Fiat wil Amerikanen kennis laten maken met Italiaanse 3.0 V6 diesel

VM V6 diesel

Fiat wil de grote V6 3.0 diesel van VM Motori in de Amerikaanse markt gaan zetten. Was dat nog niet het geval dan? Nee, want in Amerika zijn niet alleen kleine auto’s nog altijd behoorlijk impopulair, maar ook aan de dieselmotor hebben de petrol slurpende  Amerikanen voorlopig nog een broertje dood. Dat lijkt de komende jaren noodgedwongen (een beetje) te gaan veranderen nu tot frustratie van menig Amerikaan de benzineprijs per liter toch echt die van een fles Cola aan het overstijgen is. Fiat zorgt dus een ietwat voor een cultuurshock aan de ander kant van de oceaan.

De geweldig presterende 3.0 V6 uit ItaliĆ« –waar wij werkelijk van genoten hebben– zal volgens Marchionne nu z’n weg vinden naar een nieuwe Pick-up van Ram en de onlangs vernieuwde Durango, de gigantische SUV, die men in de VS doodleuk ‘midsize SUV’ noemen (!). In Zuid-Amerika zou dit model overigens nog wel eens als Fiat op de markt kunnen verschijnen. De CEO legde aan de Amerikaanse pers uit dat FPT een goede reputatie heeft op het gebied van dieseltechniek en zei dat de in Europa geleverde Jeep Grand Cherokee en Lancia Thema met groot CRD blok, daar ook een bewijs van zijn. Binnenkort zal de succesvolle Jeep met dieselmotor ook in de VS debuteren. In Canada verkoopt Jeep al langer dieselversies met het nodige succes.

Marchionne sloot tevens wel uit dat gewone personenauto’s van Chrysler, Dodge en Fiat (en vanaf 2013 ook Alfa Romeo) op de Amerikaanse markt uitgerust zullen worden met dieselmotoren. Daar is volgens de grote baas helaas geen markt voor, alleen SUV’s en Pick-up’s komen hiervoor in aanmerking.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Fiat wil Amerikanen kennis laten maken met Italiaanse 3.0 V6 diesel

  • 19 januari 2012 om 00:00
    Permalink

    Reuzebenieuwd of Marchionne de Amerikanen nu wel aan het dieselen krijgt. Aan de motor ligt het niet, die is subliem, juist ook in die SUV’s met hun overgewicht. Maar eerdere pogingen van verschillende Europese fabrikanten met diesels mislukten steeds, omdat ze diesel associeren met vrachtwagens. Misschien dat de veranderde economische tijden en de strategie om te starten met alleen SUV’s nu wel aanslaat, het zou een boost kunnen geven aan het Amerikaanse succes.

    Beantwoorden
  • 19 januari 2012 om 10:28
    Permalink

    Bijkomend probleem is dat in de VS de diesel zo’n 40 Dollar cent per gallon duurder is dan petrol.

    En dan kan het verbruiksvoordeel bijna niet opwegen tegen de hogere prijs van de brandstof.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.