FIAT wil Europese crisis bedwingen dankzij grote mondiale aantallen
Sergio Marchionne benadrukt in een recent interview, dat het nieuwe productieplan voor de Italiaanse fabrieken in combinatie met Noord- en Zuid-Amerikaanse fabrieken die op volle capaciteit draaien, voldoende kan zijn om het hele concern aan de juiste aantallen te helpen. De CEO zegt dat hij ondanks de Europese crisis een stuk opgeluchter kan ademhalen, wat uiteraard alles met het succes van Chrysler te maken heeft. Twee jaar geleden was alles een stuk spannender, aldus de overal geciteerde Fiat-baas.
Op de beide Amerika’s spreekt de 60 jaar oude CEO zelfs over een gebrek aan capaciteit. Daarom is de rol van export vanuit de Italiaanse fabrieken zo belangrijk. De luxere auto’s uit dat land hebben straks een goede kans van slagen op de lokale Italiaanse en de Amerikaanse markt. Ook China is wat Maserati’s en Alfa Romeo’s betreft vruchtbaar terrein voor de toekomst. Het vertrouwen in een goede afloop, baseert Marchionne ook op de mondiale aanpak van een dreigende nieuwe crisis. Zelfs in Europa komt er nu meer beweging richting een degelijk plan, ook met betrekking tot de auto-industrie. De Europese unie zal de lokale productie nu meer als een eenheid moeten gaan zien, in plaats van als verschillende industrieĆ«n die onder het toezicht (al dan niet met de steun) van de diverse overheden zich verder ontwikkelen.
Dat Fiat-Chrysler in Amerika bijna een gebrek aan capaciteit heeft, komt vooral omdat het de sterkste groeiende autoproducent is in de VS.
Dit jaar verwacht Sergio Marchionne uiteindelijk 4,2 miljoen auto’s verkocht te hebben, waarvan 2,4 miljoen uit een Chrysler-fabriek rollen. Volgend jaar hoopt de grote baas dat dit er 4,3 miljoen zullen zijn, waarvan 2,6 op naam van Chrysler zullen komen. Ook geeft de CEO toe dat dit een ruwe inschatting is en dat veel afhangt van Europa. Een van de verrassingen binnen de groep heet Jeep. Daarvan verloopt de groei harder dan verwacht. De doelstelling van 800.000 stuks tegen 2014, kon nog wel eens hoger uitpakken. Een miljoen stuks op jaarbasis kan nog niet binnen de huidige capaciteit, maar is mogelijk zodra er bijvoorbeeld ook in Rusland of China geproduceerd zal worden. In Amerika verwacht Chrysler vooral in het middensegment een stevige toename te kunnen realiseren. De Chrysler 200 en vervolgens 100, zullen daar flink aan bij gaan dragen. Auto’s die in ItaliĆ« en de rest van Europa als Lancia verkocht kunnen worden.
Flink van Marchionne, maar zijn grote flater blijft Alfa Romeo. Hier had hij al veel langer energie moeten insteken zodat ook dit merk had kunnen profiteren van de gunstige marktcondities in de VS. De marktherintroductie in de VS had al veel vroeger moeten gebeuren, bvb gelijktijdig (of zelfs in plaats van) met de 500. De rits nieuwe modellen hadden dan veel sneller aan de man kunnen worden gebracht omdat het netwerk dan al op poten stond.
In plaats daarvan hebben ze de plannen voor Alfa steeds opgeschoven (volgens mij omdat er wel degelijk de wens was om Alfa te verkopen) en hebben ze de energie gebruikt voor de 500 en de dodge dart die gebouwd is met Alfa onderdelen.
Volgens mij was dat helemaal niet haalbaar aangezien de juiste techniek niet in huis was. Het introduceren van MiTo’s en Giulietta’s lijkt me ook niet zinvol. Er zijn geen plannen opgeschoven in de zin dat er een keuze is gemaakt. Men heeft al die tijd (2 jaar) gewoon nodig gehad om tot de juiste technische voorwaarden te kunnen komen. De Dart koste al tijd en energie genoeg. Een marktintroductie van een totaal nieuw merk in feite die eerder dan de huidige geplande datum zou plaatsvinden, is simpelweg onmogelijk.