Fiat Tipo officieel gepresenteerd als klassiek Italiaans

fiat tipo italia

Een klassieke sedan is de Fiat Tipo editie 2015 zelfs. Een modeltype waar eigenlijk al sinds eind jaren ’90 niet echt nog een euro in is geïnvesteerd door Fiat. Maar tijden veranderen en dus ook Fiat’s strategie. Volgend weekeinde blijven alle dealers in Italië open voor de presentatie van de Tipo. De orders zullen flink binnenstromen verwacht men, al was het vanwege de messscherpe Opening Edition die voor maar 12.500 euro de showroom al uit mag. Ook doet Fiat tijdens de presentatie een beroep op dat oer-Italiaanse gevoel dat menig lokale consument wellicht weer naar een auto van eigen bodem doet verlangen. De Tipo rijdt op het beeldmateriaal voor de nationale promotie, namelijk door hartje Turijn op de magische tonen van Vivaldi (filmpje onder).

fiat tipo italia2

Dit zijn trouwens de officiële cijfers in de folder van de Tipo. De 1.4 Fire met 95 pk heeft een verbruik van 5,7L/100 km en bereikt een maximum vermogen bij 6000 t/min en een maximum koppel van 127 Nm bij 4500 t/min. De viercilinder is gekoppeld aan een handbak van 6 versnellingen. De top komt op 185 km per uur. Nul tot 100 gaat in 11,5 seconden. Deze versie weegt 1225 kg, heeft een laadvermogen van 1200 kg en een tankinhoud van 45 liter. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor de 1.6 MultiJet 2 diesel met 120 pk. Deze verbruikt volgens de fabrikant 4,2 l/100 km (110 g/km aan CO²). Goede economische cijfers dankzij nieuwe generatie injectoren met 8 inspuitingen per toer (Euro 6 motor met ‘close coupled’ DPF). Een nieuwe generatie EGR zorgt voor een reductie van 60% van uitstoot van deeltjes. De 120 pk komen vrij bij 3750 t/min en het maximum koppel van 320 Nm bij 1750 t/min. De diesel maakt eveneens gebruik van een transmissie met 6 versnellingen en heeft een top van 199 km/u. Nul tot 100 gaat in 9,7 seconden. De diesel weegt 1345 kg.

fiat tipo italia3

De benzine heeft standaard 16 inch velgen met 205/55 R16 banden. Bij de diesel heb je sowieso 17 inch velgen met 225/45 R17 banden. De eerste heeft 284 mm schijfremmen voor en 228 mm trommelremmen achter en de laatste heeft schijfremmen rondom van respectievelijk 284 mm (voor) en 251 mm (achter).

https://youtu.be/he8UAgLVqSY

Deel dit artikel:

13 gedachten over “Fiat Tipo officieel gepresenteerd als klassiek Italiaans

  • 28 november 2015 om 01:49
    Permalink

    Volgens Autoweek komt de auto naar Nederland met hele andere specificaties: een benzine met 95pk en een 1.3 JDTM met 95pk. Waarschijnlijk met de bedoeling hem tegen een scherpe prijs te kunnen aanbieden in onze CO2/BPM systeem. Dat is prima maar het maakt hem wel veel minder aantrekkelijk qua rijplezier. Het is best een zware grote auto namelijk.

    Beantwoorden
  • 28 november 2015 om 01:51
    Permalink

    Klassiek en in deze kleur ook chique!

    P.S. check specs: 45ltr. laadruimte wellicht wat weinig (520 Ltr?).

    Beantwoorden
  • 28 november 2015 om 13:37
    Permalink

    die 45 liter zal de benzinetank zijn. Helaas wat klein, in dat geval. Verder is de auto toch wat zwaarder dan hier eerder gemeld. Maar goed, we krijgen de Hatchback nog 🙂

    Beantwoorden
  • 28 november 2015 om 14:38
    Permalink

    Voor een particulier zijn die diesels niet interessant. Dan is er geen/weinig keuze. 1.4 met 95 pk en dat is het dan. Ik vraag mij af of Fiat het hiermee (In Nederland) gaat redden. In vergelijking tot de Marea, die ik toch al voorganger van deze Tipo ie, negon het benzinemotorenprogramma met een 1.6 16V met 103pk. bij ca. 1100 kg. Tegenover 95pk bij 1225kg. Of dat nu vooruitgang is?

    Beantwoorden
  • 28 november 2015 om 16:03
    Permalink

    We gaan het zien, sedan niet zo van belang voor ons kikkerlandje. Maar dat gewicht…!!. een A3 sedan 1.4 tsi weegt 1190 kg.

    Beantwoorden
  • 30 november 2015 om 09:12
    Permalink

    Later komen er meer motoren, in de hatchback en wagon. Ik ben wel benieuwd of Fiat hiermee gaat scoren. In Italië sowieso, maar in de rest van Europa? Vooral het interieur is wel erg ‘basic’, met dat priegelige schermpje. Dat doen ook de Koreanen (waar de Tipo mee wil concurreren) beter.

    Beantwoorden
  • 30 november 2015 om 10:18
    Permalink

    Voor mensen die niet in de Autobranche werken en die de laatste 10 jaar onder een steen hebben geslapen. De markt voor gezin’s auto’s in de klasse 10.000 tot 20.000 euro is giga een normaal modaal gezin in Nederland kan geen 28.000 euro betalen voor een middenklasser prive zeker niet de generatie van nu. Deze Tipo is een schot in de roos zeker de station met een scherpe prijs kan een groot succes worden. En de FIAT Marea was een stuk duurder toen als deze FIAT TIPO nu maar deze FIAT is een stuk beter als de Marea toen. Je kan hem beter vergelijken met het Tijdperk Giandella, Tempra, Tipo toen FIAT weer een succes werd.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 30 november 2015 om 13:37
    Permalink

    Ja, precies, ik denk dat je het feit dat hatchbacks hier populairder zijn dan sedans niet als natuurwet moet beschouwen, maar vragen moet stellen waarom dat zo is. De kosten van de aanschaf en wellicht ook van het bezit van een sedan kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Daarom acht ik deze wagen zeker niet kansloos, zeker nu het prijskaartje bekend is.

    Beantwoorden
  • 8 december 2015 om 13:04
    Permalink

    Geluid onder een filmpje monteren hebben de Italianen nog niet helemaal onder de knie. Haha!

    Mooie auto, zal zeker een succes worden!

    Beantwoorden
  • 8 december 2015 om 14:51
    Permalink

    Die Tipo valt in dat filmpje helemaal niet tegen! Wel integendeel.
    Laat ons wel hopen dat het motorgeluid inderdaad het gevolg is van een slecht gemonteerd filmpje, want zo lijkt de koppeling constant te slippen… zoveel toeren zeg, om amper vooruit te komen :-).

    Beantwoorden
  • 16 december 2015 om 06:03
    Permalink

    Dat zijn dan wel VERHEUGENDE ITALIAANSE PRIJZEN, hier in Nederland meent het Kabinet RUTTE-II er een DIKKE BELASTINGSAUS eroverheen te moeten doen van maar liefst 28,5% en nog wat Milieuheffingen, zodat deze auto minimaal 1,5 keer zo duur wordt, dus vanaf €. 20.500,= wel te verstaan, daar gaat dan de Fiat Tipo als mooie VOORDEEL-AUTO mooi de mist mee in, onze Regering zorgt er wel voor dat deze FIAT TIPO die er ook in 5-deurs HATCHBACK- en in STATIONCAR-Uitvoering komt er voor ons nooit een echte prijstechnische aantrekkelijke auto meer kan worden. De NEDERLANDSE GRAAIERS gaan weer goed te keer hier.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.