FIAT weer een sterke marktleider in Brazilië
Terug op niveau.
Ongeveer tien jaar geleden schreven we op AutoEdizione regelmatig over hoe solide de koppositie van FIAT was op de Braziliaanse markt. Vanaf 2013 ongeveer werd die positie met enige regelmaat afgestaan aan de concurrent. Deels kwam dit doordat FIAT eerst vooral moest investeren in een grotere productiecapaciteit en nieuwe platformtechniek, om de strijd met de concurrentie ook in de toekomst aan te kunnen gaan. Die investeringen die nog onder FCA vlag plaatsvonden (ook als het economisch wat minder ging) werpen nu hun vruchten af. FIAT weet haar marktleidende positie weer overtuigend te consolideren. Met cijfers die doen denken aan die van een jaar of tien geleden.
Een sterk en vers gamma.
Inmiddels is FIAT in Brazilië getransformeerd naar een zelfstandig en geheel zelfvoorzienend bedrijf. Men is niet langer afhankelijk van innovaties vanuit Turijn en is in staat om het product van begin tot eind in eigen beheer te ontwikkelen. FIAT Brazilië beschikt over een sterk gamma dat precies op de behoeften van de markt aansluit. Bestaande modellen ontvangen met een vast ritme de nodige updates. Het resultaat is een groeiende verkoop en duidelijke koppositie. Afgelopen augustus werd met 44.252 verkochte eenheden en 22,7% marktaandeel, een niveau bereikt dat doet denken aan vroegere tijden, toen de concurrentie nog minder hevig was. De best verkochte auto van Brazilië is al heel lang de FIAT Strada, waarvan afgelopen maand 14.157 eenheden werden verkocht. Vanaf januari gezien staat de teller al op 76.102 stuks. In 2020 kreeg deze compacte pick-up nog een grondige update. Ook andere modellen als de Mobi (7.613 stuks) en de Argo (7.594 stuks) deden het goed in augustus.
Presentatie van de Fastback.
En FIAT neemt in Brazilië geen genoegen met wat het al heeft. Met de introductie van de Fastback betreedt men een nieuw segment. De officiële presentatie van dit model zal op woensdag 14 september plaatsvinden. FIAT heeft op de Braziliaanse markt vanaf januari gezien al 267.000 eenheden verkocht. Dat is 92.000 auto’s meer dan de beste concurrent. En dan hebben we het nog niet eens over het succes van het merk Jeep op de Braziliaanse markt dat ook onder FCA-vlag is ingezet. De productie van de Renegade passeerde in augustus de 500.000.