Fiat vertelt het designverhaal achter de 500L
Fiat komt zelfs letterlijk met een heel boekje over de 500L en het verhaal achter deze nieuwe auto. Aan het hoofd van deze steeds meer herkenbare ontwerpkoers, treffen we natuurlijk Roberto Giolito van Centro Stile Fiat. Hij is ook de man achter de Panda en geeft Fiat’s aangekondigde ‘Family-feeling’ steeds meer vorm. De nieuwe Fiat 500L combineert in veel opzichten ideeën, die in het verleden van Fiat al eens als krachtige kenmerken naar voren zijn gekomen. Zoals de typische ruimtelijke kwaliteiten binnen een compact concept en het gevoel voor mooi en innoverend design. De Fiat 500L is net als de ‘gewone 500’ een nieuw resultaat van successen uit het verleden, die zo goed passen bij waar Fiat als automerk voor staat. Een aantrekkelijk doordacht Italiaans idee voor een grotere doelgroep.
Nu Fiat de 500L in productie heeft genomen in Servië (bekijk hier een korte video), begint ook de opmars naar de marktintroductie, die zelfs van mondiaal formaat zal zijn. Fiat streeft met deze evolutie in design naar een sympathiek imago. Kortom het alom geprezen effect dat ‘500’ heet. Vorm en functionaliteit worden tot een aantrekkelijk geheel samengesmolten. Tegelijkertijd gaat de 500L ook over degelijkheid en een betrouwbaar imago, kenmerken die we ook in andere recente modellen van Fiat terug zien, maar die nu steeds vaker prominent naar voren worden gebracht. Fiat brengt de werelden van een goede en sterke auto en een mooi en veelzijdig product meer samen, dan welk ander merk dan ook. Fiat staat dus voor een heel eigen manier van leven en een bewuste keus.
Het aspect van ‘Space Efficiency’, zoals Fiat dat noemt, wordt nu nog meer met deze kwaliteiten verbonden. In de 500L ervaar je namelijke een grote mate van ruimtelijkheid (breedte van 1,456 m voor de inzittenden voorin en 1,387 m voor passagiers achterin) en tegelijkertijd de perfecte balans tussen een aangename en mooi vormgegeven ambiance, veiligheid en betrouwbaarheid. Veel hoofdruimte (1,034 m vanaf de zitting voorin en 993 cm vanaf de zitting achterin) en een bagageruimte van bijna 400 liter, maken van de Fiat 500L een ideaal compact ruimtelijk concept. Het gebruik van kleur en materiaal en de optie op het grootste glazen dak in het segment (1,5 m²), is een doordacht geheel, dat inzittende ook gevoelsmatig het unieke idee achter deze auto doet ervaren. Dit alles dus volgens enkele oude kernwaarden van het merk uit Turijn. Alle praktische aspecten (de vele opbergvakken bv) zijn bedacht met een ergonomische benadering van wat door een consument als aangenaam zal worden ervaren. Ook hier is het esthetische en creatieve aspect van design, weer perfect samengesmolten met degelijke en praktische eigenschappen van het voertuig. Dat geldt overigens ook voor de bediening en werking van knoppen en multimediale techniek aan boord. Fiat noemt dit laatste zelfs ‘Human Friendly”. Bekijk hier de hele ‘Designstory’.
httpvh://youtu.be/t5hb82qcFD4