Fiat voor 100% eigenaar van Chrysler
Wat we al een paar keer aankondigden de afgelopen tijd is sinds gisteravond een feit, Fiat treft een overeenkomst met VEBA voor een volledige overname van Chrysler door de aankoop van de resterende 41,4616%. Sinds kerst schoot Fiat op de beurs al de lucht in, omdat gedurende de feestdagen druk werd vergaderd in Detroit. Fiat en het fonds van de Amerikaanse vakbond zijn het eindelijk eens geworden en hebben de handtekeningen gezet onder een bedrag van 3,65 miljard dollar. Fiat zal binnenkort een eerste deel aflossen (eind januari, 1,75 miljard) en zal de overige 1,9 miljard via een speciale uitkering door Chrysler zelf overmaken. Bovenop de 3,65 miljard komt er echter ook nog 700 miljoen dollar die over een termijn van vier jaar dient betaald te worden aan de VEBA’s pensioenfonds (vier betalingen van 175 miljoen). Zo stijgt het totaalbedrag dus in feite naar 4,35 miljard dollar op lange termijn.
John Elkann en Sergio Marchionne noemen de overname een historische gebeurtenis voor Fiat en Chrysler. Het is de vrucht van een periode van zeer hard werken sinds de eerste aanzet in 2009. Marchionne ziet het akkoord als een belangrijk punt in de geschiedenis van beide producenten. Hierdoor kan het bedrijf een internationaal gezonde auto producerende organisatie worden met een zeer unieke portfolio en achtergrond. Het jaar 2014 begint dus goed voor Fiat en z’n eigenzinnige onvermoeibare CEO, die de prijs heeft kunnen handhaven die Lingotto al geruime tijd nastreefde.
In 1 woord: fenomenale!
Laten we hopen dat er nu geen belemmeringen meer zijn om de eind dit kwartaal aan te kondigen plannen voor Alfa Romeo op volle kracht uit te voeren.
Ik kan in ieder geval niet wachten.
Dit is een nieuw begin punt. Nu zal het gigantische plan met alle merken echt vol gas worden ingezet de economie in Europa zal nu gaan herstellen. Beste mensen de crisis is nu echt voorbij ook bij FGA Maserati was de eerste nu zal de rest volgen ik ben al heel lang benieuwd naar de nieuwe D-Segment Alfa Romeo. Aan iedereen gelukkig nieuw jaar
Ciao
Squadra
Heel goed nieuws. Waarschijnlijk kunnen nu eindelijk de plannen voor Alfa Romeo in gang gezet worden.
Met recht: Gelukkig nieuwjaar!
Hier nog wat leuke feitjes:
– Daimler heeft ooit (1998) $37 miljard betaald voor Chrysler, en er vervolgens een zooitje van gemaakt. Wie is hier nou de slimme!
– Het overgrote deel van de betaling komt bij Chrysler zelf vandaan, zoals de uitbetaling van een bijzonder dividend aan de aandeelhouders (= VEBA) van $1,9 miljard. Geniaal.
– Een Italiaanse Fiat kenner heeft Marchionne ‘DE MAESTRO’ genoemd naar aanleiding van deze deal.
De toon voor 2014 is in ieder geval gezet, en er zal nog meer goed nieuws volgen. Genie Marchionne zal zijn werk met glans afronden.
Dit is een ongelofelijk belangrijk en succesvol moment voor FGA. In 1 klap weer meedoen met de grootste concerns is op zich al belangrijk, want alle kenners zijn het er over eens dat er nog maar ruimte is voor max 5 a 8 grote wereldspelers. Daar hoort FGA nu bij. Tja, en dan de prijs: hierboven wordt al genoemgd wat Daimler er ooit voor neertelde. En anno 2014 is bv de beurswaarde van Ford al zo’n 65 miljard USD, en Tesla 18 miljard USD. Chrysler lijkt dus een koopje, en dat is het ook, dankzij het juiste moment van handelen door Marchionne de afgelopen jaren. Supergoed gedaan!
Ik lees hierboven ook meteen de aanname dat de plannen voor Alfa Romeo versneld uitgerold kunnen worden. Dat is te hopen maar echt niet zeker: Alfa is slechts een klein merk binnen een heel groot concern. Jeep en RAM zullen bijvoorbeeld veel belangrijker zijn. Tegelijkertijd is dit wel het moment waarop Alfa Romeo een wereldwijde introductie kan krijgen met nieuwe modellen, ook verkrijgbaar in USA, Brazilie, China etc. Potentie genoeg, maar of het de hoogste prioriteit heeft betwijfel ik.
@mareblu
Deze deal was min of meer voorwaarde voor de uitrol van Alfa Romeo op de manier waarop dat nu gaat gebeuren. Het is een onderdeel van het gehele plan in combinatie met de Chrysler merken.
Ik begrijp waarom ze eerste de overname rond wilden hebben: Zolang onbekend was wat het ging kosten, was niet bekend hoeveel geld er in ontwikkeling gestoken kon worden. Desondanks is de gang van zaken bijzonder schadelijk geweest: Klandizie is weggelopen, het dealernetwerk is sterk beschadigd geraakt en bij werknemers en toeleveranciers is een waar drama aangericht. Het woord “wanbeleid” blijft toch wel erg sterk in het hoofd rondhangen.
@dmantione
Ik kan heel erg met je meevoelen, het is inderdaad niet zo fraai allemaal, maar…
zonder een echt goede deal zou het op termijn allemaal waarschijnlijk nog triester zijn geworden.
Overigens, volgens berichten is de technische ontwikkeling van de nieuwe Alfa/Fiat modellen gewoon doorgegaan. Het in productie nemen heeft achterstand opgelopen.
Casualty’s of war !!
Dat is een keuze geweest. Marchionne kan nu gaan werken met Dealers die goed zijn en top producten gaan verkopen. Je hebt een mooi wit vel papier. En ik hoor een hoop mensen altijd roepen dat er geen opvolger is voor een bepaald model. Kijk dan is in een Alfa Romeo boek en blader eens naar de jaren 60 begin jaren 70. En vergelijk die Alfa’s eens met nu. Begrijp je het dat waren echte Alfa’s licht en met Rwd en veel power de beste rijders auto.
Ciao
Squadra
Zo kijk ik er niet naar: Je kunt niet zomaar een blik “goede dealers” opentrekken. Een dealer wordt goed door talent en ervaring. Dat ben je nu kwijt en dat zal de komende jaren zijn sporen nog blijven nalaten.
Nieuwe tijden nieuwe kansen. Ik heb al 20 jaar geen goede FG dealer meer gezien. Ervaring loopt er genoeg rond. Die oude stoffige dealerships moeten eens grondig worden herzien. Nieuwe tijden nieuwe kansen.!!
Zo te zien heeft Sergio nogal wat risiko genomen, maar lijkt het goed uit te pakken. Nu deed FIAT/FGA het best aardig in zowel het onderste als bovenste segment (met de 500, MiTo, de Maserati’s) maar in het middensegment gebeurde te weinig. Ik hoop nu op een mooie Lancia Delta 4 (of 5 als je de hele vroeg meetelt), een Alfa ter vervanging van de 159, een leuke FIAT als vervanging van de Bravo. Ook graag wat snelle versies: een Delta HF en een Abarth in een middenklasser zouden niet verkeerd zijn.
Auto’s als de Fulvia 2 kunnen de rest doen.
Wat betreft het dealernewerk: in mijn buurt rommelt het al jaren met dealers. Veel stoppen, gaan wat anders verkopen, etc. Goede dealers zijn enorm belangrijk, maar wat men nu met Abarth doet lijkt me niet te werken met zo weinig dealers.