Fiat Viaggio hatchback heet Ottimo
UPDATE: Deze potentiële Bravo-opvolger heet Ottimo en is de vijfdeurs variant van de Fiat Viaggio. We hebben ‘m al vaker voorbij zien komen, de nieuwste Fiat speciaal voor China en met een hoop DNA van de Giulietta. De Fiat Ottimo zal morgen officieel gepresenteerd worden tijdens de autosalon van Guangzhou, maar werd vandaag al voor een select publiek onthuld. Een nette wagen met een totaal internationaal en misschien wel wat Aziatisch karakter. Fiat heeft er alles aan gedaan om de auto voldoende te laten onderscheiden van de Viaggio. Een prima auto met een ‘perfecte’ naam, aangezien dat de vrije vertaling is van ‘ottimo’ naar het Nederlands. Men is dus erg zeker van dit concept dat een belangrijke heldhaftige uitbreiding vormt voor Fiat in China.
Fiat wil volgend jaar in de fabriek in Changsha circa 30.000 exemplaren produceren, plus nog eens 40.000 Viaggio-modellen.
Idd, gewoon netjes.
Samen met de Viaggio een beetje Bravo/ Brava van weleer. Ziet er naar uit dat de platform strategie zijn vruchten begint af te werpen. C-Evo/ D-Evo i.c.m. MultiAir/ Tigershark échte global players!
En nu maar hopen dat het overwaait naar Europa.
Yep, een upgrade Bravo, derhalve geen optie voor Europa, dus geen Viaggio/Ottimo-forma voor/in Europa. Fiat verteld niets, dus we wij gaan verder met het spel raad een model of niet. Dodge Dart naar Europa, plus daarop gebaseerd een eenvoudig geknede hatchback, aangezien de Italiaanse tekentafels nog niet sidderen. De oven van Cassino moet immers gaan vlammen.
Helaas, maar volgens de berichten voorlopig, en misschien wel definitief, toch echt alleen voor de Chinese markt.
We zullen zien.
Gelukkig mag ‘ie in China blijven. Hiervan kan Fiat waarschijnlijk zo’n 6 auto’s in Europa verkopen, waarvan 4 in Italië. Is de moeite dus niet. Als men een Aziatisch uitziende auto wil hebben kan men al terecht bij bijv. Mazda en Hyundai, waarvan deze Fiat behoorlijk wat wegheeft.
NEXT!
Ik ben een groot fan van Italiaanse auto’s, heb er inmiddels drie, maar deze mislukte Bravo update met Giulietta-trekjes kunnen ze beter niet in Europa aanbieden.
Een echt degelijke update van de Bravo, Giulietta en Delta plus een bijbehorend goed marketingoffensief zou meer zoden aan de dijk zetten. De markt zal volgend jaar aantrekken en dan is FGA te laat.
Delta/Bravo: goede facelift met een nieuw interieur (touch screen b.v.) en eindelijk de multiair met TCT aanbieden. Al dat geblaat over de TCT steeds, maar aanbieden in de diverse modellen, ho maar.
Giulietta: aardige stap, de nieuwe versie, maar lang niet voldoende om weer helemaal bij de tijd te zijn.
Voor het C/D-segment is er dus eigenlijk geen goede keus meer beschikbaar. Helaas helaas. En voor het hogere segment hebben we alleen de Maserati Ghibli. Prachtige auto (afgezien van het touch screen), maar aantallen maak je daar niet mee.
@Orso
Wat jij wil is er al: de Giulietta.
Want dat wordt de toekomst. In het C-segment is de concurrentie nu al moordend en dat wordt alleen nog maar erger. Wil je hier nog geld verdienen dan kan dat heel goed met Alfa maar zeker niet met Fiat.
Het D-segment wordt voor Alfa en nooit meer voor Fiat.
@Henk denk ik ook. D-segment zal straks alleen vertegenwoordigd worden door Lancia en Alfa. Maar zeg nooit, nooit(CromaIII ?). Introductie Chrysler 200 begin 2014, gevolgd door de Lancia”Flavia” (D-Evo) presentatie Geneve 2014, en Alfa volgt later. Hamvraag is, waar gaan deze auto’s geproduceerd worden. Alfa in de Mirafiori fabriek is al geroepen. Gerucht gaat dat de nieuwe Lancia in de VS van de band rolt. Zou weer een teleurstelling zijn Cassino.
“”Gerucht gaat dat de nieuwe Lancia in de VS van de band rolt. Zou weer een teleurstelling zijn Cassino.””
Dat de productie van de Lancia ‘200’/’Flavia’ in de VS zou gebeuren, is (economisch) toch logisch ? Daar zou ook de nieuwe Chrysler 200 van de band lopen. Onderstel, carrosserie, interieur zal waarschijnlijk grotendeels gelijkaardig zijn.
Dus waarom de hele logistiek nogmaals opbouwen in een 2e fabriek ? Enkel het transport van de VS naar Europa zal (gedeeltelijk) een extra kostenfactor zijn.
Wordt de BMW X5 ook niet in de VS gemaakt en dan getransporteerd naar Europa ?
Bijkomend : over hoeveel Lancia’s zal het gaan…. 😐 ?
@Koen. Klopt, zou in de lijn der verwachting liggen. Maar leg dat duizenden medewerkers van de Cassino-fabriek maar eens uit. We gaan het zien.
Ja maar er moet toch een keer wat anders onder de carport