Fiat Tipo familie in Genève compleet
Het is lang geleden dat Fiat meerder versies van een model achtereen lanceerde, maar met de komst van de huidige Tipo is dat eindelijk weer een feit. In Genève kun je ze live bewonderen. De Stationwagon is daarvan de versie waarvan we het meest mogen verwachten en laat dat ook nog in onze ogen de mooiste zijn van het trio. Deze rationele modellen kunnen nog weleens in voor een groot succes zorgen. Vooral op de thuismarkt op de Italiaanse thuismarkt is de Tipo een ware prijsvechter.
De opvolger van de Bravo met vijf portieren is een bescheiden ogende verschijning van 4,37 m lengte (16 cm korter dan de sedan), 1,79 m breed en 1,5 m hoog. De kofferbakinhoud is 440 liter (bij de sedan 520 l). De uitvoeringen zijn Easy en Lounge en een 1.4 T-Jet LPG versie zal naast de benzine (1.4 16v Fire 19 pk, 1.4 T-Jet 120 pk) en dieselmotoren (1.3 MultiJet 95 pk en 1.6 MultiJet 120 pk) ook beschikbaar worden. De relatief hoge daklijn van de hatchback komt volgens de makers ten goed aan de ruimte achterin, waar mensen tot 1,85 m prima hoofruimte zullen ervaren. Op de 1.3 diesel na, zijn alle versies uitgerust met een handbak met 6 versnellingen. Ook de automaat met dubbele droge koppeling zal beschikbaar worden op de Tipo. Binnenin de nieuwe rijk uitgeruste C-segment Fiat, vinden we het mooie Uconnect 7 inch HD Live met touchscreen. Achteruitrijcamera en TomTom 3D zijn optioneel.
De Stationwagon oogt werkelijk fantastisch en is 4,57 m lang (20 cm meer dan de hatchback). De bagageruimte komt op een minimale inhoud van 520 liter. Met de in twee delen neerklapbare achterbank naar beneden komt je op een laadruimte van 180 cm diep. De Stationwagon heeft 12 opbergvakken, waaronder enkele speciaal voor je Smartphone, sleutelbos, flesjes en munten. Voor de versnellingspook zijn een AUX en USB (ook bij de andere versies) te vinden. De reeds genoemde kenmerken van de hatchback, gelden ook voor de Tipo Stationwagon.
[nggallery id=1123]
Geen spektakel, geen verrassing, maar wel erg mooi!
Zijn er al beelden van het interieur, want ik meende dat er al spy-foto’s bestonden waaruit bleek dat de U-connect groter en meer ‘op’-gebouwd zou worden dan bij de klassieke sedan, waar die plastic er omheen niet direct het meest fraaie detail is…
En hoe gaan de 3 verschillende varianten heten? Nog niks van te zien.
Ze heten alle drie Tipo en hebben geen speciale extra aanduiding. Dat is tegenwoordig ook niet meer zo gebruikelijk.