Fiat werkt langzaam aan opvolger Punto
Fiat werkt aan een nieuwe B-segment auto die boven de Panda gepositioneerd zal worden als opvolger van de huidige Punto. Dat meldt de krant La Repubblica. Het nieuws zou vanuit de wandelgangen van Lingotto zijn doorgesijpeld, nu daar vandaag en morgen een grote jaarlijkse meeting plaatsvindt van het management van Fiat SpA. Veel meer is er nog niet over bekend, maar het lijkt er wel op dat de nieuwe Punto van een heel andere orde dan de huidige zal worden.
Fiat zal zich namelijk consequent gaan opsplitsen als automerk, met enerzijds de meer lifestyle georiënteerde tak, met 500 initialen (500, 500L, 500X) en anderzijds de meer economische tak, die we vooral in Italië en Brazilië terug zullen zien. De Panda vormt bij dat laatste de belangrijkste basis en indicatie voor wat komen gaat. Uiteindelijk zal zelfs het toekomstige C-segment van Fiat, vanuit Cassino hierop geënt zijn. Dit plan zal echter pas in derde instantie gerealiseerd worden (Na Melfi en Mirafiori). De opvolger van de Punto kan op z’n vroegst eind 2014 of begin 2015 in productie gaan. Vermoedelijk in een vernieuwd Melfi waar ook de 500X geproduceerd zal worden en een kleine Jeep. Alle drie modellen, delen hetzelfde Small-Wide platform. De verbouwde fabriek in San Nicola di Melfi zal zich kunnen spiegelen aan de WCM-faciliteit van Pomigliano d’Arco dat de Panda bouwt.
Wat een gegoochel met modellen, fabrieken en ideeën.
Dat is het altijd. Maar gelukkig niet zoals in de jaren ’90. Toen kon je er geen pijl op trekken, met allerlei dezelfde platformen in tal van verschillende fabrieken. Dit snijdt hout…steeds meer.
Bijna 20 jaar in het B segment actief met de “Punto”,
Fiat laat je klanten niet uit handen glippen.
De Punto is een leuke auto die redelijk goed is verkocht. Als je nu weer iets anders gaat bedenken en de opvolger van de Punto totaal niet aansluit bij het huidige model, dan loop je het risico dat je alwéér klanten kwijtraakt. Dat is allemaal prima als je er genoeg andere klanten voor in de plaats krijgt, maar dat valt allemaal nog te bezien.
Het wordt sowieso tijd voor duidelijkheid. Nu weet helemaal niemand waar hij aan toe is.
De huidige Punto is veel sportiever dan de vorige edities. Ik denk dat ze weer wat meer de degelijke kant moeten opzoeken. Laat sportiviteit maar aan Alfa Romeo over met een nieuwe drie en vijfdeurs MiTo. Kijk naar de nieuwe Clio. Die spreekt alleen een jonge doelgroep aan met z’n looks en schakelt daarmee al een giga groep potentiële klanten uit die voorheen wel een Clio kochten maar deze nu te schreeuwerig (en te duur) vinden. Polo verkoopt veel beter omdat ie niet jong en niet oud oogt maar vooral degelijk. De Punto blijft Italiaans, dus moet ie wel mooi ogen zoals alle andere modellen die ze nu in huis hebben.
In europa was de punto toch een van de best verkochte kleine auto’s.! De auto die er nu is is nog altijd een goede auto. In dit segment hebben de klanten niet zo’n hoge eisen.zetten ze nu een nog beter produkt neer dan moet ie niet meer gaan kosten.
@Alfaspeed: de huidige Punto is een goede maar achterhaalde auto, die kan wordt nu al nauwelijks meer verkocht in Europa, laat staan dat hij nog 2 jaar mee kan. Fiat’s marktaandeel gaat tot 2015 richting 0 en dat is een bewuste keuze van SM. Hij investeert liever in de VS, Brazilie, Turkije en Azie. Dat hij over 2 jaar helemaal opnieuw moet beginnen in Europa accepteert hij blijkbaar. Misschien heeft hij ook niet zoveel te verliezen in Europa.