Fiat voortaan goedkope familieauto en 500 merk apart
Dankzij een recent interview van AutoCar met Fiat-baas Olivier François zijn de plannen voor het moedermerk uit Turijn nog eens helder op een rijtje gezet.
Het merk zal zich nog duidelijker in tweeën splitsen; De rationele tak, die reeds bestaat in de vorm van de Panda en de Tipo, zal zich meer gaan onderscheiden, dankzij een breed aanbod aan uitvoeringen per model. Van low-cost instapmodel, tot uitvoerig gepersonaliseerd duurdere versie volgens het nieuwe “4U” programma dat Fiat zal gaan introduceren.
De Centoventi (ooit bedacht als grote B-segment Panda) vormt hiervoor de blauwdruk. Uiteraard gaat het ook wat deze goedkopere familieauto’s betreft, om hybride en volledig elektrische aandrijftechniek. Wat dat laatste betreft gaat Fiat modulaire batterijpakketten aanbieden, die zal starten bij een autonomie van 100 km en uitgebouwd kan worden tot 500 km. De volledig elektrische Panda, komt na de introductie van de nieuwe Panda in 2021. Naast de nieuwe Panda introduceert Fiat in 2021 een C-segment Crossover. Hoger zal Fiat ook niet gaan, want sinds de Croma en de Freemont, zal Fiat consequent uit hogere segmenten wegblijven, herhaalde François. De Tipo krijgt een grondige update voor de komende jaren (tot 2024), maar aan een opvolger wordt nog niet gedacht. Ook een nieuwe Punto is nog geen echt onderwerp van gesprek op Lingotto.
Het lijkt erop dat de 500 nog meer een merk apart gaat worden. Mogelijk zal de aanduiding Fiat zelfs helemaal wegvallen op dit gamma, dat de komende jaren een stapje hoger gaat op het gebied van uitrustingsniveau en comfort. De 500 BEV zal dit nieuwe 500-tijdperk inluiden. Men zegt dat deze twee kleine achterportieren krijgt die in tegengestelde richting opendraaien. Ook BMW heeft op de kleine elektrische i3 van deze ‘zelfmoord deurtjes’. De daaropvolgende Giardiniera wordt een volwaardige vijfdeurs auto. Deze krijgt een zeer luxe en rijk uitgerust interieur. François noemt de volgende generatie 500 modellen een volwaardig premium product. In 2022 zal volgens dezelfde filosofie ook de 500X een opvolger krijgen. Mogelijk deelt deze het platform met de Jeep Compass en de aankomende Alfa Romeo Tonale. De 500L krijgt geen directe opvolger.
Olivier François verklaarde aan AutoCar dat Fiat zich met deze aanpak de komende jaren veel sterker wil gaan positioneren in Europa en dat het als producent van compacte auto’s als vanouds een vooraanstaande rol wil toe-eigenen.
Een 500 Giardiniera is een prima idee. In 2009 al genoemd maar toen helaas nooit gekomen. Een misser toen, net als het uitblijven van een verhoogde Bravo +.
Geen opvolger 500L is logisch. Zo’n model past beter in het rationele deel.
Geen opvolger van de Tipo is onhandig. Juist in de C-klasse is een moderne betaalbare auto welkom.
Geen opvolger Punto is onbegrijpelijk. De B-klasse is nog altijd met afstand het bestverkopende segment in Europa.
De 500 geen Fiat meer noemen zou de grootste stommiteit zijn die je kan doen: de 500 staat symbool voor Fiat!… en trekt alle andere Fiats hierdoor dus mee omhoog! Horror…
Weten ze wel wat ze willen
Nu de 500 BEV kleine deurtjes krijgt die tegengesteld open gaan zou het leuk zijn als Lancia de naam Ardea uit de mottenballen haalt en een elektrische versie daarvan maakt. Er waren toch geruchten dat Lancia werkt aan een tweede model…..
De Tipo opvolger zal vrijwel zeker een veel succesvollere SUV worden.
Het loskoppelen van de namen Fiat en 500 zou best een goede zet zijn, ze kunnen hiermee 2 wegen op en meer uit elkaar groeien. Het eenvoudige (familie) transport wat Fiat altijd is geweest en de luxere 500 serie.
De suicide deurtjes van de 500 lijkt me absoluut geweldig. Kan je eindelijk fatsoenlijk de achterbank gebruiken!
@henk: daarom rijden wij de Ypsilon. Die heeft 5 deuren maar die suicide deurtjes zouden ook kunnen.
Ik vraag mij wel af of de luxere 500 serie niet in het vaarwater van de Ypsilon komt. Of FCA koppelt de 500 serie aan de Lancia om kosten te besparen. Dan kunnen beiden bloeien!
Als Lancia terug komt zal dat veel luxer zijn zorg maar meer tussen Fiat en Alfa Romeo in. Met concurrenten als Audi en Volvo bijvoorbeeld FWD en AWD Intergrale en natuurlijk elektrisch en Hybride. Er is sprake van een model naast de ypsilon een luxe D-Segment SUV dus boven de 500X,
Ciao
Squadra
Als ik het goed lees, komt de nieuwe Panda dus toch als (mild?)hybride (met Firefly-motoren, neem ik aan) en EV! Lijkt mij heel logisch dat je een nieuw platform niet alleen maar elektrisch maakt.
Fiat zou eens goed in haar eigen verleden kunnen kijken: met de techniek van de 128 (C-klasse, Tipo) werd al een super-mini gebouwd (de 127, B-klasse) en een echte mini (de Autobianchi A112).
Dan moet het toch ook mogelijk zijn zowel de nieuwe Panda/500, als een Pandona/Punto-opvolger (plus 600??) en een nieuwe Tipo plus C-crossover winstgevend te ontwikkelen en te bouwen op het nieuwe platform??
Ik weet niet of het een slimme zet is van fiat om de 500 een apart merk te make,de 500 heeft fiat terug op de kaart gezet dit nu terug op de helling te zetten lijkt mij geen goede zet.
Waarom luxe Alfa? VW heeft in het verleden ook een luxe Peathon gemaakt was ook geen succes.
Luxe auto hoort van oudsher bij Lancia.
Als je weer nieuwe namen wil voor Lancia wat denk je van Alfha, Beta. Delta
@Hilbert: Waar lees jij luxe Alfa’s? Komt in hele artikel niet naar voren.
Guilia and Stelvio are luxury cars