Fiat Tipo 1.0 is een en al souplesse en comfort
Wat geprononceerder.
De jongste editie van de Fiat Tipo is nog altijd een bescheiden goed ogende auto. Met de introductie van de vijfdeurs Cross (€ 27.330), nieuwe LED verlichting en nieuw letterlogo in de grille, is de auto die we al heel vaak hebben gereden wat uitgesprokener geworden en meer hedendaags. Alleen de hatchback is er als Cross vooralsnog, maar de SW Cross is inmiddels in ontwikkeling (foto onder). Die nieuwkomer lijkt ons de beste combinatie en misschien is het wel om die reden dat Fiat ‘m nog even te goed houdt. Zo blijft de Tipo uit 2015 immers actueel. In Nederland is het nog altijd een leuke ‘exoot’ onder de alledaagse compacte middensegmenters, maar in Italië is het uiteraard een zeer populair model. En wat valt ons op? In Duitsland zie je best vaak een Tipo rijden. De Turkse Tipo is en blijft een degelijke en fijne auto voor het gezin en nu we ‘m met nieuwe 1.0 Firefly 100 pk Turbo mochten rijden, is ons enthousiasme hernieuwd. Een smeuïge levendige motor waar je portemonnee bovendien blij van wordt. De Cross oogt het nieuwst en tegenwoordig is dat vanwege de uitgesproken wat brutalere look waar men zo prat op gaat. Je redacteur zou echter blind voor de SW kiezen (€ 26.380). Deze Tipo is in zijn ogen het meest tijdloos en heeft een onbetaalbare praktische waarde met z’n diepe kofferbak (550 liter tegen de 440 van de hatchback). Fiat noemt deze rijke uitvoering van de SW trouwens Life.
Gretige 1.0 turbo met leuke karaktervolle roffel hoog in de toeren.
De Tipo is een uitblinker in comfort en heeft een hele fijne rijdynamiek met goede wegligging. Iets wat veel andere merken in dit segment en voor deze prijs moeten ontberen. Een paar jaar geleden reden we de SW nog een 1.4 van 95 pk die zwaarder aanvoelde en ook snel minder zuinig gereden werd (de 120 pk reden we ook en is met 1 op 11 gemiddeld natuurlijk nog dorstiger). De 4 cilinder Tipo ligt ons minder lichtvoetig in het geheugen dan deze 3 pitter 1.0 Turbo met 5 pk minder. Verklaring; 190 Nm koppel komt al vrij bij 1.500 t/min (de 1.4 95 pk 127 Nm bij 4500 t/min) en zoals gezegd de auto voelt letterlijk lichter aan (1500 kilo trekgewicht). Een glimlach volgt als je op de autosnelweg merkt dat ie comfortabel blijft aanvoelen en klinken, en dat je met deze handmatige vijfbak ook nog eens vlot kunt doortrekken naar hogere snelheden. De echte grijns volgt natuurlijk als je even stopt om te tanken… “Wanneer had ik ook alweer voor het laatst getankt? hmm…haha.” Dat komt omdat de tank 50 liter inhoud heeft (5 l. meer) en gemiddeld 1 op 17 doet ongeveer. De Cross is 7 mm hoger dan de normale Tipo maar qua verbruik, en belangrijker nog qua dynamiek, merk je daar eigenlijk niets van.
Meer “nuttige” veiligheidssnufjes.
We leven in een tijdperk waarin het veiligheidsgevoel overgewaardeerd wordt weliswaar, maar de technische snufjes die hieraan bijdragen kunnen in principe best nuttig zijn. Fiat heeft de laatste generatie Tipo hier ook helemaal in voorzien. De laatste generatie assistentie volgens het ADAS principe. Bijvoorbeeld Traffic Sign Recognition. Heel handig in het geval van wegwerkzaamheden bijvoorbeeld…maar niet als het bord van toepassing is op de paralelweg… Neem de aanduiding dus niet te serieus en blijf om je heen kijken. Intelligent Speed Assist waarmee je een snelheidslimiet kan instellen. Handig als je je partner niet vertrouwt op dit gebied. Lane Control waarbij het stuur vibreert en licht corrigeert in het geval je begint te zwalken. Nadeel vonden we dat we dit systeem niet volledig kunnen uitschakelen. Sommige (Nederlandse) smalle B-wegen hebben namelijk onderbroken markering aan de zijkant van de weg (bijvoorbeeld waar veel grote bomen staan). Het systeem denkt dan dat je een middenberm passeert en is dus niet heel intelligent van zichzelf. Wat je dan na enkele seconden krijgt (je kunt de gevoeligheid in drie standen instellen) is een signalering in je instrumentarium met pieptoon. Niet leuk als je de route iedere dag rijdt. De indicatie die denkt dat je niet beide handen aan het stuur hebt deed het soms ook als dit niet het geval was. We zijn daarom benieuwd of de ‘Attention Assist’ ook waarschuwt dat je te moe bent als je net uit bed komt… Een week later reden we 500X Sport zonder de laatste generatie ADAS…zucht wat relaxed.
Uconnect 5 en Full LED.
De update van de Tipo gaat gepaard met een iets kleiner stuur om de nieuwe 10,25″ touchscreen (met Android Auto en Apple Car play) goed zichtbaar te houden. Het volledig nieuwe digitale 7″ instrumentarium vinden we erg goed afleesbaar en praktisch in te stellen via het stuur. De boordcomputer is intussen ook vaak (dus niet altijd) even logisch in te stellen. Minder fijn vinden we al jaren het pookje van de richtingaanwijzer links. Deze tik je heel makkelijk in grootlicht stand tot ergernis van de medeweggebruikers en jezelf. Maar…. de Tipo heeft vooral pluspunten als je erin zit. Het is een economische goed afgewerkte auto. Wie high-end materialen wil kan niet voor deze prijzen terecht in dit segment en de Tipo compenseert dat dus met allerlei snufjes en een hoge mate aan comfort (we noemden nog niet Adaptive High Beam Full LED verlichting, Blind Spot Assist, Keyless Entry/Go en Wireless Charger, parkeersensoren en achteruitrijcamera).
Toekomst.
De Tipo was in 2015 een verrassing van Fiat omdat de auto in het compacte segment voor de massa opereert. Marchionne zag om die reden nauwelijks brood in dit model. Mogelijk is er destijds een rekensom gemaakt waarbij de belangrijke Turkse markt (naast de Italiaanse) de doorslag gaf. Inmiddels heeft Fiat met de update duidelijk laten zien dat dit model belangrijk genoeg is voor de producent. De Tipo is met de Firefly relevanter geworden en nog niet uitgerangeerd. In Bursa blijft de productiekraan redelijk openstaan al die jaren en is er met de vorming van Stellantis inmiddels meer perspectief. Al in 2015 sprak men over een mogelijke Crossover variant. Die was voor de fusie niet haalbaar waarschijnlijk, maar inmiddels horen we dat er opnieuw over een dergelijk model gesproken wordt. Vorige maand is in Nederland trouwens de nieuwe City Sport editie toegevoegd aan het gamma (Naast de Life en Cross) voor de hatchback en de SW. Een sportief ogend alternatief met zwarte pianolak details (vanaf € 27.790).
Ik vind het een mooie auto, ruim en erg comfortabel. Helaas lijkt het alsof ie totaal niet wordt verkocht. Ik zie ze niet rijden en inmiddels staan er wel bijna 200 Tipo”s model 2021 te koop op voorraad bij de dealers. Jammer, jammer. Ik denk dat een versie met mild hybride het hier beter zou doen, en ook versie met 1,3 motor als Sport, Racing of GT zou misschien meer liefhebbers aanspreken.
Mooi dat deze 1,0 motor ook prima bevalt en mooi zuinig is. Ik heb de T-jet en die Is bij gewoon gebruik dorstig maar met lange afstanden en niet boven de 110 zit ik rond de fabriekswaarde van 6 liter per 100 km. Waarbij de boordcomputer te optimistisch is en rond de 1 op 18 weergeeft, dus rond de 5,5 l/100km. Dat kan nauwkeuriger. Het kan dus zuinig, ben wel benieuwd wat ik met de nieuwe zou halen als gemiddelde.
Is in nieuwe versie ook nog wat veranderd aan het interieur, behalve het meer digitale dashboard? En hoe bevalt dat?
Ik was (soort van) in de markt voor een Fiat Tipo SW (als Alfist zijnde overweeg je altijd wel een Italiaans merk) maar wegens gebrek aan demowagen voor een proefrit (ja echt waar), en positive proefrit in een Ford Focus uiteindelijk gekozen voor een Ford Focus wagon ST line met 1.0 Ecoboost 155 pk. Bevalt mij en mijn gezin perfect.
En als de Tipo in Turkije gebouwd wordt, dan is dat met terugwerkende kracht gelijk een extra reden om hem niet te nemen. Want je gaat Erdogan en zijn wappies toch niet sponsoren?
Dat is een rare verkeerdom redenering… Help de Turken juist want Erdogan maakt hun economie kapot. Focus is een prima auto natuurlijk, maar de Tipo heeft een veel mooiere uitstraling.