Fiat Viaggio na China ook in Brazilië in productie
In Brazilië wordt gezegd dat binnen 2 jaar de Fiat Viaggio in de nieuwe fabriek te Goiana in productie zal gaan. De ook voor ons bekende naam ‘Tempra’ is inmiddels gevallen in deze context. Vorig jaar schreven we al, dat ook grotere auto’s uit deze nieuwe moderne Braziliaanse fabriek in de deelstaat Pernambuco moeten rollen straks. Fiat zoekt met dit model naarstig naar meer commercieel succes in het compactere middensegment. Op dat gebied moet nog veel worden gewonnen, want hoewel de aantallen van de Dart in de VS en Canada inmiddels groeiende zijn, is de Viaggio in China nog altijd een grote onbekende met amper 50.000 verkochte exemplaren. De toevoeging van een hatchback binnenkort (foto onder), moet de Chinese door GAC geproduceerd Fiat aan meer aandacht helpen. Alle begin is moeilijk, maar Lingotto is stevig van plan om consequent in de Chinese markt te blijven investeren. Ervaring is er voldoende, want componentenafdeling Magneti Marelli is inmiddels een grote speler in China.
Fiat gelooft er dus wel in, want na de VS en China, wil de marktleider van Brazilië ook in Zuid-Amerika meer in de melk te brokkelen hebben als het om modellen boven de kleinere segmenten gaat. Het C- en D-segment is weliswaar niet erg populair in Brazilië, maar men verwacht wel de nodige groei op deze markt, dankzij een toenemende welvaart. De Bravo en Freemont staan momenteel in de folder op dit terrein en trekken elk een paar duizend klanten per maand.
Fiat zal dit jaar dus met moeite de beoogde 90.000 Viaggio’s uit de Chinese showroom kunnen krijgen. Aan de lokale overheid van Changsha zal het in ieder geval niet gelegen hebben, want de politie rijdt inmiddels met een vloot Fiat Viaggio’s rond (foto boven). Men hecht dus veel waarde aan het stimuleren van de eigen industrie. Fiat zal dit overigens ook belonen door Jeeps in deze stad te gaan produceren, ondanks het aanhoudelijk aandringen van GAC om dit in Guangzhou te doen. Changsha gaat als auto producerende industriestad al jaren volop de concurrentie aan met Guangzhou.
Changsha Style 8) 😛
whoop whoop 😆
Op de boot met dat ding en hier ook verkopen in Europa. Dan heb je een goedkope grote Italiaan. Het aanbod is nu zo zwak wat duidelijk merkbaar is aan de slechte cijfers. Stil staan is achteruitgang.
Deze komt nooit als “goedkope” Italiaan naar Europa. Dat doorkruist de merken strategie van SM. Die wil het label 500 verder uitmelken. (je kan je natuurlijk afvragen of dat een goede strategie is)
Lijkt mij ook AR 159. Ter overbrugging van wat er tzt zal komen. Grote aantallen zullen er niet verkocht worden, maar toch vertegenwoordigd zijn in een segment waar uit de Italiaanse keuken nu niets te halen valt. Wellicht produceren in Italie en hup de markt op.