Fiat Tipo nummer 500.000 rolt van de band
De Fiat Tipo staat op een half miljoen exemplaren inmiddels. In Bursa rolde een rode S uitvoering (met zwart dak) van de hatchback van de band als nummer 500.000. Een dergelijk aantal had je wellicht niet verwacht, aangezien de Tipo op onze wegen een grote zeldzaamheid is gebleven. Dit dankzij allerlei lelijke zakelijke argumenten die typisch zijn voor de tijd waarin wij leven.
Het forse aantal bewijst dat je voor een completere beeldvorming beter een reis over de wereld kunt maken zo nu en dan. De Fiat Tipo gaat in Turkije als Egea door het leven en is daar een auto die je erg vaak tegenkomt. Kortom, het is een succesvolle en economisch aantrekkelijke gezinsauto, met een breed gamma. Om dit succes te ervaren moet je dus wel een ticket Rome of Istanboel nemen. Als je de oude Fiat Tipo van weleer meerekent, zijn er trouwen al meer dan 2 miljoen gefabriceerd.
Mooie mijlpaal.
In België zie je ze wel veel rijden, vind ze best leuk.
Mooi dat ie goed verkoopt. Beter dan z’n voorganger Bravo. Die zou met SW of + uitvoering veel succesvoller zijn geweest.
De vorige Tipo meetellen is onzin, geproduceerd van 1988 tot 1995 en heel andere auto. Wel fijne auto, alleen bouwkwaliteit was wisselend.
Deze Tipo zou het nog beter doen als ie met Firefly motoren geleverd zou worden. In NL is een extreem progressief tarief en scheelt het zo €5000 met sommige concurrenten. Maar zelfs in Frankrijk heeft de T-jet een malus die €1000 hoger is dan de 500X. In NL zou de prijs nog verder omlaag gaan. Dat kost toch klanten en is gemiste kans.
Groot voordeel van de oude techniek is dan weer de betrouwbaarheid. Volgens het Franse L’Automobile de betrouwbaarste auto in z’n klasse, samen met de Honda Civic.
Idd, in België dagelijks in het straatbeeld. Heb zelf al een paar keer ermee kunnen rijden en dat is heeeeeel fijn! Gezien de prijs een regelrechte aanrader!
Cc hans.
Ben het met je eens wat betreft de motoren.
Heb begrepen dat de nieuwe top van fca het wel ziet zitten in de tipo dus mischien komen die motoren toch wel.
Zo’n fijne auto. Ik hoop dat ze er nog zijn als m’n huidige Fipo SW er uit moet.
Precies zoals Marchionne het destijds noemde, een no nonsense auto: ruim, goed, comfortabel en overal behalve in Nederland scherp geprijsd. Van die 500.000 werd ongeveer 40% in Turkije verkocht, en 20% in Italië, en toch nog 40% in andere Europese landen. Vooral in Oostenrijk, Polen en Frankrijk doet de Tipo het best goed. De toekomst voor de Tipo ziet er helaas somber uit, door de ingestorte Turkse automarkt (-35% in 2018 en -60% in januari) en modernere concurrentie in de EU. Nieuwe motoren en een facelift zouden de Tipo goed doen, maar het lijkt er niet op dat FCA die moeite wil doen. Jammer, want aan Skoda en Dacia kun je zien hoe succesvol je daarmee kunt zijn.
Je ziet ze in Belgie idd regelmatig. En.de rijders zijn er zo te horen best tevreden over. Hopelijk komt er ook een.opvolger.