Fiat werkt al 40 jaar aan veiligheid
Eerst in Mirafiori en vervolgens in het ontwikkelingscentrum van Fiat te Orbassano, deed men dik 20.000 crashtest sinds 1961. Het begon ooit tijdens de ontwikkeling van de populaire Fiat 600 (foto onder). Het Centro Sicurezza werd vanaf maart 1977 onder de rook van Turijn te Orbassano opnieuw geïnstalleerd. Moderner en ruimer qua opzet werd sindsdien de veiligheid van nieuwe producten uitvoerig getest, zoals dat vandaag de dag ongeveer nog net zo gedaan wordt. Sinds de Lancia Beta met nummer 756 als testnummer, gingen 40 jaar voorbij. Van de populaire kleine volksauto’s als de 126 en de 127 tot aan de geavanceerde en hoogwaardige Giulia vandaag, zijn er dikwijls zeer goede resultaten geboekt op het gebied van veiligheid.
In 2010 werd het centrum waar vaak nieuwe prototypes worden gespot, drastisch vernieuwd. Hierdoor is in een grote hal voortaan iedere test mogelijk tot 100 km per uur aan toe. Daarin is een nieuwe botssimulator geïnstalleerd. Een geavanceerde installatie dat tot in detail het effect kan nabootsen zonder het eigenlijke testmodel volledig te vervormen en kan dit tot 60 keer de zwaartekracht. Dit is een van de meest krachtige en veelzijdige installaties die momenteel bestaat en is van groot belang voor het testen van de veiligheid van de passagiers in verhouding tot elementen als airbags, riemen, stoelen, dashboard etc.. Tot 90 km per uur wordt tot in detail de impact gesimuleerd en weet men op accurate wijze te bepalen wat de gevolgen voor de inzittenden zijn. Bij FCA’s onderzoekscentrum voor veiligheid, is men dus dankzij het voortdurend zoeken naar nieuwe methoden, altijd bezig om de veiligheid van passagiers (en voetgangers) tot een steeds hoger niveau te brengen.