Fiat Tipo diesel is ideale dagelijkse partner voor op de weg
We hebben al veel gezegd over het grote contrast tussen de kwaliteiten van de Fiat Tipo en het feit dat dit weinig effect lijkt te hebben op de verdeling van het marktaandeel bij ons in Nederland. De Tipo is ondanks dat exact het juiste product wat Fiat heeft kunnen bedenken in dit segment. Rationeel en in veel aspecten aantrekkelijk. We reden afgelopen zomer reeds een benzinevariant van de Stationwagon en nu konden we proeven van dezelfde variant met diesel en automaat. Ook reden we de goed ogende hatchback met dito transmissie- en motortechniek. Een vlotte 1.6 120 pk turbodiesel met automaat. Precies wat je dagelijks zou willen gebruiken tijdens je vele autoritten naar het werk en terug.
[nggallery id=1192]
Als meer mensen de Fiat Tipo van dichtbij zouden bekijken zoals wij dat nu een tijdje doen, dan zouden ze ontdekken dat het een uitermate goed rijdende auto is met de juiste verhouding tussen dynamiek en comfort. De Tipo zit lekker, rijdt lekker, is stil en is rijk uitgerust bovendien. We vinden ‘m trouwens ook steeds mooier in al z’n bescheidenheid en toch stijlvolle detaillering. Toch weer een bepaald charisma dat andere alledaagse producten in dit segment lijken te missen. Bijvoorbeeld die van PSA en VAG die echt zoutloos op je over komen. De Tipo is een echte reisauto. Veel kilometers achtereen rijden is alles behalve een straf dankzij de zeer volwassen eigenschappen van het onderstel dat behalve geluiden van buitenaf, ook oneffenheden in de weg erg goed camoufleert. Ook met de kwaliteit en de afwerking in het interieur zit het goed, zoals we dat van alle recente Fiat’s eigenlijk gewend zijn. De Business Lusso (vanaf een kleine 26 mille verkrijgbaar) uitvoeringen die we telkens rijden zorgen zelfs voor een redelijk luxe gevoel, mede dankzij het erg goed zittende meubilair afgewerkt in leer.
De 1600 MultiJet blijft in de Tipo dan ook een prettige rol op de achtergrond spelen dankzij die demping. Combineer dat feit met de fijne automaat die FCA in het Piemontese Verrone (op hoog niveau) fabriceert, en je hebt een excellente reispartner. Tijdelijk was deze transmissie met dubbele droge koppeling bovendien gratis. De Tipo is geen gemiddelde auto. Het is een erg goede auto met fijne prijs-kwaliteit verhoudingen. Iemand zei ons nogal onwetend over het merk, dat zo’n alledaagse zakelijke gezinsauto als de Tipo er goed uitziet, maar uiteraard veel te duur is….voor een Fiat. En daar hebben we weer de harde realiteit van een starre marktindeling (en de daaraan gekoppelde onwetendheid) waar zelfs een perfect model als de Tipo niet tegen opgewassen is.
Uiteraard kan Fiat daar zelf vooral veel aan doen. De Tipo is primair bedacht om de eigen thuismarkt als eerste weer terug te veroveren. De opinie over dit model is ronduit lovend aldaar, dus wat dat betreft loopt alles zoal het moet. Toch blijft Lingotto ook enigszins terughoudend wat dit soort producten voor de massa betreft. Er komt in het B-segment bijvoorbeeld voorlopig geen opvolger voor de langlopende Punto, die in het nieuwe jaar dan toch echt de pijp aan Maarten zal gaan geven. Dit alles omdat het management al meermalen heeft aangegeven dat deze producten die een hevige concurrentiestrijd moeten leveren en weinig marge kennen, goedkoper geproduceerd zouden moeten kunnen worden. Bij voorkeur in samenwerking met een strategische partner.
[nggallery id=1193]
Eens. Vorige week uitgebreid proefgereden met een SW 1.6 DCT Business Lusso als mogelijke vervanger van de huidige leasebak en was aangenaam verrast door dit zogenaamd “budget model”. Daar is namelijk niets van te merken.
Doe mij maar een renault megane grandtour, tien keer mooier dan die lelijke tipo.
Inderdaad, na vele jaren vergeefs te hebben gewacht op een Alfa geschikt voor gezinsvervoer, heb ik twee maanden geleden gekozen voor een Tipo Sw 1,4 T-jet. Ik ben tamelijk verwend als het om auto’s gaat en kan niet anders zeggen dat de auto mij uitstekend bevalt. Het rijdt absoluut plezierig. Koop hem in een mooie kleur en zet hem op mooi llichtmetaal en je rijdt ook nog eens in een fraaie verschijning.
Mischien wel de meest onderschatte auto
De Mégane heeft vooral een rommelig design en bovenal een goedkoop aanvoelend interieur met veel hard glanzend en krakend plastic zoals in dat in de middelmatige Talisman ook zit. En dan is ie ook nog niet eens zo goedkoop die Renault.
Niet meer dan logisch dat deze auto niet loopt in NL. Inderdaad te duur (22 a 23 mille lijkt mij realistischer qua prijs), en dan ook nog geproduceerd door een bedrijf dat nul komma nul heeft begrepen van marketing.
Dat er nog geen Punto opvolger is heeft meer met onwil/onkunde te maken. PSA, Renault en VW laten zien dat er prima geld verdiend kan worden met een b-segmenter.
Jammer hoor, want de Tipo verdient beter.
Dat is persoonlijke smaak lancia4ever, ik vind de renault megane de mooiste in zijn klasse, de tipo vind ik dat je kan vergelijken met een dacia.
Wim
Volgens mij heb jij nog nooit een tipo in het echt gezien anders praatte je wel anders
Hans, ik ben naar de fiat garage geweest en heb er zelfs ingezeteten, ik er het helemaal niks.
Hans , ik ben naar de fiat garage geweest en heb er zelfs in gezeten,ik vind het helemaal niks.
Bij mij komt ie (als de leasemij het er mee eens is) zeker, maar niet omdat het model er sprankelend uit ziet. Het is een prima rijdende auto en ik heb vertrouwen in de FCA techniek, maar ik vind het een 13 in een dozijn model als ik eerlijk ben. Niet lelijk, maar absoluut niet bijzonder. Ik ben zeker FCA fan, maar zonder roze bril, sorry.
@Marco Pas, in een mooie kleur en mooie velgen dan ga je er ook qua uiterlijk veel plezier van hebben! Dertien in een dozijn vind ik de Tipo wel en niet tegelijk, dus gemiddeld steekt hij bij mij toch boven de massa uit. Qua rijden en techniek als de Firefly motoren eindelijk eens komen dan zullen we hem vaker gaan zien in Nederland. Mijn vrouw ziet een station wel ziiten voor ons…….
Het is me overigens niet helemaal duidelijk wat er zoutloos aan een Peugeot zou zijn ?
Mooie en degelijke auto. Qua vormgeving niet spectaculair maar daardoor veel ruimte en goed rondomzicht. Anders dan in de Megane waar een busje of een groep fietsers in de dode hoek kunnen verdwijnen. De Peugeot 308 heeft wat mij betreft het mooiste interieur en ook beste balans comfort en rijeigenschappen. Daar tegenover staat dat te veel Peugeots kampen met problemen aan elektronica, inclusief op ongewenste momenten overgaan op noodloop van de motor.
Blijft dat de diesels van De Tipo prima en concurrerend zijn, maar dat het erg fijn is als de nieuwe firefly motoren komen. Dan gelijk een lichte upgrade van het interieur en dan ben ik ook in. Al zou ik een maatje kleiner ook prima vinden. Dus een mooie nieuwe opvolger van de Punto. Al dan niet onder de naam Argo.
Fiat maakt wat mij betreft een fout om deze klasse te laten lopen. Zelfs als je weinig winst maakt zorgt het voor aandacht, merkbekendheid en meer aanloop bij de Fiatdealers.
Hans, een busje of een groep fietsers in een dode hoek, dat je dat niet ziet kan ik me moeilijk voorstellen.
De benzineversies zijn voor de NL markt veel te duur vanwege de hoge CO2 uitstoot. De hier geteste diesel is echt een fijne auto en bovendien met 26.000 euro heel concurrerend geprijsd. Als je de top 5 van C-segment stationwagons in NL op een rij zet en kijkt naar de vanafprijzen voor diesels met automaat: Golf Variant: 31.500, Astra SW 32.500, Megane 30.140, Focus 31.120, Peugeot 308 31.760. De Tipo mag dan minder modern ogen en minder verfijnd rijden dan sommige concurrenten, het prijsverschil is enorm. Het probleem is alleen dat particulieren nauwelijks nog diesels kopen, en dat Fiat nu eenmaal niet sterk is in de leasemarkt. Bovendien krimpt het C-segment flink omdat er steeds meer compacte crossovers worden verkocht, zoals de Quashqai, 3008, Tiguan, en daar heeft Fiat niets.
Oud bericht, maar de Tipo SW 1.6D DCT staat voor de deur, in dezelfde kleur als hierboven. Gewoon een hele fijne auto; blij mee.
Update op dit inmiddels oude bericht. Rij nu iets meer dan een jaar er in en 61000 km er op gezet. Hele fijne auto en dus een aanrader. Zoals te verwachten ligt het verbruik zo’n 40% boven de fabrieksopgave, maar dat mag de pret niet drukken.
Leuk Marco! Dank voor je reactie.