Fiat vindt zichzelf opnieuw uit met de Tipo

tipo-headline

In Italië hangt met de komst van de Tipo, de Fiat-vlag eindelijk weer fier in top. Het merk krijgt in z’n geheel weer glans. Dat begon al in 2007 door de 500 opnieuw uit te vinden, maar nu ook op het meer rationele vlak slimme ideeën worden uitgedacht, is het duidelijk dat Lingotto maar één ding wil; Van Fiat weer een populair merk maken in binnen- en buitenland. Gisteren is de Tipo Stationwagon aan het Italiaanse publiek gepresenteerd bij alle landelijke dealers. Intussen vliegen de sedan en de hatchback al duizenden keren per maand de winkel uit. Fiat heeft met de ontwikkeling van de Tipo duidelijk heel nauwkeurig naar sterke punten uit het verleden gekeken. Het volksmerk van het schiereiland presteerde in de jaren na de oorlog namelijk op meerdere fronten erg goed. Naast de economische fijne stadsauto’s met hoge aantrekkingskracht, waren er ook de ruimere, meer luxe en toch niet onbetaalbare wagens die in het oog sprongen. Hoewel Fiat dat laatste concept nooit helemaal heeft losgelaten, miste men in Turijn op een gegeven moment wel dat fingerspitzengefühl om de spijker goed op z’n kop te slaan. Iets wat tot in de jaren ’80 nog wel lukte maar daarna, terwijl het concern steeds meer in de financiële problemen raakte, niet echt meer uit de verf kwam. De Croma en de Bravo moesten begin deze eeuw hetzelfde idee behelzen, maar bleken in de praktijk te duur en onrendabel om te bouwen. Dat moest dus radicaal anders.

tipo-driving

Het Italiaanse massamerk was dik tien jaar geleden dus -zelfs in eigen land- sterk verwaterd en ging op zoek naar een weg terug. De 500 spreekt voor zich, maar in de hogere segmenten was de uitdaging een stuk groter. De hernieuwde identiteit werd gevonden via de meest kostenefficiënte weg. Fiat heeft haar mondiale industrie dermate kunnen herschikken, dat een goedkope maar ruime sedan als de Tipo, dat bovendien op hetzelfde platform staat als de 500L (Living), geheel rendabel uit het Turkse Bursa kan komen. In Turkije zelf doet de auto overigens ook belangrijke zaken. Fiat is op deze markt waar compacte sedans erg populair zijn, al jaren marktleider in het segment. Fiat bedacht dus een auto waarvan men op voorhand al wist dat er geld mee verdiend zou worden. Daar onder de nieuwe naam Egea en hier met de sterke aanduiding Tipo, uit de tijd dat Fiat het de concurrent nog erg lastig kon maken. Persoonlijk hadden we de terugkeer van de naam Tempra (voor de sedan en de SW) ook niet verkeerd gevonden. Maar Fiat doet wat andere merken tegenwoordig ook doen en hanteert typenamen voortaan als een soort submerk voor een heel gamma. De Tipo is zó compleet en voordelig, dat het voor de klant nu ook in het compacte middensegment weer aantrekkelijk is geworden om een bezoekje aan de Fiat-dealer te brengen.

tipo-back

Dat we om deze vinding van Fiat überhaupt te kunnen rijden, naar onze lokale dealer moesten togen in plaats van de importeur, zegt genoeg over de uitzonderlijke situatie op onze markt. Als enige land in Europa vist de Tipo hier commercieel gezien achter het net. Voorlopig zul je tussen de vele Franse modellen op de Nederlandse wegen dus weinig Tipo’s zien opdoemen. FCA Nederland heeft daarom zelfs een soort persstilte bedacht wat dit model betreft. De Tipo sedan is er dus wel, maar ook weer niet… De hatchback en de Stationwagon zullen zelfs voorlopig wegblijven hebben we ons laten vertellen, zolang er voor Nederland nog geen zakelijk super aantrekkelijke variant bedacht kan worden.

[nggallery id=1144]

Maar laten we die negatieve dissonant even totaal ter zijde leggen en gewoon deze slimme Fiat beoordelen op z’n kwaliteiten. Ten eerste valt bij het wegrijden het comfort op. Een stille auto met een toch verrassend gretig aanvoelende 1.4 Fire met voldoende koppel onderin. De afwerking is erg goed. Goedkopere materialen die niet als zodanig aanvoelen (mooi zacht) en een naadloos solide interieur geven direct het gevoel van ‘veel auto voor je geld’. De Tipo sedan is als sedan uitgedacht en daarom ook in dat opzicht geen compromis. Achterin zit je bijzonder ruim en de kofferbak is zo diep dat je erin kan liggen. Ook praktisch gezien scoort de Tipo sedan dus alleen maar pluspunten. Het platform kennen we maar al te goed en de rijdynamiek is net als bij andere modellen op deze basis zeer goed te noemen. De Tipo is een erg prettig sturende auto en het klokwerk is intussen opvallend goed afleesbaar. Het zicht rondom is niet geweldig, maar went snel. De stoelen zitten fijn, zijn breed en bieden voldoende ondersteuning. Zowel in de stad als op de snelweg is de Fiat Tipo een zeer fijne metgezel.

tipo-front

De Tipo heeft misschien qua uiterlijk wel veel te danken aan het feit dat de concurrentie al een tijdje erg actief was in dit segment, maar de mooie grille en eigenzinnige achterlichtunits geven de auto toch wel een geheel eigen identiteit. Ook de verhoudingen van de sedan zijn beter dan bij de meeste niet-Italiaanse compacte sedans. Dit omdat Fiat de Tipo juist als ‘berlina’ heeft bedacht. Het lijkt misschien een lullig detail, maar ons valt op dat Fiat ook bij dit model de richtingaanwijzers aan de zijkant niet in de zijspiegels heeft geplaatst, terwijl andere merken dat wél doen. Ook LED-verlichting zit niet op de sedan. Kleine dingen die de Tipo met kofferklep toch meer op een low-cost doen lijken, wat overigens absoluut niet een term is die bij deze auto past. De Fiat Tipo doet juist in al het andere geheel niet goedkoop aan en is op de belangrijkste markten onder de vijftien mille al je bezit. Fiat heeft zichzelf dus opnieuw uitgevonden en is daarmee op de goede weg terug. Een Crossover met dezelfde kwaliteiten zit er als het goed is over een tijdje ook nog aan te komen. Laten we hopen dat FCA Nederland dan wél direct mee kan doen en niet weer als enige naast de pot piest. Deze Tipo kost bij Auto Palace 22.495 euro

[nggallery id=1145]

Deel dit artikel:

12 gedachten over “Fiat vindt zichzelf opnieuw uit met de Tipo

  • 18 september 2016 om 23:13
    Permalink

    Dat hebben we allemaal aan die gladiolen in Den Haag te danken, met hun fiscale fantasieën.

    Beantwoorden
  • 19 september 2016 om 07:41
    Permalink

    Gisteren hier nog een Tipo 5-deurs tegengekomen. Een mooie auto als je’m in levende lijve ziet.

    Beantwoorden
  • 19 september 2016 om 10:26
    Permalink

    Waarom zo afgeven op Den Haag? Zij kunnen er toch niks aan doen dat Fiat op benzinegebied zo achterloopt op de concurrentie?
    Deze auto heeft een driecilinder turbomotor nodig, zoals Dacia die ook levert. Dan zul je zien dat deze auto ook in Nederland best leuk zal gaan verkopen. Want aan de rest van de auto ligt het niet. Het is gewoon een leuke, en blijkbaar goede auto!

    Beantwoorden
  • 19 september 2016 om 11:32
    Permalink

    Eens met dac1991. De auto is mede relatief goedkoop in productie door verouderde, mast wel bewezen techniek. Dasrnaast is het segment van de compacte sedan in NL en ook elders in West-Europa volstrekt irrelevant. De Hatchback en SW zouden met moderne motortechniek zeker succesvol kunnen zijn. In Italië heb ik regelmatig de Tipo zien rijden. Mooie verschijning, niet super origineel maar ok. Ben benieuwd hoe hij zich verhoudt met de Kia’s en Hyundai’s. Standaard 4 of 5 jaar garantie zou helpen.

    Beantwoorden
  • 19 september 2016 om 13:02
    Permalink

    Driecilinderturbo zou perfect zijn. Echter, als je kijkt naar de geschiedenis hoe nieuwe motoren geïntroduceerd worden heb ik er een hard hoofd in. Het gebeurt altijd op een beperkt aantal modellen en de atmosferische varianten zijn zowat altijd eerst. M.a.w. de driecilinderturbo kan wel eens te laat komen voor te Tipo.

    Misschien kunnen we hopen op een atmosferische multi-air? Dat zou zo rond de 90pk moeten kunnen uitkomen en daarmee een bruikbare motor zijn.

    Beantwoorden
  • 19 september 2016 om 15:12
    Permalink

    Naturally aspirated FireFly engines are very efficient engines with low fuel consumption and they have low cost of ownership compared to turbo engines.
    Engine block for 4 cylinder FireFly weighs 7 kg less than for 4 cylinder FIRE.

    – 1.2 8v FIRE – 69 HP at 5500 rpm, 102 Nm at 3000 rpm
    – 1.4 8v FIRE – 77 HP at 56000 rpm, 115 Nm at 3000 rpm
    – 1.0 6v FireFly – 72 HP at 6000 rpm, 105 Nm at 3250 rpm

    – 1.4 16v FIRE – 95 HP at 6000 rpm, 127 Nm at 4500 rpm
    – 1.3 8v FireFly – 101 HP at 6000 rpm, 137 Nm at 3500 rpm

    All 1.3 8v FireFly engines have Start/Stop.

    Beantwoorden
  • 19 september 2016 om 15:38
    Permalink

    @N.N. A 3 cylinder turbo likely has lower CO2 than a 4 cilinder atmospheric engine (at least on paper). In NL, this means that, due to BPM tax, a 3 cilinder will have a significantly lower purchase price for the customer.

    Further, weignt is also a factor. If 3 cylinder turbo has lower weight than 4 cylinder atmospheric, monthly road tax for the 3 cilinder will be lower, decreasing the TCO for the turbo engine.

    This is why we badly need an efficient turbo engine available on the Tipo in NL. However, for sure, the FireFly engines will have improve the situation a lot compared to the non-turbo, non-multiair Fire-engines currently used in the Tipo. At €22495 the Tipo is no longer a budget car in NL, this is why it sells badly here.

    Beantwoorden
  • 19 september 2016 om 15:43
    Permalink

    @dmantione

    Do you have a link with % and CO2 connection in tax system?

    For example 1.4 FIRE in Tipo has 133 g/km of CO2 and for example that’s additional 10% tax in my country. 1.3 FireFly has Start/Stop which means automatically 123 g/km of CO2 with no improvement in engine efficiency. With improvement it will be at 119 or even at 109 g/km. In my country it means 4% or just 2% additional tax. A lot of saving compared to FIRE.

    1.0 FireFly has no Start/stop but even like that it will have less than 100 g/km of CO2 in a cars like Panda or 500 and even maybe for future Punto.

    Beantwoorden
  • 19 september 2016 om 15:57
    Permalink

    @N.N.:

    For BPM, visit:

    http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/bpm_berekenen_en_betalen/bpm_tarief/bpm_tarief_personenauto

    In the table, start at column I and take the mnimum line with a CO2 number lower than that of your car. Subtract this value of the remainder. Multiply the result with column 4. Add column 3 to it.

    If you drive on diesel, add another €86.43 * (co2_value – 67).

    For example with 123 g/km CO2 on a gasoline car, we exhaust more than 106 (line 3). 123-106 = 17. Column IB says €124. 17*124 = €2108. Adding €2512 from column III: €2108 + € 2512 = €4620 of BPM tax.

    You also pay VAT on top of BPM. So you actually need to add an additional 21% of VAT on top of the BPM, before you have the price difference for the end customer.

    For the road tax, visit:

    http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/

    Use “personenauto” for the type of car, choose a province, it is not that important, then the type of fuel and the wieght of the car. It will then show the road tax per quarter.

    Beantwoorden
  • 20 september 2016 om 00:37
    Permalink

    De Tipo is een mooie auto. Jammer dat ie niet net zo licht is als de Citroën Cactus, dat had aan alle kanten voordeel opgeleverd (zuiniger, sneller, goedkoper in (wegen)belasting. De HB is nog mooier dan de sedan. Het zou een rare beslissing zijn niet die te leveren maar alleen de sedan, in NL toch al niet zo populair als type auto. Daarbij is de SW en wie weet later ook de HB leverbaar als spaardiesel die met 89 gram per km ook met NL belastingstelsel concurrerend moet kunnen zijn.
    De sedan is overigens een prima auto, die vooral opvalt door heel veel binnenruimte, voor en achterin. Een praktische auto met betrouwbare motor. In Belgie en Frankrijk zie je ze wel rijden, in NL helaas zeldzaam.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.