbagli, su Lancia invece non ha rimpianti ed afferma tristemente che il suo futuro è solamente in Italia, dato che “non ha nessun valore sul mercato internazionale”.
SM heeft inderdaad de afweging gemaakt welk merk nu internationaal het meest waardevol (bekend) is. En dat blijkt Alfa te zijn. Puur rationeel gezien kan ik dit wel volgen. Een merk bekend maken kost handenvol geld.
Uiteraard is dit een catastrofe voor Lancia. Volgens mij is die slechtere bekendheid van Lancia ook het gevolg dat er niet voldoende is geïnvesteerd geweest in interessante producten. Ik denk bvb dat Lancia er beter zou voorgestaan hebben moesten de Fulvia en de Stratos gebouwd zijn geweest. Die Halo-modellen heeft Alfa altijd wél gehad: SZ, RZ, 8C, 8C Spider, TZ3, 4C, disco volante…
@Lusso: 100% waar. De Fulvia die nooit kwam, zou op de Italiaanse markt en in de EU Lancia aan veel meer populariteit hebben geholpen. Daarbij moet wel gezegd worden dat de juiste techniek voor een dergelijk model pas vanaf 2016 ongeveer voor handen is. Zou de Fulvia net als eind jaren ’60 (alsnog) van stal worden gehaald om Lancia op te poetsen?? AUB doe het tzt!!! 😥 😥 😥