Fiat viert 20 jaar Punto
Fiat viert deze maand dat het 20 jaar is geleden dat het op de markt kwam met de Punto, de succesvolle opvolger voor de al even populaire Uno. In 1993 presenteerde Fiat een uiterst moderne drie of vijfdeurs hatchback met hoog geplaatste achterlichtunits. Lingotto bouwde speciaal voor dit belangrijke model een fabriek in San Nicola di Melfi (foto boven), waar tot op de dag van vandaag (op een uitstapje naar Mirafiori na) de Punto wordt gebouwd.
Fiat maakt reclame voor de editie 2013, door het publiek aan deze recente geschiedenis te herinneren. In Italië start voor dit feestje een speciale campagne dat in samenwerking met reclamebureau Leo Burnett en automagazine Quattroruote tot stand wordt gebracht. Hierbij wordt de interactie gezocht met de consument, die gevraagd wordt om op originele wijze de vele gereden kilometers te delen met het publiek op internet.
De zeer herkenbare stijl van de Punto, die sinds 2005 zelfs bekroond wordt met een speciaal logo, is onderdeel van dit degelijke succesnummer van Fiat. Het is nu de vraag of z’n opvolger net zo herkenbaar zal zijn. Volgens Fiat-baas Olivier François is dit zeer zeker het geval.
Dat vieren ze zeker door de Punto geen opvolger te geven dit jaar…?
Dutchbird denk eerst eens na voor dat je zomaar iets tikt! Heeft het zin om momenteel heel veel geld in een markt te stoppen die totaal niet groeit sterker nog die mega krimpt. Peugeot kun je als mooi voorbeeld daarin nemen die hebben allemaal nieuwe modellen en het loopt niet. De Peugeot 208 bijvoorbeeld splinternieuwe auto daar bouwt Peugeot er per jaar 140.000 stuks van maar dat moeten er willen ze succes vol zijn 400.000 stuks zijn. Dus voor FIAT om nu al te komen met een hele nieuwe Punto heeft gewoon geen zin dan moet eerst die crisis een stuk minder zijn.
Ciao
Squadra
Beste Squadra, ik zou juist graag aan jou willen vragen eerst na te denken voordat je zo maar wat intikt. Dutchbird heeft zijn feiten (en niet meer dan dat) helder op een rij in zijn commentaar: de titel van het artikel heet “Fiat viert 20 jaar Punto” en ironisch feit is dat we constant krijgen te lezen dat er voorlopig geen opvolger voor de Punto in zit. Sterker nog, alleen 500- en Panda-afgeleiden lijken te worden klaargestoomd. Los van of het verstandig beleid is van FGA om wel of geen Punto-opvolger te lanceren in deze marktsituatie, is het een terechte wat ironische vraag van Dutchbird. Ik zou ook graag anders zien. Dat is een mening die vrijwel een ieder op deze site zal delen…
idd heel vreemd..
heb het idee dat Fiat hier een vreemde keuze maakt… Geen nieuwe Punto..terwijl dat volgens mij de cashcow, doorsnee fiat is waarmee men aantallen schrijft en geld verdient.. oke..niet verantwoord om in deze crisis een nieuw model te ontwikkelen? maar ze introduceren wel een 500L, die met zijn ietwat vreemde looks een niche zal gaan bedienen en nooit een volume-auto zal worden. Volgens mij teren/verprutsen ze daarbij ook nog op de 500 merknaam..die een groot deel van zijn onmiskenbare sex-appeal zal verliezen door de totaal andere uitstraling van de L. Marketing technisch lijkt me dat niet slim.
Er komt wel een opvolger van de Punto. Heeft François de CEO van Fiat zelf al over gesproken (‘met typisch italiaans design’). De 500L is een heel ander verhaal en is een slimme zet (vooral ook financieel), waar ook tal van andere fabrikanten mee bezig zijn op dit moment omdat daar het meeste aan te verdienen valt (lees kleine crossovers in de markt zetten). Enige klassieke B-segmenter die nu door een merk in de markt is gezet komt van Renault en die slaat dus nauwelijks aan waardoor men er tijdens de lancering al op inlevert. Er lopen te veel mensen voorbij aan zo’n hatchback op dit moment omdat de klassieke B-segment klant of een nog kleinere auto koopt of helemaal van een aankoop afziet. Vooral ook de zakelijke markt wat doorgaans de grootste afnemers zijn van zulke wagens.