Fiat Tipo binnen een paar dagen ruim 1000 keer verkocht
De nieuwe Fiat Tipo heeft een belangrijke stap gezet om in Italië tot een succes uit te groeien. Tijdens het eerste verkoopweekend hebben meer dan 1000 mensen ‘m namelijk alvast besteld. Je kunt als fabrikant de mooiste, meest betrouwbare of geavanceerde auto bedenken, uiteindelijk bepaalt het prijskaartje in verhouding tot wat de auto te bieden heeft, of iemand ervoor naar de showroom komt. En Fiat heeft de Tipo juist met dit in het achterhoofd bedacht. Een ruime rijk uitgeruste sedan met een bagageruimte van 520 liter, tijdelijk vanaf 12.500 euro. Niemand doet het beneden de Alpen Fiat na en dus is een klein succes in de maak. Vooral op de Italiaanse zakelijke markt, kan Fiat eindelijk weer eens een vuist maken in het compacte middensegment. Dat wat de Bravo bijvoorbeeld nooit echt is gelukt. Sergio Marchionne heeft het daarom over een geheel andere boeg gegooid. Naar eigen zeggen omdat bijvoorbeeld Koreaanse automerken -die vaak producten in de markt zetten met dezelfde kenmerken- anders Fiat in eigen huis het leven zuur zullen blijven maken, mede dankzij een vrijhandelsakkoord tussen de EU en dat land.
Gelukkig kan FCA zelf ook goedkoper produceren, en wel in het Turkse Bursa. Daarom volgen na deze sedan al spoedig een hatchback en een stationwagon. Vanaf volgende zomer de vijfdeurs bijvoorbeeld, terwijl de station wellicht ergens eind volgend jaar gepresenteerd zal worden. De hatchback is inmiddels al bijna productierijp en is zelfs in Zweden gespot voor de wintertest (foto boven). Ook de andere twee versies zullen naar verwachting prijstechnisch de concurrentie goed aankunnen.
Back to base, welcome home!
In Nederland kijken we een beetje neer op dit segment, het is niet hip en fancy genoeg. Maar op Europees en wereldniveau is dit een heel belangrijk segment. Hyundai/Kia is niet voor niets 1 van de succesvolste grote autoconcerns geworden, en Renault/Nissan heeft niet voor niets zo’n succes met Dacia/Datsun. De Tipo kan FCA heel veel gaan brengen in belangrijke markten als Italie, Spanje, Turkije, maar wellicht ook in Rusland als ze het daar aandurven, in Brazilië, Noord Afrika, etc. Vanwege onze BPM wetgeving zie ik het in Nederland geen succes worden vanwege de hoge CO2 uitstoot van 133 gram, goed voor bijna EUR 6000 BPM in 2016. De concurrenten zitten allemaal rond de 110 gram en dat scheelt teveel. Maar misschien kan men voor Noord Europa wel een TwinAir leveren, dat kan prima in deze grote maar lichte auto, en dan heb je echt een prijspakker.
Met recht een wereldauto dus!
@ mareblu
de 1.4 MA met 140 of 150PK zou de beste keuze zijn voor hier en helemaal met TCT gaat de CO2 nog verder omlaag. De duurdere motor compenseert vermoedelijk ruimschoots de extra BPM.
Wat betreft hoe goed auto en motor bij elkaar passen is de 1.4 MA met 140/150 pk inderdaad erg mooi, maar voor de Nederlandse markt ook gewoon de Twinair erin lepelen. Die levert 10 pk meer dan de basismotor en scoort het best met de BPM.
Ik ben alleen bang dat de Nederlandse importeur de enige is die dat wenst, en met de aantallen hier gaat dat natuurlijk nooit gebeuren. Alleen als bv Duitsland en België meedoen heeft dat zin qua aantallen, en die vragen dat niet, die willen gewoon de goedkoopste (oude 130 gram) motor er in. Dit is precies de reden waarom Dacia in Frankrijk en Belgie ( en eigenlijk overal) wel een succes is en bij ons niet: te vuile motoren maken hem niet goedkoop genoeg.
Misschien dat ze nog iets aan de afstelling kunnen doen voor Nederland? Vanaf 107 gram betaal je immers EUR 123 per gram aan BPM. Een verlaging van 8 gram naar 122 gram scheelt dus ongeveer EUR 1000!
@ mareblu: misschien moeten ze te rade gaan bij VW. Die weten perfect hoe ze de uitstoot kunnen aanpassen naar wens van de klant.
On topic: ik vermoed dat de Tipo inderdaad een succes kan worden, zeker als de 5 deurs en de SW er komen. Hopelijk duurt dat niet te lang.
Oeps is dat nu al 123 vanaf 107gram. das niet zo mooi dus de qv giulia heeft dan zeker 90×123= €11070,- aan BPM + het deel er voor. Dus erg interessant om na 1,2 of 3 jaar bij de beuren 1 te kopen. Maar gelukkig is het geen percentage meer op alles dus geen BPM op opties als een ander autoradio of lerenbekleding.
De hoogste BPM-categorie is vanaf 180 gram CO2 en dan betaal je het benzineslurpertarief van maar liefst €434 per grammetje CO2 met een basistarief van €12539. Voor de 193 gram van de QV kom ik dan uit op een BPM van €12539 + 19 * €434 = €20785
Juist voor de QV is dat helemaal niet zo relevant. Bovendien niet hoger dan een M3 of Mercedes AMG of Audi S4. Kopers voor zulke auto’s kijken niet op EUR 20.000 meer of minder. Cruciaal is het wel voor de onderkant van de markt, de budgetmodellen, en dat is de Tipo heel duidelijk. FCA heeft op de Twinair na eigenlijk geen goede lage CO2 motoren en dat wreekt zich op de NL markt
Bizar natuurlijk, dat die uitstootregels binnen de EU zo enorm verschillen. Hoezo een Europa. Fabrikanten lopen terecht te hoop tegen deze waanzin. Hoop dat de Tipo SW snel komt en er goed uit ziet. Op een Giulia SW kan ik toch niet meer wachten.
Ik schat in dat de 1.4 motor relatief een stuk beter scoort als de testcyclus realistischer wordt gemaakt. Tot die tijd de TwinAir graag. Ik hoop wel dat de auto ook met die motor onder de 1150 kg blijft.
@Nuvola Tipo SW komt na de zomer van 2016 op de markt. Die komt ook met meer motoren dan de sedan, waarschijnlijk de 1.4 MA en 1.6 MJ.